در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

  1. مزیت­های نرم افزار راینو چیست؟
  2. مشکلات و خطاهای نرم افزار راینو چیست؟
  3. راه حل رفع خطاها و ارور‌های نرم افزار راینو چیست؟

نرم افزارها و برنامه­های کامپیوتری در انجام بسیاری از فعالیت­های امروزه بشر نقش بسزایی دارند. هر برنامه دارای مزیت­ها و معایبی است  که طی زمان و به مرور در نسخه‌های جدیدی که به بازار عرضه می‌شود معایب آن اصلاح شده و آپشن­ها و کارایی آن افزوده می‌گردد. نرم افزار راینو یک برنامه مدل سازی سه بعدی بسیار کار آمد در انواع طراحی­ها مانند طراحی جواهرات، اتومبیل، طراحی مبلمان، ساخت انیمیشن است و با قابلیت­های بالای خود به مهندسین اجازه طراحی­های پیچیده صنعتی را می­دهد.

این نرم‌افزار نیز مانند بسیاری از نرم افزارهای دیگر دارای مزیت­های خاص و معایب و ارور‌هایی  است که ما در این مقاله آموزش نرم افزار راینو به شرح خطاهای نرم افزار راینو می‌پردازیم، پس همراه موما باشید.

 

مزیت­های نرم افزار راینو

 

این نرم افزار از کارآمدترین و قوی­ترین نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی است. راینو نیازی به سخت افزار کامپیوتری قوی ندارد و بسیار سریع و دقیق­تر از دیگر نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی عمل می‌کند.

 

مشکلات و خطاهای نرم افزار راینو

 

ممکن است هنگام کار با نرم افزار راینو با مشکل زیادی مواجه شوید که اگر راه حل آن را بلد نباشید امکان انجام ادامه پروژه برای شما سخت می‌شود و ممکن است ساعت­ها درگیر رفع خطاهای نرم افزار راینو خود باشید. برای رفع خطاهای نرم افزار باید با راه حل­های آن آشنا باشید و توانایی کار با نرم افزار راینو را داشته باشید.

این خطاها می­تواند باز نکردن تصاویر در محیط نرم افزار و حذف نوار ابزارها باشد.

 

حذف نوار ابزارها

 

حذف نوار ابزار از جمله خطاهای نرم افزار راینو است که ممکن است بعضی از کاربران آن را تجربه کرده باشند. هنگامی که نرم افزار را باز می‌کنید مشاهده می‌کنید که مثلا بار یا نوار ابزار حذف شده است.

برای حل این مشکل کافی است در نوار دستور خود Options را تایپ کنید تا پنجره تنظیمات برای شما باز شود و سپس به بخش تولبارز رفته، گزینه Restore Defaults را بزنید تا تنظیمات تولبارز یا نوار ابزار به حالت قبلی برگردد.

حل مشکل حذف نوار ابزار در نرم افزار راینو-وبسایت موما

 

عمل نکردن رندر نرم افزارراینو

 

در مرحله پایان پروژه هستید و می‌خواهید از آن رندر بگیرید. زمانی که دکمه رندر را می­زنید خطا می­دهد این مشکل از جمله مشکلاتی است که در نسخه‌­های اولیه نرم افزار راینو بیشتر مشاهده شده و در نسخه­های جدیدتر این مورد کمتر دیده می‌شود

  • راه حل عمل نکردن رندر نرم افزار راینو

ممکن است در زمان باز کردن نرم افزار راینو با مشکل بارگذاری نشدن رندر برخورد کنید. این اتفاق ممکن است به علت غیرفعال بودن قسمت پیش فرض رندر رخ دهد. برای برطرف کردن این مشکل می‌توان از طریق زیر عمل کرد:

  1. ابتدا به قسمت render tools بروید.
  2. از قسمت تنظیمات راینو وارد قسمت plug_ins شده و روی install  کلیک کنید.
  3. سپس از پنجره جدیدی که باز می‌شود وارد آدرس C:/program files/rhino ceros5 /plug_ins شوید
  4. از این مسیر می‌توان فایل rhp را باز کرده و از رندر پیش فرض نرم افزار راینو استفاده کرد.
حل مشکل رندر نگرفتن در نرم افزار راینو-وبسایت موما

مشکل بزرگ بودن اندازه گیری در نرم افزار راینو

 

یکی دیگر از مشکلات و خطاهای نرم افزار راینو که هنگام کار با آن مواجه می‌شویم بزرگ بودن اندازه گیری نسبت به آبجکت­ها است‌. این مشکل به علت عدم تطبیق تناسب تنظیمات بخش اندازه‌ گیری با اسکیل و اندازه خود آبجکت رخ می‌دهد.

  • رفع مشکل بزرگ بودن اندازه گیری در نرم افزار راینو

بزرگ بودن اندازه گیری نسبت به آبجکت­ها یکی دیگر از مشکلات کار با نرم افزار راینو است که برای رفع آن باید از بخش تنظیمات اندازه گیری استفاده شود.

رفع مشکل بزرگ بودن اندازه گذاری در نرم افزار راینو-وبسایت موما

تیره بودن آبجکت‌­­ها

 

یکی دیگر از مشکلات نرم افزار راینو تیره بودن آبجکت­ها است که ممکن است هنگام کار با نرم افزار با آن برخورد کنید. در زمان چک کردن کیفیت سطوح که بسیار مهم است با تیره بودن آبجکت­ها به مشکل برمی‌‌خورید. بهتر است زودتر برای حل آن اقدام کنید تا از بروز مشکلات دیگری جلوگیری نماید.

  • رفع تیره بودن آبجکت‌ها
  1. ابتدا به قسمت تنظیمات راینو وارد شوید.
  2. به منوی view وارد شده و به قسمت openLG بروید.
  3. از صفحه نمایان شده implementationsettings تیک گزینه use accelerated hard ware modes  را بزنید. وقتی این گزینه را فعال کنید تیرگی رفع می‌شود.
  4. برای رفع مشکل دندانه دندانه شدن لبه آبجکت در قسمتAppearance settings باید گزینه را روی 8x تنظیم کنید.

مشکلات pictureframe در نرم افزار راینو

 

برخی از مشکلات pictureframe این نرم افزار، سفید دیده شدن و همینطور به صورت مواج و آینه ظاهر شدن است.

سفید دیده شدن: گاهی ممکن است پس از وارد کردن تصویر در نرم افزار راینو از طریق دستور pictureframe به جای اینکه تصویر دیده شود یک تصویر سفید مشاهده می‌شود.

  • راه حل سفید دیده شدن تصویر

باید به بروز رسانی راه انداز کارت گرافیک بپردازید.

  1. روی آیکون computer کلیک راست کنید.
  2. سپس روی منوی Mangaeکلیک نمایید.
  3. از سمت چپ پنجره computer management روی Device manager کلیک کنید.
  4. بعد از نمایش لیست سخت افزارها گزینه Display Adapters نام شرکت را نمایش می‌دهد. پس از نمایش نام شرکت سازنده از سایت همان شرکت می­توان آخرین نسخه گرافیک را دانلود و سپس نصب کرد.

مواج و آینه ای دیده شدن صفحه

 

یکی دیگر از مشکلات و خطاهای نرم افزار راینو آینه‌ای و مواج دیده شدن تصویر است که این مشکل در نسخه‌­های قدیمی نرم افزار دیده می‌شود و برای رفع آن باید از آخرین نسخه‌های نرم افزار راینو استفاده کرد.

جمع بندی

 

نرم افزار راینو یکی از پرکاربردترین و بهترین نرم افزار تجاری با گرافیک کامپیوتری سه بعدی و طراحی است. این نرم افزار در صنعت‌­های مختلف کاربرد بسیاری دارد ولی مانند دیگر نرم افزارها دارای نقص­ها و خطاهایی است. با راه حل­های مخصوصی که در این مقاله بیان کردیم می­توان این نقص­‌ها و خطاهای نرم افزار راینو را برطرف نموده و در پروژه­‌های مهم مدل سازی و طراحی سه بعدی از این آن نرم افزار استفاده کرد. بعضی از مشکلات این نرم افزار فقط در نسخه‌­های نخستین آن مشاهده می‌شود و در نسخه­‌های جدیدی که به بازار عرضه شده کارایی نرم افزار راینو افزایش یافته است.