در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

نرم افزار راینو چیست؟

چقدر با راینو آشنا هستید؟

چگونه می‌توان با این نرم افزار طراحی‌های دو بعدی و سه بعدی را انجام داد؟

چگونه می‌توان منحنی یا سطوح مختلف را طراحی کرد؟

با موما همراه باشید تا با آموزش راینو و کاربرد این نرم افزار بیشتر آشنا شوید.

نرم افزار راینو یک نرم افزار پیشرفته برای طراحی در صنعت‌های مختلف به ویژه صنعت ساخت و ساز است. با استفاده از راینو می‌توان طراحی‌هایی که قبلا روی کاغذ پیاده می‌شد و امکان توضیح و بازسازی آن‌ها سخت بود راحت‌تر انجام بگیرد. زیرا این نرم افزار طراحی‌ها را به شکل سه بعدی به نمایش می‌گذارد و این ویژگی باعث راحت شدن تبیین و تفسیر طراحی‌ها شده است.

 

راینو چیست؟

 

راینو نرم افزاری پرکاربرد از محصولات کمپانی Mcneel و از خانواده Zoo است. این نرم افزار در سال 1980 توسط رابرت مک نیل در سیاتل آمریکا پا به عرصه وجود گذاشت. نرم افزار راینو برپایه و مدل اتوکد طراحی شده است، به همین دلیل اصول و مبانی این نرم افزار بسیار شبیه برنامه اتوکد است. راینو نرم افزاری برای طراحی و ترسیم و مدلسازی دو بعدی و سه بعدی اشکال هندسی در صنایع مختلف است.

نرم افزار راینو برای مدلسازی از خطوط نربز استفاده می‌کند. مدلسازی نربز باعث برتری راینو نسبت به سایر نرم افزارهای مشابه شده است. با خطوط نربز امکان طراحی پیچیده‌ترین اشکال به راحتی فراهم شده است.

راینو چیست؟ وبسایت موما

 

آموزش راینو از مبتدی تا پیشرفته

 

برای شروع کار با نرم افزار راینو ابتدا آن را روی سیستم نصب کنید. بعد از نصب راینو دو ورژن 32 بیتی 64  بیتی روی صفحه شما ظاهر می‌شود که بهتر است با ورژن 64 بیتی کار خود را شروع کنید. نسخه 64 بیتی را باز می‌کنیم و یک پنجره با ابزارها و برنامه‌های مختلف باز می‌شود. چند پنجره در قسمت بالای نرم افزار راینو نمایش داده می‌شود که پنجره اول مخصوص تعیین واحد برنامه و پنجره دوم مخصوص فایل‌های ذخیره شده است. یک پنجره Open  وجود دارد که فایل‌های دلخواه را می‌توانید از آنجا بارگذاری کنید.

در مرحله بعد وارد پنجره New  شوید و در قسمت تعیین واحد گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. بعد از اینکه وارد پنجره راینو شدید و واحد دلخواه را انتخاب کردید برای اینکه مطمئن شوید واحد انتخابی شما در نرم افزار کار می‌کند در قسمت پایین نرم افزار واحدی را که نمایش داده شده است، چک کنید. این یعنی راینو واحد مورد نظر را پذیرفته و آماده به کار است.

نکته دیگری که در نرم افزار راینو قابل توجه است این است که تمامی دستورات راینو در قسمت بالایی برنامه قابل دسترسی است و همانند برنامه اتو کد، دستوراتی جهت قابل اجرا شدن را دارد. در قسمت نوار ابزار کلیه علائم و فرمان‌های ترسیمی و نگارشی وجود دارد و به راحتی قابل دسترسی هستند.

ابتدائی‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار، نقطه یا همان Point است که در قسمت اول نرم افزار روی نوار ابزار وجود دارد. کلیه سطوح تحت عنوان surface قرار گرفته‌اند که با انتخاب این گزینه از هر نوع سطحی برای ترسیم می‌توانید بهره ببرید. همچنین کلیه خطوط در قسمت Curve  قرار گرفته‌اند. اگر F2 روی صفحه کیبورد بزنیم یک صفحه به‌ نام Command History باز می‌شود که این مرحله تا 500 مرحله قبل‌تر را در خود دارد و می‌توانید گزینه دلخواه را انتخاب کنید. در پنجره کناری که تولبار نام دارد، کلیه اشکال هندسی و خطوط ترسیم وجود دارد که می‌توانید با انتخاب آن‌ها شکل مورد نظر خود را ترسیم کنید.

آموزش راینو از مبتدی تا پیشرفته-وبسایت موما

 

روش ترسیم منحنی در نرم افزار راینو

 

در قسمت نوار ابزار راینو روی آیکون Control Point Curve کلیک کنید. سپس در قسمت صفحه رسم یک‌بار کلیک کنید تا مراحل رسم منحنی آغاز شود. برای اینکه انحنای خطوط بیشتر شود روی همان صفحه Top چند نقطه ایجاد کنید. برای اینکه بتوانید صفحه رسم را از روبه رو مشاهده کنید Top را به Front تغییر دهید و برای مشاهده صفحه از سمت راست گزینه Front را به گزینه Right تغییر دهید.

بعد از اتمام این مراحل، راست کلیک کنید یا گزینه Enter را فشار دهید، اینگونه رسم منحنی به پایان می‌رسد. برای مشاهده نمای کلی منحنی Right را به  Perspective تغییر دهید. کاربرد دیگری که این نرم افزار دارد این است که می‌توانید دستور مورد نظر را تایپ کنید و گزینه Enter را فشار دهید تا دستور اجرا شود. مثلا برای رسم کره می‌توانید در قسمت دستور نرم افزار راینو کلمه Sphere را تایپ کنید که با انتخاب گزینه Enter رسم کره شروع می‌شود. سپس با انتخاب View>Shaded و گزینه Shade شکل سه بعدی کره را می‌توانید مشاهده کنید. اگر گزینه یا حرکت اشتباهی در نرم افزار راینو مرتکب شدید می‌توانید با انتخاب گزینه Edit>Undo و یا با فشار دادن گزینه  Ctrl+Z به حالت اول بازگردید.

 

آشنایی با مدلسازی نربز

 

همانطور که می‌دانید راینو برپایه و اساس مدل ریاضیاتی NURBS طراحی شده است که به کمک آن می‌توان هر شکل یا هر مدلی را به صورت دو بعدی و سه بعدی ترسیم کرد. از آنجایی که نربز دقت و طراحی فوق‌العاده‌ای دارد از آن برای ساخت و تولید انیمیشن استفاده می‌شود. علاوه بر انیمیشن سازی از مدلسازی نربز در صنایع هوافضا، نیروی دریایی، ساخت و تولید لوازم خانه و اداره، طراحی و ساخت تجهیزات اتومبیل، تجهیزات پزشکی و… می‌توان استفاده کرد. بزرگترین مزیت این مدلسازی داشتن دقت و انعطاف پذیری بالا است که می‌توان با آن پیچیده‌ترین طراحی‌ها را مدلسازی و تولید کرد.

نقاط: جزو اساسی‌ترین قسمت‌های نوار ابزار‌ نرم افزار راینو است و از آن‌ در مدلسازی‌های ساده تا پیشرفته استفاده می‌شود. از نقاط برای مشخص کردن طرح اولیه شکل‌ها، مکان و… استفاده می‌شود.

 منحنی: با استفاده از ابزارهای مختلف نرم افزار راینو مثل ابزار کمان، دایره، خطوط صاف، بیضی، چندضلعی، مارپیچ و یا نقاط کنترلی می‌توانید منحنی صاف و پیچ خورده و… ترسیم کنید.

سطوح : راینو و مدلسازی نربز ابزارهای مختلفی برای طراحی و رسم سطوح دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سطوح مختلفی را رسم کنید.

 

مزایای نرم افزار راینو

 

  • نیازی به داشتن سیستم قوی نیست و روی هر سیستم اعمال می‌شود.
  • سرعت و دقت بسیار بال برای رندر کردن
  • خروجی با کیفیت و شباهت فوق‌العده زیاد به طرح اصلی
  • یادگیری بسیار آسان و سریع
  • هر نوع حجم را به راحتی مدل می‌کند.
آشنایی با مدلسازی نربز-وبسایت موما

جمع بندی

 

نرم افزار راینو چند سالی است که پا به عرصه ظهور گذاشته است و در همین مدت به دلیل کارایی فوق‌العاده و طراحی‌های بسیار دقیقش محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. راینو در صنایع مختلفی از جمله نیروی هوایی، نیروی دریایی، صنعت خودرو سازی و… کاربرد دارد.