در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

چگونه در راینو متریال دهی کنیم؟

چه متریالی در معماری کاربرد دارد؟

متریال مناسب برای طراحی خودرو چیست؟

برای طراحی شخصیت‌ و انیمیشن از چه متریالی استفاده می‌شود؟

چرا یادگیری متریال دهی در راینو اهمیت بالایی دارد؟

متریال دهی در راینو و یادگیری استفاده از متریال مناسب یا ترکیب متریال‌ها یک عامل مهم است که باعث می‌شود شبیه سازی سه بعدی شما به شکلی که نیاز دارید انجام شود. اینکه بتوانیم به شکل مناسب متریال دهی را در یک شبیه ساز مانند راینو بیاموزیم اول از همه نیازمند آموزش تخصصی است و باید از ابتدا تعیین کنید که هدف شما از شبیه سازی چیست؟ چرا که راینو یا ویری و یا هر رندر سه بعدی دیگری به چند منظور و برای طراحی‌های مختلف به کار می‌رود. سه مورد از کاربرد‌های اصلی آن معماری، طراحی اتومبیل و طراحی شخصیت‌های کارتونی است. در این مقاله آموزش راینو نیز شما را با مفهوم کلی متریال دهی و چند مورد از انواع پر کاربرد آنها در راینو آشنا خواهیم کرد، پس همراه موما باشید.

 

متریال راینو-وبسایت موما

 

متریال دهی در راینو برای معماری

 

اولین مبحث مهم در شبیه سازی معماری ابعاد و اندازه‌های دقیق و مقیاس کار است. در راینو نیز مقیاس کار را می‌توان تنظیم کرد، برای این کار در منوی تنظیمات می‌توان با انتخاب گزینه‌ی scale مقیاس را به راحتی تعیین کرد.

از جایی که به تمام قسمت‌های یک ساختمان نمی‌توان یک متریال داد باید بتوانیم روی قسمت‌های مختلف جداگانه کار کنیم این کار با گزینه‌ی only select objects امکان پذیر است.

عملیات رندر گیری و متریال دهی یا ساخت متریال در راینو نیز صرفه نظر از نوع پروژه به راحتی در تب Render امکان پذیر است. به روشی که توضیح دادیم می‌توانید آبجکت انتخاب شده را در تب رندر و گزینه‌ی properties متریال دهی کنید و یا در همین تب یک متریال جدید بسازید و آن را روی پروژه اعمال کنید. البته در داخل راینو به صورت پیش فرض متریال‌ وجود دارد و همچنین پلاگین‌های ویری و کرونا رندر هم در راینو قابل اجرا می‌باشد. در مورد ساخت متریال یا اضافه کردن متریال جدید دست شما لازم است و تنظیمات پیچیده‌ای وجود ندارد. برای ساخت متریال شما به راحتی با انتخاب گزینه‌ی custom می‌توانید این کار را انجام دهید و در صورت نیاز به اضافه کردن پلاگین‌ها import from Material Library این کار را برای شما انجام می‌دهد.

متریال دهی در راینو برای معماری-وبسایت موما

 

متریال‌های کاربردی در معماری

 

متریال  یکی از متریال‌های پر استفاده بخصوص در معماری است که بعنوان بیس کار انتخاب می‌شود و سایر متریال‌ها را می‌توان روی آن ایجاد کرد. اولین گزینه در Generic گزینه‌ی Diffuse است. این گزینه برای تاثیر گذاری مپ روی طراحی و تکسچر کاربرد دارد اما دیگر خبری از تاثیر رنگ نیست پس باید یاد بگیرید که چگونه از آن استفاده کنید.

گزینه‌ی بعدی که روی بازتاب نور و رنگ متمرکز است، reflection می‌باشد. در این بخش شما با تنظیم Reflection color و Reflection glossiness  می‌توانید جزئیات بیشتر و بافت را اعمال کنید. رنگ های روشن تر نیز بازتاب بهتری به شما خواهد داد.

متریال‌های کاربردی در معماری-وبسایت موما

 

متریال کاربردی برای طراحی خودرو

 

در طراحی خودرو روی رندر راینو بیشتر مواقع جدا از بحث‌های تخصصی و متریال‌ دهی‌های خاص شرکت‌ها، Car paint متریال پر کاربرد برای ماشین است. از گزینه‌های قبلی و کاربرد آنها برای متریال خودرو نیز می ‌توان استفاده کرد، بجز اینکه متریال مخصوص خودرو گزینه‌های اختصاصی خود را دارد و برای دادن مپ و رنگ و بازتاب باید از آنها استفاده کرد. برای مثال؛ Flaker گزینه‌ای است که برای شما لکه‌های رنگ مختلف ایجاد می‌کند و برای جاگذاری آن باید از مپ استفاده کرد.

متریال کاربردی برای طراحی خودرو-وبسایت موما

 

متریال مناسب برای ساخت پوست انسان

 

Subsurface scatteringمتریال شبیه ساز پوست انسان است. برای شبیه سازی مو‌ی انسان نیز باید از متریال Hair استفاده کرد. برای انیمیشن سازی نیز از گزینه‌ی Toon استفاده می‌شود که خروجی کار را به این حالت در خواهد آورد.

چرا متریال دهی در راینو و رندر گیری اهمیت بالایی دارد؟

 

با توجه به اینکه ما چند مورد از متریال‌های کاربردی را به شما معرفی کردیم شاید این سوال پیش آید که آیا تنها با کمک این متریال می‌توان شبیه سازی را انجام داد؟ باید گفت که استفاده از متریال مناسب و ترکیب چند مورد از آنها در شبیه سازی می‌تواند نتیجه‌ی بهتری را به شما بدهد. نباید هدف را فراموش کرد، شبیه ساز سه بعدی بیشتر به جزئیات توجه دارد و مهارت شما در متریال دهی می‌تواند این کار را انجام دهد. اهمیت متریال نیز در راینو یا هر رندر دیگری به دلیل پردازش روی جزئیات بالا است و در مراحل بعدی شما می‌توانید رنگ، بازتاب، زمخت بودن با شفافیت کار را تنظیم کنید.

نتیجه گیری

 

راینو بعنوان یک شبیه ساز سه بعدی امکانات بسیار مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بسیاری از صنعتگران و طراحان نیز مزایای استفاده از آن را به خوبی می‌دانند و می.توانند جزئیات کاملتری را با کمک آن کنترل و بررسی کنند. یکی از عوامل مهم در کار با راینو متریال دهی است که استفاده‌ی آن بیشتر به مهارت شما بستگی دارد. در این مقاله نیز تنها سعی بر آشنایی کلی شما عزیزان با متریال دهی و تفاوت متریال در زمینه‌های مختلف را داشتیم ، اگر قصد آشنایی کامل با راینو را دارید توصیه بر آموزش تخصصی می‌باشد.