در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

تئوری رنگ چیست؟

رنگ‌های اصلی کدامند؟

چگونه می‌توان رنگ مشکی یا سفید را به دست آورد؟

چرخ رنگ چیست؟

چگونه می‌توان با چرخ رنگ پالت‌های رنگی متفاوت ایجاد کرد؟

تا انتهای این مقاله آموزش رنگ شناسی در معماری، با موما همراه باشید تا جواب سوالاتتان را پیدا کنید.

رنگ یک عنصر قدرتمند است و  بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما است. یک علم (و هنر) کامل در معانی رنگ‌ها وجود دارد. برای کسب و کار، رنگ‌ها می‌توانند ابزار قدرتمندی باشند، البته اگر بدانید چگونه از آن‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از پالت‌های رنگی دنیایی متفاوت را برای خود ایجاد کنید.

تئوری رنگ چیست؟

 

تئوری رنگ مبنایی برای قوانین و دستورالعمل‌های اولیه است که رنگ را احاطه کرده و استفاده از آن در ایجاد تصاویری زیبا از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیر است. با درک مبانی تئوری رنگ، می‌توانید ساختار منطقی رنگ را برای خودتان تجزیه و تحلیل کنید تا پالت‌های رنگی را به‌طور استراتژیک‌تری ایجاد و استفاده کنید.

تئوری رنگ چیست-وبسایت موما

 

راهنمای انتخاب رنگ

 
  • رنگ‌های اصلی

در تئوری رنگ، رنگ‌های اصلی رنگ‌هایی هستند که نمی‌توانید با ترکیب دو یا چند رنگ دیگر با هم ایجاد کنید. آن‌ها بسیار شبیه اعداد اول هستند که با ضرب دو عدد دیگر در یکدیگر نمی‌توان آن‌ها را ایجاد کرد.

سه رنگ اصلی وجود دارد که عبارت‌اند از: رنگ قرمز، رنگ زرد، رنگ آبی. رنگ‌‌های اولیه را به عنوان رنگ‌های اصلی خود در نظر بگیرید و طرح خود را در یک طرح رنگی کلی تثبیت کنید.

  • رنگ‌های ثانویه

رنگ‌های ثانویه رنگ‌هایی هستند که از ترکیب دو رنگ از سه رنگ اصلی ذکر شده در بالا تشکیل می‌شوند. سه رنگ فرعی یا ثانویه رنگ‌های نارنجی ، بنفش و سبز هستند. می‌توانید هر کدام را با استفاده از دو رنگ از سه رنگ اصلی ایجاد کنید. قوانین کلی برای ایجاد رنگ ثانویه وجود دارد که به شرح زیر است:

قرمز + زرد = نارنجی

آبی + قرمز = بنفش

زرد + آبی = سبز

به این نکته توجه کنید که مخلوط‌های رنگی بالا فقط در صورتی ایجاد می‌شوند که از خالص‌ترین شکل هر رنگ اصلی استفاده کنید.

  • رنگ‌های سوم

رنگ‌های سوم زمانی ایجاد می‌شوند که یک رنگ اصلی را با یک رنگ ثانویه ترکیب کنید. مهم‌ترین جزء رنگ‌های سوم این است که هر رنگ اصلی نمی‌تواند با رنگ ثانویه برای ایجاد یک رنگ سوم مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، قرمز نمی‌تواند هماهنگ با سبز، و آبی با رنگ نارنجی ترکیب شود زیرا هر دو مخلوط به رنگ قهوه‌ای کمرنگ تبدیل می‌شوند. رنگ‌های درجه سوم زمانی ایجاد می‌شوند که یک رنگ اصلی با یک رنگ ثانویه در کنار آن در چرخه رنگ زیرین خود ترکیب می‌شود. شش رنگ درجه سوم وجود دارد که با این فرمول در پالت‌های رنگی ایجاد می‌شوند.

قرمز + بنفش = قرمز-بنفش (سرخابی)

قرمز + نارنجی = قرمز-نارنجی (ورمیلیون)

آبی + بنفش = آبی-بنفش (بنفش)

آبی + سبز = آبی-سبز (آبی)

زرد + نارنجی = زرد-نارنجی (کهربایی)

زرد + سبز= زرد_ سبز

راهنمای انتخاب رنگ طبق تئوری رنگ-وبسایت موما

 

چرخ تئوری رنگ

 

چرخ تئوری رنگ نمودار دایره‌ای شکل است که هر رنگ اولیه، ثانویه و سوم و همچنین رنگ‌ها، تن‌ها و سایه‌های مربوطه را نشان می‌دهد. تجسم رنگ‌ها به این روش کمک می‌کند طرح‌های رنگی را انتخاب کنید و نشان می‌دهد که هر رنگ چگونه با رنگی که در کنار آن در مقیاس رنگی رنگین کمان قرار می‌گیرد، ارتباط دارد. (رنگ‌های رنگین کمان به ترتیب قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش است).

هنگام انتخاب رنگ‌ها برای طرح رنگ، چرخ رنگ به شما فرصتی می‌دهد تا با ترکیب سفید، سیاه و خاکستری با رنگ‌های اصلی، رنگ‌های روشن‌تر، ملایم‌تر و تیره‌تر ایجاد کنید. در تئوری رنگ این مخلوط‌ها انواع رنگ‌های شرح داده شده در زیر را ایجاد می‌کنند:

  • رنگ: رنگ تقریبا مترادف با معنای واقعی ما هنگام گفتن کلمه رنگ است. برای مثال، همه رنگ‌ها اصلی و ثانویه رنگ‌ هستند. هنگام ترکیب دو رنگ اصلی برای ایجاد یک رنگ ثانویه، توجه به رنگ‌ها مهم است. اگر در ایجاد پالت‌های رنگی از رنگ‌های دو رنگ اصلی که با هم مخلوط می کنید استفاده نکنید، نمی‌توانید رنگ ثانویه را ایجاد کنید.
  • سایه: ممکن است اصطلاح سایه را تشخیص دهید، زیرا اغلب برای اشاره به نسخه‌های روشن و تیره یک رنگ استفاده می‌شود. اما در واقع، یک سایه از نظر فنی همان رنگی است که وقتی رنگ مشکی را به هر رنگی اضافه می‌کنید، به دست می آورید.

تن (یا اشباع): می‌توانید سفید و سیاه را به یک رنگ اضافه کنید تا لحنی ایجاد کنید. تن و اشباع اساسا معنی یکسانی دارند، اما اکثر مردم اگر در مورد رنگ‌هایی که برای تصاویر دیجیتال ایجاد می‌شوند صحبت کنند، از کلمه اشباع استفاده می‌کنند. از تن بیشتر برای نقاشی استفاده می‌شود.

چرخ تئوری رنگ-وبسایت موما

 

تئوری رنگ افزودنی و تفریق

 

اگر تا به حال با هر برنامه کامپیوتری با رنگ بازی کرده باشید، احتمالا ماژولی را دیده‌اید که رنگ‌های RGB یا CMYK را با تعدادی اعداد در کنار حروف ذکر کرده است. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که این حروف چه معنایی دارند؟

 

CMYK

 

CMYK مخفف Cyan، Magenta، Yellow، Key (سیاه) است. آن‌ها همچنین رنگ‌هایی هستند که در کارتریج‌های جوهر چاپگر ذکر شده‌اند.  

 در تئوری رنگ CMYK  مدل رنگی تفریقی است. به این دلیل CMYK مدل رنگ تفریقی نامیده می‌شود که برای رسیدن به رنگ سفید باید رنگ‌ها را کم کنید و برعکس هر چه رنگ‌های بیشتری اضافه کنید، به مشکی نزدیک‌تر می‌شوید. فکر کردن به CMYK از نظر اعداد مربوط به آن آسان‌تر است. CMYK  در مقیاس 0 تا 100 کار می‌کند. اگر C=100، M=100، Y=100، و K=100، باشند در نهایت رنگ مشکی به دست می‌آید و اگر هر چهار رنگ برابر با 0 باشند، رنگ سفید به دست می‌آید.

RGB

 

مدل‌های رنگی RGB برای نمایشگرهای الکترونیکی از جمله رایانه‌ها طراحی شده‌اند. RGB  مخفف قرمز، سبز، آبی است و بر اساس مدل رنگ افزودنی امواج نور است. این بدان معناست که هر چه رنگ بیشتری اضافه کنید، به رنگ سفید نزدیک‌تر می‌شوید. برای کامپیوترها، RGB با استفاده از مقیاس‌های 0 تا 255 ایجاد می‌شود. بنابراین، سیاه R=0، G=0  و B=0 خواهد بود. رنگ سفید نیزR=255 ، G=255  و B=255 خواهد بود.

جمع بندی

 

پالت‌های رنگی در دنیای دیجیتال به طیف کاملی از رنگ‌ها اطلاق می‌شوند که می‌توانند بر روی صفحه نمایش دستگاه یا رابط کاربری دیگر نمایش داده شوند. برای اینکه بتوانید رنگ مناسب را انتخاب کنید باید با تئوری رنگ و چرخ رنگ آشنا باشید تا بتوانید پالت‌های رنگی مناسبی را ایجاد کنید.