در این مقاله بخوانید

آنچه در این مقاله میخوانید

 

مقدمه 

یادگیری تخصصی رنگ شناسی چه مزایایی دارد؟

چگونه باید رنگ را به صورت تخصصی یاد بگیریم؟

چگونه رنگ شناسی را به صورت حرفه‌ای یاد بگیریم؟

به چه صورت می‌توان ترکیب بندی رنگ‌ها را یاد گرفت؟

تمام اجسام اطراف و پیرامون ما از شکل و رنگ‌ها تشکیل شده‌اند. رنگ‌ها به شکل‌ها معنا و مفهوم را می‌بخشند. در زمان‌های قدیم فیزیک‌ دانی به اسم یونگ رنگ‌هایی که در اثر نور به وجود می‌آمدند با یکدیگر ترکیب کرده بود و رنگ سفید را درست کرده و به نور سفید پی برد. او سه رنگ اصلی را که به وجود آمده بود را طیف رنگ نام گذاری کرد و فهمید که رنگ همان نور و نور نیز همان رنگ است. جسم‌هایی که در اطراف ما دیده می‌شوند با منعکس کردن نور رنگ را به وجود می‌آورند و به همین دلیل است که همه اجسام رنگارنگ و رنگی دیده می‌شوند. شناختن نور و نحوه تشکیل رنگ‌ها اولین مرحله از رنگ شناسی است. برای خواندن ادامه این مطلب آموزش رنگ شناسی در معماری، همراه موما باشید.

 

رنگ چیست؟

در دنیا دو عنصر مهم فرم یا شکل و رنگ‌ وجود دارند.  در جهان پیرامون انسان‌ها رنگ و شکل‌ها و در نتیجه رنگ شناسی تاثیر زیادی در زندگی روزمره دارند. رنگ‌ها به دنیا زیبایی و قشنگی را هدیه می‌دهند و به زندگی شور و اشتیاق را می‌بخشند. برای اولین بار در دنیا فیزیک دان معروفی به نام یونگ پی برده است که با ترکیب سه رنگ آبی، سبز و قرمز می‌تواند به رنگ سفید دست پیدا کند و به همین ترتیب با ترکیب دو رنگ هم به رنگ‌های دیگری دست پیدا کرده است.

در هر جا نور باشد رنگ نیز وجود دارد و با وجود نور رنگ نیز جلوه و زیبایی پیدا می‌کند. همه‌ی اجسام با وجود نور رنگ را کامل و یا بخشی از آن را منعکس می‌کنند و این پدیده باعث پیدا شدن رنگ‌ها می‌شود. چشم انسان‌ها قادر به دیدن طول موجی بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلی میکرون است. رنگ قرمز طول موجی به اندازه ۷۰۰ میلی میکرون و رنگ بنفش کوتاه‌‌ترین طول موج یعنی ۴۰۰ میلی میکرون را دارد.

 

راه‌های یادگیری و تخصصی رنگ شناسی

  • چگونه رنگ گرم و سرد را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

یکی از راه‌های یادگیری تخصصی رنگ شناسی تشخیص دادن رنگ گرم از رنگ سرد است. در ترکیب رنگ‌های اصلی و فرعی رنگ قرمز از همه‌ی رنگ‌ها گرم‌تر و رنگ آبی سردترین رنگ محسوب می‌شود. رنگ زرد یک رنگ گرم دیگر است ولی گرمای این رنگ به اندازه‌ی گرمای رنگ قرمز نیست. باید به یاد داشته باشید رنگ‌هایی که با رنگ آبی مخلوط شده باشند نیز رنگ سرد به شمار می‌روند. همچنین رنگ‌هایی که با رنگ زرد و قرمز مخلوط شده باشند از رنگ‌های گرم به حساب می‌آیند.

اگر رنگ‌های قرمز، آبی و بنفش و همچنین زرد، سبز و آبی با یکدیگر مخلوط شوند رنگ حاصل از رنگ آبی گرم‌تر خواهد بود. رنگ سفید سرد و رنگ مشکی خیلی سردتر از سفید است. رنگ خاکستری که یک رنگ پرطرفدار به حساب می‌آید یک رنگ سرد است  و اگر با رنگ سفید و مشکی مخلوط شود رنگی سردتر به وجود می‌آورد.

  • رنگ ثانویه یعنی چه؟

اگر سه رنگی با یکدیگر مخلوط شوند و یک رنگ جدید به وجود بیاورند آن رنگ را، رنگ ثانویه می‌گویند. در رنگ شناسی از مخلوط کردن زرد و آبی رنگ سبز به وجود می‌آید و همچنین با ترکیب شدن قرمز با آبی رنگ بنفش به دست می‌آید. سه رنگی که به رنگ ثانویه مشهور هستند باید بسیار خوب با یکدیگر ترکیب و مخلوط شوند، اگر به خوبی با یکدیگر مخلوط نشوند رنگ زرد به نارنجی و رنگ  قرمز به سبز تبدیل می‌شود.

  • رنگ سرد را چگونه سردتر جلوه دهیم؟

به عنوان اولین مطالب جهت یادگیری تخصصی رنگ شناسی گفتیم که رنگ سیاه و سفید هر دو رنگ سرد هستند. اما اگر بخواهید رنگ تیره‌ای را با رنگ مشکی ترکیب کنید بسیار سردتر می‌شود. رنگ سیاه سردی بیشتری نسبت به رنگ سفید دارد. به یاد داشته باشید اگر می‌خواهید رنگی را زیاد سرد جلوه ندهید می‌توانید به جای رنگ سفید از رنگ زرد  استفاده کنید تا سردی زیادی در مخلوط و ترکیب رنگ‌ها به چشم نیایید.

اگر بخواهید رنگی را سرد کنید ولی سرمای آن بیش از حد نباشد می‌توانید به جای رنگ مشکی از رنگ قهوه‌ای استفاده کنید. برای به دست آمدن رنگ‌های چرک می‌توانید رنگ‌ها را با رنگ خاکستری مخلوط و ترکیب کنید به همین ترتیب رنگ‌های چرک مورد نظر را هم به وجود می‌آورید.

راه‌های یادگیری و تخصصی رنگ شناسی-وبسایت موما

 

رنگ شناسی در معماری

 

رنگ شناسی شاخه‌های زیادی مانند طراحی داخلی، طراحی خارجی، طراحی لندسکیپ و محوطه سازی شامل می‌شود. هر کدام از این شاخه‌ها دوره‌های یادگیری تخصصی رنگ شناسی خود را دارند. برای نمونه در طراحی داخلی علاوه بر به موضوعات رنگ شناسی، چیدمان، دکوراسیون و…  به موضوعات ریزتر نیز پرداخته شده است. ولی در یادگیری تخصصی رنگ شناسی  باید اطلاعات کافی در همه زمینه‌ها داشته باشید و در مورد رنگ‌ها، کاربرد رنگ‌ها در معماری و دید نسبت به طراحی و… اطلاعات داشته باشید.

رنگ شناسی در معماری-وبسایت موما

 

پالت رنگ چیست؟

 

این پالت‌ها با ترکیب شدن چند رنگ در کنار هم طبق اصول خاصی قرار می‌گیرند و با مخلوط شدن با یکدیگر در فضا به کار گرفته می‌شوند.

طیف رنگی چیست؟

با تابش و تابیدن نور به یک جسم و یا پرده می‌توانید طیف رنگی را مشاهده کنید. رنگ‌هایی که در طیف رنگی می‌بینید رنگ‌های زرد، نارنجی، قرمز، سبز و آبی و… هستند. در رنگ شناسی با عبور پرتوهای رنگی و همگرایی آن‌ها با یکدیگر می‌توان رنگ سفید را مشاهده کرد. اگر آموزش و یادگیری تخصص رنگ شناسی  را در این زمینه گذرانده باشید می‌توانید با عبور و تابش نور رنگ‌های اصلی را تشخیص دهید و آن‌ها را به خوبی مشاهده کنید.

نتیجه گیری

در دنیای اطراف ما شکل‌هایی وجود دارند که با رنگ‌ها مفهوم و زیبایی پیدا می‌کنند. فیزیکدان معروفی به رنگ و نور پی برد و فهمید که با ترکیب شدن سه رنگ اصلی رنگ‌های دیگری به وجود می‌آیند. او دریافت با مخلوط شدن این سه رنگ طیف رنگی به وجود می‌آید. هر کسی که آموزش و یادگیری تخصصی رنگ شناسی را نگذرانده باشد به سختی و حتی در بعضی از مواقع هرگز نمی‌تواند رنگ‌های اصلی را در طیف رنگی و رنگ شناسی تشخیص دهد.