در این مقاله بخوانید

 

ابزارهای کاشی کاری و نحوه استفاده 

هر حرفه و شغلی ابزار های مخصوص به خود را دارد که کاشی کاری هم از این شغل ها مستثنی نیست. اگر قصد ورود به این حرفه را  دارید و میخواهید اطلاعاتی در این باره کسب کنید، پیشنهاد می کنم به دیگر مقالات ما که جزئی از آموزش تخصصی کاشی کاری می باشند، سر بزنید. در این مقاله قصد داریم شمارو با ابزارهای کاشی کاری که برای شروع نیاز است آشنا کنیم، پس همراه موما باشید…

 

کاشی بُر 

 

بیشتر کار های مربوط به کاشی کاری به برش نیاز دارد پس یکی از ابزار های ضروری  وسیله ای است که بتوانید کاشی های خود را برش دهید. برای انتخاب کاشی بُر مناسب پیشنهاد می‌کنم با توجه به بودجه خود خرید کنید. مثلا برای این کار هم میتوانید از دستگاه های برقی برش کاشی استفاده کنید و هم از نوع دستی البته طبیعی است که کار با نوع اول راحتر و تمیز تر می باشد اما باید هزینه بالاتری نسبت به نوع دستی پرداخت کنید.
کاتر کاشی: این دستگاه شامل قاب بلندی است که در دسته ی آن تیغه کاشی بُر نصب شده است. برای کار با این ابزار کافیست تیغه را در امتداد خط برش قرار داده و به آرامی بر روی کاشی فشار دهید. کار کردن با این دستگاه نیازمند تمرین است که در ابتدا ممکن است با شکسته شدن کاشی ها مواجه شوید.
در ویدیو پایین با طرز کار این کاتر بیشتر آشنا خواهید شد.

 

تراز حبابی

 

این نوع تراز را تقریبا همه میشناسند و با کارکرد آن آشناییت دارند اما به صورت کلی این تراز ها از بخش بدنه و کپسول(قسمتی که مایع قرار دارد) تشکیل شده است. بر روی کپسول خطوطی قرار دارد که نشانگر میزان تراز سطح شما می‌باشد. اگر حباب داخل آن به سمت چپ نسبت به خطوط قرار گرفته باشد ینی سطح شما به سمت راست شیب دارد. در هر ردیف کار شده کاشی باید تراز بودن آن ها چک شود پس به زاویه های عمودی و افقی آن توجه کنید.
تراز حبابی

 

میکسر دوغاب و سیمان

 

برای مخلوط کردن کامل ملات خود می توانید از میکسر استفاده کنید. البته اگر از چسب های مخصوص که در مقاله ای جدا به آن پرداخته ایم استفاده شود نیازی به میکسر جهت تهیه ملات نمی‌باشد. این میکسر ها دارای موتوری قوی هستند و در انتهای آن ها میله ای که نقش هم زدن را برعهده دارد قرار گرفته است.

 

ماله 

 
 این وسیله هم یکی از ابزارهای مهم در کاشی کاری می‌باشد که برای پخش کردن ملات بر روی سطح دیوار یا سطح کاشی کاربرد دارد و انواع مختلفی دارد. برای کاشی کاران مبتدی پیشنهاد می‌شود از ماله های مخصوص کاشی کاری استفاده کنند چون دارای لبه های مربعی هستند و شیارهایی برای ایجاد پستی و بلندی در ملات را دارا می باشند که باعث گیرایی بیشتر می شود. برای تهیه ماله خوب بهتر است ماله ای انتخاب کنید که وزن آن کم و محکم باشد.
ماله کاشی کاری

اسپیسر

 
برای تنظیم فاصله های معین بین کاشی ها از ابزاری به نام اسپیسر استفاده می‌شود. اسپیسر هم برای افراد متخصص و هم افراد مبتدی نیاز می‌باشد. علاوه بر قیمت ارزان جنس مقاومی دارد که از ویژگی های آن می‌باشد.

 

سطل لاستیکی

 
برای ساخت ملات و همچنین حمل آن به وسیله ای تمیز نیاز دارید. این سطل های لاستیکی می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند. مزیت سطل های لاستیکی نسبت به پلاستیکی کیفیت بالا می باشد. تمیز کردن این نوع سطل ها بعد از انجام کار حتی پس از خشک شدن ملات در آن کار نسبتا آسان تری از سطل های پلاستیکی می‌باشد.

 

ماله بند کشی

 

بندکشی یکی از مهم ترین کارها در فرایند کاشی کاری می باشد. پر کردن بندهای خالی بین کاشی ها علاوه بر اضافه کردن زیبایی به سطح کار باعث استحکام بین کاشی ها هم می‌شود. ماله بند کشی از قسمت های مختلفی همچون قسمت لاستیکی محکم و بدنه ای با دسته ای در بالای آن تشکیل شده است. 

 

ماله بند کشی

انبر کاشی بر

 

بعضی قسمت هایی از کاشی باید به صورت منحنی برش داده شود که این کار از توان کاتر خارج می‌باشد. توسط ابزار انبر کاشی بر به راحتی قادر خواهید بود کاشی رو به شکل های دلخواه برش دهید. 

 

انبر کاشی بر

چکش لاستیکی

 

برای قرارگیری کامل کاشی در محل خود و اتصال قوی بین شیار های کاشی و ملات از چکش لاستیکی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که به آرامی به سطح کاشی ضربه زده شود. با این کار ملات به تمام قسمت زیرین کاشی به صورت یکنواخت تقسیم می‌شود. امروزه تکنولوژی وارد همه قسمت های زندگی ما شده است که در چکش های لاستیکی هم این قاعده به دور نیستند. نوعی از چکش های برقی وارد بازار شده اند که قابلیت ویبره آن قابلیت بیشتر به کاشی کار می دهد.

 

قاپک

 

قاپک ابزاری است که به ما در جابه جایی کاشی کمک می کند. طرز کار این وسیله به گونه ای است که در بین کاشی و قسمت لاستیکی خود خلا هوا ایجاد می کند و باعث چسبیدن آن به کاشی می‌شود.

 

قاپک کاشی

اسفنج

 

اسفنج از ابزارهایی است که در اخرین مراحل کاشی کاری استفاده می‌شود. پس از اتمام دوغاب کاری سطح کار شده باید دوغاب های سطح کاشی تمیز شوند. استفاده از هر نوع پارچه جهت تمیز کردن، اشتباه است و باید از اسفنج های مخصوص که متراکم و دارای قدرت جذب بالایی هستند استفاده کنیم. اگر باقی مانده دوغاب از سطح کاشی پاک نشود باعث تغییر رنگ کاشی و لکه دار کردن آن شود.

 

خط زن لیزری

 

یکی از ابزارهای کاشی کاری که تراز بندی را مثل آب خوردن انجام می دهد. وجود خطوط صاف در کاشی کاری مسئله ای مهم و ضروری است که در هر محله باید کامل چک شود. خط زن های لیزری این کار را با دقت بالایی انجام می دهند که البته هزینه نسبتا بالایی دارد و می توانید از جایگزین آن یعنی خط زن های گچی استفاده کنید. این خط زن از سیمی که با گچ پوشانده شده است تشکیل شده می شود. از خط هایی که در سطح دیوار یا زمین ایجاد می کنند بعنوان راهنما می‌توانید استفاده کنید.

 

خط زن لیزری

امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر شما هم علاقه‌مند به حرفه کاشی کاری هستید خبر خوبی برایتان دارم. تیم موما آموزش جامع کاشی کاری آماده کرده است. می توانید با مراجعه به بخش فروشگاه این آموزش ها را مشاهده کنید.