در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

با شنیدن رنگ آمیزی ساختمان اکثر ما تصویر رنگ‌های دیوار و دکوراسیون را به خاطر می‌آوریم. با اینکه عمده‌ی کار رنگ آمیزی روی رنگ زدن دیوار‌های داخلی و نمای ساختمان است اما این تمام کاربرد رنگ آمیزی در ساختمان نیست. رنگ آمیزی اسکلت فلزی ساختمان و رنگ آمیزی سازه‌های فلزی از کاربرد‌های دیگر رنگ است. اما روش کار در این مورد متفاوت خواهد بود و باید از ابزار مناسب استفاده کرد. در این مقاله آموزش رنگ آمیزی ساختمان با رنگ آمیزی اسکلت فلزی ساختمان آشنا می‌شویم. برای خواندن این آموزش بسیار کاربردی تا انتهای این مطلب همراه موما باشید.

 

چرا اسکلت فلزی به رنگ احتیاج دارد؟

 

با شنیدن رنگ آمیزی ساختمان اکثر ما تصویر رنگ‌های دیوار و دکوراسیون را به خاطر می‌آوریم. با اینکه عمده‌ی کار رنگ آمیزی روی رنگ زدن دیوار‌های داخلی و نمای ساختمان است اما این تمام کاربرد رنگ آمیزی در ساختمان نیست. رنگ آمیزی اسکلت فلزی ساختمان و رنگ آمیزی سازه‌های فلزی از کاربرد‌های دیگر رنگ است. اما روش کار در این مورد متفاوت خواهد بود و باید از ابزار مناسب استفاده کرد. در این مقاله با رنگ آمیزی اسکلت فلزی ساختمان آشنا می‌شویم.

رنگ آمیزی اسکلت فلزی ساختمان چه تفاوتی با رنگ آمیزی معمولی ساختمان دارد-وبسایت موما

 

رنگ آمیزی اسکلت فلزی ساختمان چه تفاوتی با رنگ آمیزی معمولی ساختمان دارد؟

 

به طور کلی رنگ آمیزی اسکلت فلزی یا نمای فلزی از نظر نحوه‌ی زیر سازی، تکنیک‌های رنگ آمیزی و شرایط مورد نظر برای رنگ آمیزی متفاوت است. همچنین رنگ‌های نمای فلزی را با رزین اپوکسی که باعث افزایش مقاومت رنگ در فضای آزاد می‌شود ترکیب می‌کنند و در واقع رنگ آمیزی نمای فلزی نه تنها برای زیبایی ساختمان بلکه به منظور محافظت از متریال آن هم کاربرد پیدا می‌کند در صورتی که رنگ آمیزی نمای ساختمان که روی دیوار‌ها انجام می‌شود، چندان برای محافظت کاربردی نردارد و بیشتر جنبه‌ی تزئینی پیدا می‌کند. البته نیازی هم نیست چرا که فضای داخلی زیاد دچار تغییرات دما نمی‌شود.

از نظر استفاده‌ی تجهیزات نیز نقاش ساختمان برای رنگ آمیزی اسکلت فلزی به ایرلس برای رنگ کردن نیاز دارد و همچنین به طناب و تجهیزاتی احتیاج دارد که کار در ارتفاع را برای وی امکانپذیر کند.

 

رنگ آمیزی اسکلت فلزی ساختمان چگونه انجام می‌شود؟

 

1.     زیر سازی قبل از رنگ آمیزی

قبل از شروع به رنگ آمیزی باید اسکلت فلزی را به خوبی بررسی کرد تا اگر دچار زنگ زدگی است آن را برطرف کنند و اگر زنگ زدگی وجود ندارد پوشش زد زنگ را روی آن قرار دهند. اگر اسکلت فلزی قبلا رنگ شده باشد و رنگ ها کاملا آسیب دیده باشند باید به کل آنها را تراشید تا امکان اجرای رنگ جدید ایجاد شود. بعد از زیر سازی باید یک لایه پرایمر روی اسکلت اجرا کنند تا سطح کاملا آماده‌ی رنگ آمیزی شود.

2.     اجرای رنگ آستری

بعد از اجرای پرایمر نوبت به رنگ آستری می‌رسد. این لایه باعث می‌شود تا رنگ اجرا شده مقاوم شود. بسته به هنر و تکنیک نقاش رزین اپوکسی به صورت یک لایه مجزا در لایه میانی و لایه‌ نهایی رنگ انجام می‌شود یا اینکه رزین را با خود رنگ ترکیب می‌کند. انتخاب هر کدام از این روش‌ها طبق تجربه و تخصص نقاش صورت می‌گیرد.

3.     لایه رنگ میانی

رنگ میانی کار نیز جنبه‌ی تقویت آن را دارد اما هم رنگ آستر و هم رنگ میانی تعیین کننده‌ی کیفیت و یکدست بودن لایه نهایی هستند.

در رنگ آمیزی اسکلت فلزی، صاف و یکدست بودن سطح رنگ شده، یکنواختی میزان شفافیت و مات بودن رنگ، عدم وجود موج در رنگ از مواردی است که در نقاشی این قسمت بسیار اهمیت دارد و اجرای درست سه مرحله‌ی قبلی در آن دخیل است.

اجرای لایه رنگ نهایی

رنگ نهایی ساختمان می‌تواند به ۱ورت ترکیبی با رزین اپوکسی زده شود و یا آنها را با یک لایه جدا از هم جرا کرد. رنگ نهایی به اصطلاح رخ کار است و تایین کننده‌ی نمای فلزی معمولا اگر هر سه لابه رنگ یکسان باشد پفاومت بالاتر است اما گاهی برای زیبایی بیشتر و ایجاد بازتاب از ترکیب رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود و مقاومت آن را با رزین جبران می‌کنند.

رنگ آمیزی اسکلت فلزی ساختمان چگونه انجام می‌شود-وبسایت موما

 

نسبت ضخامت هر لایه رنگ چقدر است‌ و چگونه کنترل می‌شود؟

 

ضخامت لایه رنگ آستری در سرتاسر سطح 60 تا 80 میکرون است. لایه دوم نیز با همین ضخامت اجرا می‌شود و لایه‌ رنگ نهایی را با ضخامت 50 میکرون روی سطح اجرا می‌کنند.

نحوه‌ی کنترل این ضحامت‌ها با کمک دستگاه ایرلس انجام می‌شود. این دستگاه دارای محفظه‌ای خالی از هوا است که رنگ را به خوبی و با تراکم کافی روی سطح می‌پوشاند. این دستگاه دارای پیچ تنظیم است که ضخامت را کم یا زیاد می‌کند.

نسبت ضخامت هر لایه رنگ چقدر است‌ و چگونه کنترل می‌شود-وبسایت موما

آیا اسکلت بندی ساختمان را نیز رنگ آمیزی می‌کنند؟

 

اسکلت بندی ساختمان که نقش ایجاد مقاومت در سازه را دارد نیز از فولاد ساخته می‌شود و به هر حال برای محافظت به رنگ احتیاج دارد. اما معمولا در ساختمان‌های بزرگتر و برج‌ها شاهد رنگ کردن آنها هستیم و البته بیشتر هم در کارخانه و با روش‌های متفاوتی رنگ آمیزی می‌شوند.