در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

پلاگین ویری چه کاربردی دارد؟

تا به حال چه مشکلاتی در رابطه با این پلاگین داشته‌اید؟

آیا توانسته‌اند مشکلات خود را حل نمایید؟

در ادامه این مقاله آموزش ویری اشتباهات و راه‌های حل آن‌ها را بررسی می‌کنیم، پس همراه موما باشید.

بسیاری از ما پلاگین ویری آشنایی داریم و از این پلاگین جهت رندرگیری مدل‌های خود در نرم افزارهای مختلف استفاده می‌کنیم. اما حتما برایتان پیش آمده است که از عملکرد آن راضی نباشید و یا اینکه در نحوه‌ و اجرای کار با آن دچار مشکل شده باشید.

خوب است بدانید این موارد ربطی به موتور رندر شما ندارند و صرفا جهت آگاهی کم شما به وجود می‌آیند. از این رو در این مقاله قصد داریم درباره‌ی اشتباهات متداول زمان اجرا کار در موتور رندر ویری بیشتر با شما صحبت کنیم.

 

پلاگین ویری چیست؟

 

پلاگین ویری، پلاگینی است که خود به تنهایی استفاده نمی‌شود، بلکه لازم است آن را بر روی نرم افزارهایی چون تری دی مکس نصب کرد. کار این موتور رندر نیز رندرگیری است. نرم افزارهایی چون تری دی مکس نوعی نرم افزار مستقل جهت مدلسازی و طراحی هستند. این نرم افزارها در صنایعی چون معماری، انیمیشن، صنعت و..‌. کاربرد دارند.

پلاگین ویری چیست-وبسایت موما

 

بررسی اشتباهات در زمان اجرای V-Ray

 
  • اشتباه اول

اولین نکته برای اجرای درست موتور رندر ویری این است که پارامترهایی را که به آن‌ها احتیاج ندارید را در ابتدای کار و هنگام نورپردازی غیرفعال می‌نمایید.

بسیاری از افراد در زمان تمرین یا اجرای پروژه‌ی خود به چند بار رندرگیری احتیاج دارند. اما این افراد باید به این نکته توجه داشته باشند که اصلا نباید به یک رندر اکتفا کنند چون اولین رندر معمولا از نظر کیفی قابل قبول نیست. پس در زمان کار با پلاگین ویری باید دقت کنید که مرحله به مرحله به کار خود بهبود بدهید.

شما به احتمال زیاد در اول کار خود شاهد سرعت پایین خواهید بود. علت این مسئله را می‌توانید در موارد زیر بیابید:

  1. پنجره‌های پیام موتور رندر ویری را در اولین اقدام هنگام تست رندرها غیرفعال نمایید. این پنجره‌ها از نسخه‌های اولیه این پلاگین وجود دارند و ممکن است برای کاربر خسته کننده به نظر بیاید. البته بسیاری از کاربران نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند.
  2. در همان پنجره‌ موتور رندر یکی از پارامترهای اساسی که بر روی سرعت موثر است، تنظیم میزان نویزها است. شما می‌توانید در آن پنجره مقدار آن را کاهش دهید.
  • اشتباه دوم

جهت اولین رندری که اجرا می‌کنید، رزولوشن را در نرم افزار تری دی مکس افزایش می‌دهید.

در این باره باید به این نکته اشاره کنیم که حتما شما نیز بسیاری از کاربران را دیده‌اید که زمان کار با نرم افزار میزان اندازه‌ی خروجی کار را بسیار افزایش می‌دهند و گمان می‌کنند که با این کار کیفیت را بالا می‌برند. در حالی که این موضوع صحت ندارد و اگر هم صحیح باشد در مرحله‌ی تست رندرگیری بی فایده است‌‌.

به‌طور کلی بهترین حالت این است که شما در آغاز و پایان رندرگیری خود مقدار پیکسل را بین حدود ششصد تا هشتصد پیکسل قرار دهید. البته این مقدار پیکسل اجباری نیست و پیکسل‌ها در نرم افزار تری دی مکس به صورت دلخواه قابل تنظیم هستند.

تنها نکته‌ی مهم اینجا است که شما نباید بیش از این حد را، در تست رندر خود بگذارید. در واقع حتی اگر از سیستم قوی سخت افزاری نیز برخودار هستید باز هم باید به این نکته توجه کنید.

توجه داشته باشید که نکات ذکر شده حاصل سال‌ها تجربه است، بنابراین بهتر است برای بهبود کیفیت کار خود به این نکات توجه نمایید زیرا در بسیاری از موارد مشاهده شده است که شخص مورد نظر هنگام تمرین در زمان پایان کار، بدون آگاهی از رزولوشن و مقدار و اندازه‌های آن رندر گرفته است. در این صورت نتیجه‌ی کار نیز چیزی جز اتلاف وقت نیست‌‌.

حال مشکل اینجا است که این قبیل مشکلات در کار و حرفه‌ای شما، در صورتی که یک یا دو بار بیشتر تکرار شود موجب می‌شود که شما برای همیشه از اخذ پروژه‌ها جا بمانید.

  • اشتباه سوم

به رندر المنت‌ها در پلاگین ویری بی توجه هستید.

این مورد جهت کیفیت بالا و خروجی عالی کار در پروژه‌های شما لازم و ضروری است. البته متاسفانه در بسیاری از موارد، این مسئله نادیده گرفته می‌شود. در این صورت شخص مورد نظر تنها با فشردن دکمه‌ رندر در نرم افزار تری دی مکس رندرگیری خود را انجام می‌دهد که قطعا کیفیت لازم را نخواهد گرفت.

البته تنها با توجه به این نکته‌ی ضروری مشکل حل خواهد شد و دیگر نیازی نیست که آن فرد رندرهای دیگری بگیرد. توجه به این نکته موجب می‌شود که شما تمام لایه‌های نور و سایه و رنگ و بافت و… را به شکل مجزا داشته باشید.

همچنین عمل به این نکته باعث می‌شود که در بخش پروداکشن در موتور رندر ویری نیز تسلط بیشتری روی کار خود داشته باشید. در نتیجه بهتر است زمان کار با پلاگین ویری و یا حتی موتور رندرهای دیگر، تب پایانی رندر لایه‌ها را از یاد نبرید.

  • اشتباه چهارم

تنها به رندرگیری با پلاگین ویری و تحویل آن می‌اندیشید.

بسیاری از افراد زمان کار با نرم افزار تری دی مکس با موتور رندری، به مراحل انجام آن و خصوصا بعد از آن دقت نمی‌کنند. در واقع پروداکشن مرحله پس از رندرگیری خواهد بود. اما پیش از رسیدن به این مرحله لازم است برای آن برنامه ریزی داشته باشید. سوالی که در اینجا مطرح می‌گردد این است که پروداکشن به چه چیزهایی در تری دی مکس و پلاگین ویری احتیاج خواهد داشت؟

خیلی از افراد مایل هستند که پس زمینه‌ها و یا رندرهای خطی خود را در شیت بندی هایشان تحویل دهند. شما نیز به‌طور حتم این شکل شیت‌ها را قبلا مشاهده کرده‌اید. برای داشتن آن‌ها لازم است در پلاگین ویری آن‌ها را آماده کنیم.

  1. دقت داشته باشید که فرمت تصاویر کارتان png باشد. این فرمت موجب می‌شود که پس زمینه‌های رندر حذف شده و یک تصویر با لایه‌ی باز داشته باشید. سپس به آسانی می‌توانید پس زمینه‌ی دلخواه خود را در برنامه‌ فوتوشاپ درست کنید.
  2. حالت بعدی این است که متریال‌هایی چون ویری edges tex را در موتور رندر ویری در نظر بگیرید. این متریال موجب زیبایی بیشتر کار شما خواهد شد. در واقع این مپ این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا کل خطوط کناری مدل شما مشاهده شوند.
بررسی اشتباهات در زمان اجرای ویری-وبسایت موما

 

جمع بندی

 

همانطور که می‌دانید در مدلسازی معماری تنها نباید به دستورالعمل‌ها توجه کرد. بلکه علاوه بر آن‌ها لازم است به یک سری نکات نیز دقت داشت تا با رعایت آن‌ها، بتوانیم پروژه‌های سنگین و پیشرفته اجرا نماییم. این پروژه‌ها باید در زمان کم و با حوصله ایجاد شوند تا نتیجه‌ی مطلوب برای ما فراهم کنند. استفاده از پلاگین ویری این امکان را برای شما فراهم می‌کند.