در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

نصب کاغذ دیواری روی سطوح مختلف امکان دارد؟

از چه روشی برای اجرای کاغذ دیواری می‌توان استفاده کرد؟

چه سطوحی برای نصب و اجرای کاغذ دیواری مناسب هستند؟

اگر به کار اجرای کاغذ دیواری دقت کرده باشید حتما پیش خود فکر کرده‌اید که کار زیاد سختی نیست. بله درست است، کار اجرا کاغذ دیواری آنقدرها هم دشوار نیست و با کمی دقت می‌توان آن را انجام داد.

 البته باید توجه داشته باشید که هر کاری نیازمند دقت و فراهم آوردن شرایطی است. برای این کار بهتر است از یک شخص بخواهید که به شما در این زمینه کمک کند و سپس دیوار را آماده کنید. هر وسیله‌ اضافی را از آن دور کرده و سپس اقدام کنید. در ادامه این مقاله آموزش نصب کاغذ دیواری قصد داریم درباره اجرای کاغذ دیواری روی سطوح مختلف بیشتر توضیح دهیم، پس همراه موما باشید.

 

کاغذ دیواری چیست؟

 

در دکوراسیون ساختمان کاغذ دیواری، به عنوان یک پوشش برای پوشاندن دیوارها و سقف به کار می‌رود. معمولا کاغذ دیواری را برای پذیرایی و اتاق خواب استفاده می‌کنند. اما در محیط‌هایی چون آشپزخانه یا سرویس بهداشتی بهتر است سرامیک به کار برده شود.

 

ابزار موردنیاز برای نصب کاغذ دیواری

 

ابزاری که برای اجرای کاغذ دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل موارد زیر می‌شود.

  • پرایمر
  • نردبان
  • ‏قیچی
  • ‏چسب مخصوص کاغذدیواری
  • متر برای محاسبه‌ی اندازه‌ی دیوارها
  • ‏مداد برای ایجاد علامت‌ روی کاغذ دیواری و دیوار
  • غلتک پلاستیکی: اکثر کاغذ دیواری‌ها دارای پوشش وینیل هستند. بنابراین این امکان وجود دارد که چسب کاغذ دیواری زیر کاغذ مچاله و برآمده شود. به همین منظور استفاده از غلتک ضروری است.
  • شاقول برای اجرای اولین رول کاغذ دیواری بدون اشکال ضروری است. شاقول موجب علامت گذاری دقیق رول عمودی می‌شود.
  • فرچه جهت آسترکشی یا ترکیب کاغذ دیواری به چسب استفاده می‌شود. سمباده جهت زیرسازی و صاف کردن دیوار کاربرد دارد.
  • کاردک یکی وسایل ضروری محسوب می‌شود. زیرا که از طریق آن می‌توانیم کاغذ دیواری را برش طولی دهیم. یا قسمت‌هایی از آن را برش دهیم.
  • کاتر جهت برش کاغذ دیواری لازم است.
  • میزکار اجباری نیست اما وجود آن باعث تمیزی و راحتی بیشتری در کار می‌شود.
  • سطل جهت ساخت چسب کاغذ دیواری کاربرد دارد.
ابزار موردنیاز برای نصب کاغذ دیواری-وبسایت موما

 

آماده ‌سازی دیوارها و سطوح مختلف

 

اولین مرحله در آماده سازی دیوار است. این مرحله از مراحل اصلی این کار است. اگر دیوار شما دارای نم است، باید ابتدا بازسازی شوند. بهتر است برای این کار از یک فرد ماهر کمک بگیرید. در این صورت دیوار باید کنده شود سپس نم آن برطرف شده و گچ شود.

همیشه باید به این نکته توجه داشته باشید که روش نصب کاغذ دیواری روی سطوح مختلف متنوع است. بنابراین اول باید دقت کنید که دیوار شما از چه جنسی است. جنس‌های دیوار شامل مواردی چون سیمان، رنگ روغن، سنگ، کاشی و… می‌شود.

 

روش نصب کاغذ دیواری روی سطوح مختلف

 

در ادامه به انواع روش اجرای کاغذ دیواری روی سطوح مختلف اشاره می‌کنیم.

  • نصب کاغذ دیواری روی کاغذ دیواری قدیمی

اگر روی دیواری که دارای کاغذ دیواری است، قصد نصب مجدد آن را داشته باشید، باید بدانید که این کار غیر ممکن است و تنها راه برای اجرای کاغذ دیواری روی آن دیوار کندن کاغذ دیواری قدیمی است. برای کندن کاغذ دیواری ابتدا لازم است دیوار را خیس کنید. این کار را تا حدی انجام دهید که پشت کاغذ نیز شود.

چند دقیقه منتظر بمانید و سپس با کاردک از گوشه‌ کاغذ دیواری شروع به کندن نمایید. اگر ادامه‌ کار به راحتی در حال انجام بود به کار خود سرعت دهید تا سایر نقاط خشک نشوند. اما اگر این گونه نبود، مجددا آب به دیوار بزنید و دوباره امتحان کنید. بعد از کنده شدن تمام کاغذ دیواری قدیمی اگر چسب روی دیوار باقی مانده بود می‌توانید با سنباده آن را برطرف نمایید.

  • نصب کاغذ دیواری روی دیوار رنگ روغن

برای اجرای کاغذ دیواری روی چنین دیواری ابتدا باید به خوبی دیوار را سمباده بکشید، تا زبر شود. این کار برای این است که دیوار دیگر صیقلی نباشد که حالت سرخوردگی داشته باشد. البته روش دیگری نیز برای اینگونه دیوارها وجود دارد. در روش دوم ابتدا باید از چسب پرایمر استفاده کنید و سپس بعد از ترکیب کاغذ دیواری و چسب آن را به دیوار بچسبانید.

  • نصب کاغذ دیواری روی دیوار سیمانی

اگر دیوار سیمانی دارید که قصد اجرای کاغذ دیواری روی آن را دارید لازم است بدانید اصلا امکان نصب و اجرای کاغذ دیواری روی این دیوار وجود ندارد. دیوار سیمان سطح متخلخلی دارد، پس برای اجرای این کار باید حتما دیوار گچ کاری شود.

  • نصب کاغذ دیواری بر روی سرامیک

اگر دیواری دارید که سطح آن را سرامیک و کاشی کرده‌اید و می‌خواهید روی آن‌ها کاغذ دیواری را اجرا کنید، ابتدا باید از طریق گچ بندهای خالی بین سرامیک‌ها را پر کنید و بعد کاغذ دیواری را نصب نمایید. البته این کار، کار نسبتا سختی است.

روش نصب کاغذ دیواری روی سطوح مختلف-وبسایت موماا

زیرسازی دیوار برای نصب کاغذ دیواری

 

در زمان زیرسازی دیوار ابتدا باید سمباده کشی را انجام دهید. سمباده کشی باید به نحوی انجام بگیرد که دیگر برجستگی‌ روی دیوار وجود نداشته باشد. اگر دیوار شما دچار فرورفتگی شده است می‌توانید با بتانه آن‌ها پر کنید و سپس با کاردک سطح آن را یکنواخت نمایید. بعد از این کار نوبت به چسب زدن می‌رسد. در مرحله‌ی بعدی باید رول‌های کاغذ دیواری را برش دهید.

 

زیرسازی دیوار برای نصب کاغذ دیواری-وبسایت موما

روش کلی نصب کاغذ دیواری

 

برای اجرا کاغذ دیواری ابتدا لازم است چسب آن را تهیه کنید. برای تهیه‌ چسب کاغذ دیواری پودر را در سطلی که آب سرد درون آن ریخته‌اید، بریزید و هم بزنید. هم زدن را تاجایی ادامه ‌دهید که ترکیب یکدستی به دست آورید. سپس از طریق قلمو کاغذ دیواری را به این چسب آغشته ‌کنید.

چسب کاری باید به صورت از بالا به پایین یا پایین به بالا انجام بگیرد. دقت داشته باشید که مدت زمان لازم برای چسب کاغذ دیواری بیشتر از یک ربع نشود تا چسب فاسد نشود. حال نوبت اجرای کاغذ دیواری از بالا به پایین است. در این مرحله می‌توانید از کاردک کمک بگیرید. حال می‌توانید به همین شکل رول‌های دیگر را نیز نصب نمایید.

 

جمع بندی

 

طراحی داخلی ساختمان مسکونی یا تجاری یکی از مهم‌ترین مسائل در ساختمان سازی و دکوراسیون آن است. زیرا اگر این موضوع به درستی اجرا شود، باعث ایجاد حس آرامش و صمیمیت در فضا می‌شود. کاغذ دیواری نیز به عنوان یکی از المان‌های طراحی داخلی به کار برده می‌شود. کاغذ دیواری‌ها انواع مختلفی دارند. همچنین کاغذ دیواری‌ روی سطوح مختلف روش‌های نصب خاص خود را دارد که در این مقاله به آموزش روش‌های آن پرداختیم.