در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

انواع الکترود کدامند و چرا باید آنها را بشناسیم؟ جوشکاری به روش قوس الکتریکی اولین بار توسط دو تکه ذغال و یک باتری کشف شد. در آن آزمایش کشف کردند که انرژی الکتریکی یا قوس الکتریکی باعث ایجاد حرارت در ذغال و سفید شدن آن می‌شود. اولین الکترودها از جنس ذغال و فلزات بودند که هیچ نوع روکشی برای آنها استفاده نشده بود. در عملیات جوشکاری در زمان های قدیم، وقتی که الکترودها روکش نداشتند استحکام جوش بین دو قطعه فلز بسیار کم بود همچنین این جوش ها به سرعت اکسید می‌شدند به خاطر این که هنگام جوشکاری از گاز محافظ ‌استفاده نمیشد اما امروزه از الکترود های روکش دار‌استفاده می‌شود که استحکام و مقاومت آن برابر با فلز پایه است. روکش الکترود باعث می‌شود کیفیت جوشکاری بالا باشد همچنین روکش الکترود از حوضچه مذاب در برابر اکسیژن محافظت می‌کند که باعث می‌شود جوش استحکام برابر با فلز پایه داشته باشد و حفره در آن به وجود نیاید.

در ادامه این مقاله آموزش جوشکاری انواع الکترود مناسب جوشکاری را به طور کامل معرفی خواهیم کرد، پس همراه موما باشید.

 

انواع الکترود جوشکاری

 

الکترود جوشکاری مفتولی فلزی است که دور آن را با مواد فلاکس پوشانده‌اند این  روکش از جوش در برابر کثیفی ها و اکسید شدن محافظت می‌کند و مواد تشکیل دهنده این روکش شامل ‌: آهک، اکسید سدیم، سلولز اکسید سدیم است این مواد ویژگی های دارد برای مثال باعث طولانی‌تر شدن مدت زمان خنک شدن جوش می‌شود و همین سبب بیشتر شدن مقاومت جوش و… می‌شود.

 

الکترود انجماد سریع

 

الکترود های انجماد سریع در همه جا استفاده می‌شوند و کاربرد دارند همچنین قوس قوی را برای انجام دادن عملیات جوشکاری ایجاد می‌کنند و سرباره کمی هم ایجاد می‌کنند این الکترودها دارای کد مخصوص هستند برای خریداری آن میتوانید از کد E6011  و E6010 استفاده کنید.

الکترود انجماد سریع-وبسایت موما

 

الکترود روکش سلولزی

 

الکترودهای روکش سلولزی گرمای بسیار زیادی را در‌انجام عملیات جوشکاری تولید می‌کنند و این گرما و حرارت زیاد باعث می‌شود تا جوش نفوذ بیشتری داشته باشد و همچنین در مدت زمان کوتاهی و به سرعت سرد میشود.

الکترود روکش سلولزی-وبسایت موما

 

الکترود چسبان و الکترود کم هیدروژن

 

الکترودهای چسبان دارای مواد روکش بیشتر و سنگين تری هستند که کد هایE602  و E6027  دو تا از ‌پر‌کاربرد‌ترین الکترودها هستند. الکترودهای کم هیدروژن هم همانطور که از اسم آنها معلوم است از مقدار کمی هیدروژن در مواد روکش فلاکس آنها استفاده شده و برای فولاد‌های کم کربن استفاده می‌شوند.

الکترود کم هیدروژن-وبسایت موما

الکترود روکش دار روتیلی

 

الکترود روکش‌دار روتیلی که در ترکیبات آن از روتیل یا همان TIO2  سدیم و پتاسیوم استفاده کرده اند استفاده از این مواد در ترکیب این نوع الکترود باعث کمتر شدن پاشش جوش در عملیات جوشکاری شده و مقدار آن را به حداقل رسانده. شاید نفوذ این نوع جوش ازالکترودهای سلولزی کمتر باشد ولی در برابر آب حساسیت ندارند و استفاده از آنها با استفاده از دو نوع جریان اِی سی (AC) و دی سی (DC) امکان پذیر است.

الکترود روکش دار روتیلی-وبسایت موما

الکترود روکش دار اکسیدی

 

الکترود روکش دار اکسیدی که یکی از معروف ترین آن کد E6019  است در ترکیب خود دارای پودر آهن است و به همین خاطر روکش ضخیم تری دارد جوش ایجاد شده توسط الکترود های روکش دار اکسیدی صاف و مناسب هستند و سرباره آن به راحتی جدا می‌شود.

الکترود روکش دار اکسیدی-وبسایت موما

الکترود روکش دار قلیایی

 

این نوع الکترود دارای مواد مختلفی در ترکیب روکش خود است و به دلیل داشتن مقدار کم هیدروژن کیفیت جوش ایجاد شده توسط این الکترودها بسیار بالا میباشد. قبل از استفاده از این الکترودها سعی کنید رطوبت آن ها را به حداقل برسانید بعضی افراد برای این کارالکترودها را درون کوره قرار می‌دهند تا رطوبت آن ها به خوبی گرفته شود.

الکترود روکش دار قلیایی-وبسایت موما

انواع الکترود جوشکاری از نظر جنس مفتول

 
  • الکترود از جنس فولاد زنگ نزن‌: این نوع الکترود به دلیل داشتن مقاومت به خوردگی یکی از پرکاربرد ترین هاست
  • الکترود با مفتول فولاد کم کربن
  • الکترود با مفتول نیکلی
  • الکترود با مفتول آلمینیومی

انواع الکترود از نظر روکش فلاکس

 
  • الکترود با روکش قلیایی
  • الکترود با روکش سلولزی
  • الکترود با روکش اکسیدی
  • الکترود با روکش روتیلی

انواع دیگر الکترود با روکش های مختلف وجود دارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

انواع الکترود از نظر جنس و ضخامت

 
  • الکترود جوشکاری با قطر متوسط که همان الکترودهای ضخامت متوسط هستند
  • الکترود جوشکاری با قطر کم یا همان الکترود نازک
  • الکترود جوشکاری با قطر زیاد یا همان الکترودهای ضخیم
  • الکترودهای بسیار ضخیم که قطرشان از هر نوع الکترود بیشتر است

در اصل ضخامت این الکترودها به قطرآنها بستگی دارد.

الکترود انجماد پرشده

 

الکترودهای انجماد پرشده از مواد فلاکس بیشتر و سنگین تری برخوردارهستند که امکان ایجاد دانه های ریز و یکنواخت و همچنین خارج کردن سر باره را دارند. در گروه الکترودهای انجماد پر شده، الکترودهای کد E6013، E6012، E6014، از محبوب ترین و پرکاربرد ترین‌ها هستند.

رابطه ضخامت الکترود جوشکاری و مقدار آمپر مورد نیاز

 

الکترودها مانند مقاومت های الکترونیکی و نیمه هادی‌ها تا حدی در برابر عبور جریان الکتریکی از خودشان مقاومت نشان می‌دهند که این مقاومت در برابر عبور جریان باعث ایجاد حرارت می‌شود و این حرارت باعث ذوب شدن قطعه کار یا همان الکترود می‌شود. هرچقدر ضخامت الکترود بیشتر باشد مقدار جریان بیشتری برای ذوب کردن آن نیاز است در اصل جریان الکتریکی و انرژی الکتریکی به این صورت تبدیل به گرما و انرژی حرارتی می‌شود. کوچیک ترین قطر برای این الکترود ها قطر دو و نیم میلی متری است که برای آن ها از منابع جریان شصت تا نود آمپر استفاده می‌شود و معمولا برای کار هایی مانند جوش دادن لوله های گاز خانگی جوشکاری آهن های دو یا سه میلی متری و… استفاده می‌شوند. مقدار آمپر مورد نیاز برای ذوب الکترود ها معمولا بر روی جعبه آن ها نوشته می‌شود.

نتیجه

 

 الکترودهای جوشکاری انواع مختلفی دارند که بر اساس ضخامت، نوع روکش فلاکس، نوع مفتول استفاده شده و… دسته بندی می‌شوند و هرکدام ویژگی و کاربرد خودشان را دارند. این الکترودها در روش جوشکاری قوس الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند در این روش با استفاده از منبع جریان و عبور دادن انرژی الکتریکی از داخل الکترودها انجام می‌شود.