در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

نرم افزار راینو چیست؟

کار با نرم افزار مدل سازی سه بعدی بر اساس هندسه NURBS چگونه انجام می‌شود؟

نقش Rhino در معماری چیست؟ این نرم افزار چه ویژگی‌هایی دارد؟

تا انتهای این مقاله آموزش راینو با موما همراه باشید تا به جواب سوالاتتان دست پیدا کنید.

نرم افزار راینو در ابتدا در سال 1990 توسط رابرت مک نیل به عنوان یک نرم افزار مکمل برای Autodesk CADD توسعه یافت. این نسخه با ثبات در سال 1998 منتشر شد و اولین نسخه آن به نام Rhino نسخه 1 شناخته شد. هندسه کاربردی (AG) برای ادغام هندسه AGLib و NURBS در CAD به کمک نیاز داشت. رابرت مک نیل یک نمونه اولیه در Cadd تولید کرد، پس از آن او و AG تصمیم گرفتند نرم افزار مدل سازی NURBS را توسعه دهند.

 

نرم افزار راینو چیست؟

 

نرم افزار راینو که به عنوان یکی از پرطرفدارترین نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی در نظر گرفته می شود، اکنون بیش از هر زمان دیگری کاربرد دارد. Rhino یک نرم افزار مدل سازی سه بعدی است که برای ایجاد مدل‌های سه بعدی واقعی و قابل اجرا مورد استفاده قرار می‌گیرد. Rhino بر اساس Splines غیر یکنواخت Rational Basis Splines، که به هندسه NURBS نیز معروف است، ساخته شده است که قادر به ایجاد ارقام دقیق ریاضی است.

Rhino به دلیل قابلیت رسم منحنی‌ها و سطوح آزاد که ایجاد طرح‌های پیچیده را در جنبه کاربردی تسهیل می‌کند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.  Rhino معمولا در زمینه‌هایی مانند معماری، مهندسی، جواهرات و انواع مختلف زمینه‌های طراحی مانند طراحی محصول، طراحی صنعتی، گرافیک، خودرو و طراحی مکانیک استفاده می‌شود. تکنیک آن دقیق‌ترین نوع مدل سازی است که در دنیای امروز وجود دارد.

نرم افزار راینو چیست-وبسایت موما

 

آموزش مدلسازی با نرم افزار راینو

 

Rhino دارای چندین ویژگی از جمله مدلسازی، ویرایش، رابط، نمایش، رندر، پیش نویس و چاپ و ضبط سه بعدی است. آموزش مدلسازی با نرم افزار راینو مستلزم یادگیری گزینه‌های کاربردی این نرم افزار مانند رابط، ابزار و… است.

  • ابزار: این نرم افزار به کاربر این امکان را می‌دهد که به جای چند ضلعی با منحنی‌ها و اسپلاین‌ها کار کند. یک سطح سه بعدی با منحنی‌ها ایجاد می‌شود که به نوبه خود یک شبکه تطبیقی ​​ایجاد می‌کند که به فرد اجازه می‌دهد هر جنبه‌ای از سطح جسم را کنترل کند. نرم افزار راینو دارای طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها در مجموعه ابزار خود است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: نقاط، منحنی‌ها، اشکال هندسی، سطوح، مش‌ها و سایر ابزارهای عمومی و تبدیل.

پس از ایجاد مدل، Rhino عناصر را با هم ترکیب می‌کند تا مش‌هایی بسازد که به سطوحی قابل نمایش و رندر تبدیل می‌شوند. نرم افزار راینو نه تنها برای مدل‌سازی سه بعدی استفاده می‌شود، بلکه قابلیت طراحی دو بعدی نیز دارد.

  • رابط: نرم افزار راینو دارای دو قابلیت در رابط است که به دو نوع کمک‌های ساخت و ساز و رابط کاربری تقسیم می‌شود که هر کدام با توجه به دستور و فرمانی که از شما می‌گیرند مدلسازی می‌کنند. مثلا رابط کاربری دارای مناطق فرمان، کنترل‌های فرمان، دستورات بازشو، نوار ابزارهای بازشو قابل تنظیم، نوار ابزار شفاف و… ویژگی‌های اساسی است.
  • یک نمایش خود توضیحی است: Rhino به دلیل گرافیک سه بعدی سریع، نماهای مختلف مانند پرسپکتیو، سایه دار، شناور، نمایشگر تمام صفحه و موارد دیگر بهترین نرم افزار در نظر گرفته می‌شود. این نرم افزار با یک سیستم نمایش بهینه طراحی شده است که به کاربر اجازه می‌دهد کارایی و کار خود را به حداکثر برساند. در طول فرآیند طراحی، یک فایل باید بتواند روی نرم افزارهای مختلف کار کند.

این موضوع به این دلیل است که یک پروژه ممکن است از طریق انواع فایل‌ها و نرم افزارهای مختلف منتقل شود و باید در همه موارد قابل اجرا باشد. فایل‌های Rhino با فرمت  DM هستند و در همه رایانه‌های مایکروسافت و macOS پشتیبانی می‌شوند.  فایل‌های Rhino همچنین در فرمت‌های CAD و فایل‌های تصویری مانند dwg/dxf، 3ds، ai، pov، skp پشتیبانی می‌شوند.  

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های راینو سازگاری فایل‌ها و نحوه تبدیل آن‌ها به فرمت‌های مختلف است. علاوه بر عملکردهای فراوان، هزینه کم و فرآیند یادگیری سریع، بسیاری از کاربران و متخصصان را به طور یکسان علاقمند به استفاده از این نرم افزار کاربردی کرده است.

آموزش مدلسازی با نرم افزار راینو-وبسایت موما

 

شایستگی‌های نرم افزار راینو

 

  • دارای یک رندر داخلی با عملکرد خوب است که با برجسته کردن تمام جزئیات لازم، مدل‌ها را به زیبایی رندر می‌کند.
  • این نرم افزار در بازار مقرون به صرفه‌ترین نرم افزار برای تمام ویژگی‌هایی است که ارائه می‌دهد.
  • در مدل سازی سفارشی برای ایجاد هندسه‌های پیچیده با داشتن گزینه‌های متعدد، بهترین نتیجه را در کمترین زمان ارائه می‌دهد.
  • با وجود اینکه یک نرم افزار مدلسازی سه بعدی است، می‌تواند تصاویر دو بعدی بسازد.
  • استفاده آسان و یادگیری سریع از پلاگین حتی برای کاربران جدید
شایستگی‌های نرم افزار راینو-وبسایت موما

 

نقش نرم افزار راینو در معماری

 

نرم افزار راینو به طور گسترده در حرفه معماری و طراحی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه معماران دائما برای ایجاد فرم‌ها و طرح‌های جدید و جالب در تلاش هستند، آن‌ها به نرم افزارهایی مانند Rhino نیاز داشتند تا بتوانند ایده‌های خود را طراحی و خلق کنند. Rhino ابزاری عالی برای ساختن طراحی آن‌ها با دقت و جزئیات کافی است. این کار به طراحان اطمینان می‌دهد که طرح‌های آن‌ها قابل اجراست.

معماران توانستند مدل‌های سه ‌بعدی کامل‌شده را که قبلا روی کاغذ پیاده می‌شد را با این نرم افزار کاربردی نشان دهند. شرکت‌های جهانی مانند  Zaha Hadid Architects، Bjarke Ingels Group، Gensler، Foster & Partners و بسیاری دیگر برای طراحی و خلق ایده‌هایشان از نرم افزار راینو بهره می‌برند. پس از محبوبیت Rhino  در بازار، معماری در دهه 2000 شاهد جهش و چرخش بزرگی در سبک بود. بسیاری از طرح‌های فوق‌العاده و زیبا در سرتاسر جهان ظاهر شدند که همه آن‌ها به کمک این نرم افزار بی‌نظیر امکان‌پذیر شدند.

جمع بندی

 

نرم افزار راینو یک نرم افزار تجاری غیریکنواخت (Rational B-spline (NURBS است. این نرم افزار معمولا برای معماری، جواهرات، CAD، خودرو و طراحی گرافیک استفاده می‌شود. Rhino اساسا یک نرم افزار توسعه مدل سطح آزاد است که برای ایجاد مدل‌های مختلف نیازی به کدنویسی دستی ندارد. راینو این اجازه را می‌دهد تا بتوانید طرح‌های پیچیده‌ای را به راحتی ایجاد کنید که قابل اجرا و بسیار دقیق باشند.