در این مقاله بخوانید

 

اکسسوری بتنی با متریال Terrazo

– میشه متریال Terrazo توی خونه درست کرد؟
– اصلا ترازو چیه؟
– می خوام اکسسوری بتنی که میسازم ترکیبی از چند رنگ باشه چیکار کنم؟
سلام خدمت همه شما دوستان عزیزم امیدوارم حالتان خوب باشد. در این مقاله آموزشی قصد داریم یک آموزش دست سازه های بتنی و چوبی با بتن رنگی و طرح دار رو به شما آموزش دهیم. قبل از هر چیزی می دانم احتمالا این سوال در ذهن شما شکل گرفته ترازو چیست؟
ترازو یک نوع متریال کامپوزیت و ترکیبی است.
شالوده اصلی این متریال را بتن تشکیل می دهد که با تیکه ها رنگی از سنگ یا بتن هایی رنگی ترکیب می شود و نقش زیبایی را پدید می آورد. از این متریال اغلب برای کفپوش استفاده می شود. به دلیل زیبا بودن متریال ترازو افراد زیادی با خلاقیت از آن برای ساخت اکسسوری های بتنی نیز استفاده می کنند. در ابتدا آموزش ساخت اکسسوری بتنی رنگی را برای شما توضیح می دهم و بعد به سراغ طرح ترازو می رویم. همراه موما باشید…
ساخت اکسسوری بتنی

 

ساخت اکسسوری بتنی رنگی

 
قبلا در مقاله ای مفصل در مورد بتن های رنگی و نحوه ساخت آن توضیح داده ایم که می توانید بخوانید. این دفعه می خواهم یک ایده جالب را با پیگمنت و سیمان را به شما یاد بدهم. اول از همه یک قالب مناسب برای اکسسوری بتنی که در نظر گرفته اید پیدا کنید. ما اینجا یکسری ظروف را می خواهیم بسازیم.
قالب هایی که ما انتخاب کرده ایم از نوع سیلیکونی است. این قالب ها را به صورت آماده می توانید بخرید. قبل از هر کاری قالب خود را آماده کنید. قالب شما باید کاملا تمیز و بدون کثیفی باشد. با یک قلم مو قالب را به میزان کمی چرب کنید تا هنگام خارج کردن کار به مشکلی نخورید. به مقداری که لازم دارید سیمان تهیه کنید.
سیمان باید از نوع سفید باشد که گیرایی رنگ بهتر باشد. چند نوع پیگمنت رنگی تهیه کنید برای اینکه تنوع داشته باشید. تعداد و نوع رنگ این پیگمنت ها بسته به خلاقیت شما دارد. سیمان سفید را در چندین ظرف مختلف بریزید. در هر ظرف سیمان یک رنگ اضافه کنید. یادتان باشد که به صورت خشک رنگ و سیمان را ترکیب کنید.
آنقدر این ترکیب را مخلوط کنید تا به صورت یکدست در بیاید. بعد از این مرحله کافیست آب را با سیمان به نسبت 1 به 2 ترکیب کنید. اختلاط را به مدت زیاد انجام دهید تا رنگ کاملا یکدست شود. حالا از هر ظرف یک نوع سیمان رنگی دارید. از هر سیمان رنگی به اندازه ای که لازم دارید درون قالب بریزید و آنقدر این کار را تکرار کنید تا قالب پر شود.
در مرحله آخر روی کار را با یک لیسه یا ابزار دیگری مسطح کنید. کار تمام است پس از گذشت 24 ساعت می توانید آن را از قالب خارج کنید و نتیجه کار را مشاهده کنید.

 

ساخت اکسسوری بتنی با طرح Terrazo

 
من خودم از افرادی هستم که عاشق اکسسوری بتنی با طرح Terrazo هستم. این متریال فوق العاده زیبا است. دوباره به بتن رنگی نیاز داریم. پیشنهاد می کنم اگر اطلاعاتی در موردش ندارید حتما یک سر به مقاله اش بزنید. مقدار سیمان سفیدی که لازم دارید را تهیه کنید. چند نوع پیگمت هم لازم داریم با رنگ هایی که به انتخاب خودتان است. قبل از هر کاری به صورت کاملا مجزا مقداری رنگدانه از رنگ های متفاوت را با سیمان در چندین ظرف ترکیب کنید.
یک سطح صاف یا یک قالب ساده را پیدا کنید. مراحل ساخت بتن های رنگی را انجام دهید. سپس در چندین قالب جداگانه این متریال ها را قرار دهید. اجازه دهید بتن های رنگی شما کاملا خشک شود. بعد از گذشت 24 ساعت کار ها را از قالب خارج کنید. هر کدام از این بتن های رنگی را داخل یک نایلون پلاستیکی کنید و کاملا خورد کنید.
نایلون باعث جلوگیری از پرتاپ خورده های بتن می شود. حالا به سراغ ساخت یک بتن سفید ساده بروید. کافی است فقط مقداری سیمان سفید را با آب ترکیب کنید. زمانی که بتن ساده شما به صورت کامل مخلوط شد بتن های رنگی خورد شده را به آن اضافه کنید. آن ها کاملا خشک اند پس امکان ترکیب شدن با بتن تازه شما را ندارند. همین موضوع باعث می شود این ذرات به صورت کامل در سطح کار دیده شوند. وقت آن رسیده بتن را داخل قالب بریزید. قالبی که ما اینجا استفاده می کنیم یک جا شمعی است. خود قالب را هم با استفاده از کارتن برش خورده به صورت دایره ای و کارتن لوله ای درست کرده ایم. کارتن های لوله ای را می توانید از پارچه فروشی ها و تابلو سازی ها تهیه کنید. پس از ریختن بتن به قالب حتما چند ضربه آهسته به آن وارد کنید تا سطحی صاف را داشته باشید. شمع ها را به داخل مصالح فرو ببرید تا با بتن خشک شود و تکان نخورد. پس از خشک شدن می توانید شمع ها را خارج کنید. شاید هنگام خارج شدن کار خبری از طرح  نمایان شود کار خود را در زیر آب گرفته و با یک بُرس روی سطح آن را صیقل دهید. این کار را که انجام دهید خواهید دید طرح ترازو نمایان شد.

 

نتیجه کار

 

اکسسوری بتنی شما آماده است و باید پرداخت های نهایی را بر روی آن اجرا کنید. یک سمباده با بافت نرم را بردارید و سطح کار های خود را کاملا صاف کنید. برای تزئینات آخر هم می توانید خلاقیت های خود را اجرا کنید.راستی قبل از هر چیزی این نکته را فراموش نکنید که برای کار کردن با سیمان حتما دستکش داشته باشید. سیمان ممکن است به دستان شما آسیب برساند. امیدوارم این آموزش برای شما کاربردی باشد.