در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

تئوری رنگ چیست؟

چگونه رنگ‌های مناسب برای طراحی خود انتخاب کنیم؟

هارمونی رنگ چه کمکی به هماهنگ کردن رنگ‌ها می‌کند؟

تا انتهای این مقاله آموزش رنگ شناسی در معماری با موما همراه باشید تا با تئوری رنگ‌ها در طراحی گرافیک آشنا شوید.

آموزش تئوری رنگ در طراحی گرافیک یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که هر طراح گرافیکی باید به آن بپردازد. استفاده غیر اصولی از رنگ و عدم آشنایی شما با تئوری رنگ‌ها در طراحی گرافیک و عدم شناخت از هارمونی رنگ باعث می‌شود پیام شما به درستی توسط مخاطب دریافت نشود و همچنین جذابیت بصری مناسبی هم نداشته باشد.

 

تئوری رنگ چیست؟

 

تئوری رنگ مبنایی برای قوانین و دستورالعمل‌های اولیه است که رنگ را احاطه کرده و استفاده از آن در ایجاد تصاویری زیبا از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیر است. با درک مبانی تئوری رنگ و همچنین هارمونی رنگ می‌توانید ساختار منطقی رنگ را برای خودتان تجزیه و تحلیل کنید تا پالت‌های رنگی را به‌طور استراتژیک‌تری ایجاد و استفاده کنید.

تئوری رنگ چیست-وبسایت موما

 

رنگ‌های اصلی

 

رنگ‌های اصلی رنگ‌هایی هستند که نمی‌توانید با ترکیب دو یا چند رنگ دیگر با هم آن‌ها را ایجاد کنید. رنگ‌های اولیه  را به عنوان رنگ‌های اصلی خود در نظر بگیرید و طرح خود را در یک طرح رنگی کلی تثبیت کنید. سه رنگ اصلی یا اولیه وجود دارد که عبارت‌اند از: قرمز، رنگ زرد، آبی.

هنگام طراحی یا حتی نقاشی با رنگ‌های اصلی، فقط به سه رنگ اصلی بسنده نکنید. به عنوان مثال، نارنجی رنگ اصلی نیست، اما برندهای مختلف از رنگ نارنجی به عنوان رنگ غالب خود استفاده می‌کنند.

 

رنگ‌های ثانویه

 

برای ایجاد رنگ‌های ثانویه باید دو رنگ اصلی با هم ترکیب شوند. سه رنگ فرعی وجود دارد که عبارتند از: نارنجی، بنفش و سبز . می‌توانید هر کدام را با استفاده از دو رنگ از سه رنگ اصلی ایجاد کنید.

 

رنگ‌های سوم

 

رنگ‌های سوم زمانی ایجاد می‌شوند که یک رنگ اصلی را با یک رنگ ثانویه ترکیب کنید. به طور کلی  رنگ‌های درجه سوم زمانی ایجاد می‌شوند که یک رنگ اصلی با یک رنگ ثانویه که در کنار آن در تئوری رنگ قرار گرفته ترکیب شود. شش رنگ درجه سوم شامل قرمز-بنفش، قرمز-نارنجی،آبی-بنفش، آبی-سبز، زرد-نارنجی، زرد-سبز می‌شود.

آموزش کار با رنگ در طراحی گرافیک

 

برای استفاده رنگ در طراحی گرافیک بهتر است ابتدا تئوری رنگ و هارمونی رنگ را بدانید. این موضوع باعث راحت‌ترشدن کار شما برای انتخاب رنگ مناسب در طراحی می‌شود. اما برای شروع کار ما مقدماتی را برای شما باز گو می‌کنیم. برای استفاده رنگ در طراحی گرافیک از سه یا چهار رنگ برای طراحی استفاده کنید و اگر می‌خواهید کار هنری‌تر باشد از دو رنگ یا چهار رنگ به بالا استفاده کنید. البته با توجه به طرحی که زده می‌شود تعداد رنگ‌ها انتخاب می‌شوند.

در طراحی یک رنگ اصلی انتخاب می‌شود و متناسب با آن رنگ‌های مکمل را استفاده می‌کنیم. برای انتخاب رنگ اصلی می‌توانید به سلیقه خودتان اکتفا کنید یا اینکه طبق روانشناسی رنگ آن را انتخاب کنید. این کار باعث جذب بیشتر مخاطب می‌شود. همانطور که می‌دانید طبق هارمونی رنگ، رنگ‌ها به سه دسته گرم، سرد، خنثی تقسیم می‌شوند. اما هر رنگ نیز به طور جداگانه تاثیر خاصی روی کاربر می‌گذارد. در ادامه به معنی و حس چند رنگ می‌پردازیم.

  • رنگ قرمز: قدرت، هیجان، عشق
  • نارنجی: دوستی، اعتماد بنفس، شادی آور
  • زرد: خوشحالی، انرژی بخش، خوش بینی
  • سبز: سلامتی، صلح آمیز، رشد
  • آبی: اعتماد، کیفیت، آرامش
  • بنفش: خلاقیت، لوکس، خردمندی

وقتی معنا و نماد رنگ‌ها در تئوری رنگ را بدانید در شرایط مختلف در طراحی به راحتی رنگ اصلی خود را انتخاب می‌کنید و طبق آن رنگ‌های مکمل را ایجاد می‌کنید. برای انتخاب رنگ مکمل به مرور زمان که تمرین بیشتری انجام بدهید دستتان می‌آید. اما برای مرحله مقدماتی باید سراغ چرخه رنگ بروید و طبق فرمول‌های خاصی رنگ مکمل را انتخاب کنید.

انتخاب و استفاده از رنگ برای طراحی باید به گونه‌ای باشد که هم خوانا باشد و هم برای چشم بیننده آزار دهنده نباشد. رنگ‌ها می‌توانند برای جلب توجه هم به کار بروند و شما می‌توانید در طرح‌های خود نقطه‌ای که می‌خواهید کاربر به اون توجه کند را با رنگ خاصی نشان دهید. اگر هنوز در انتخاب رنگ اصلی و مکمل در طراحی خود شک دارید می‌توانید با نگاه کردن به طراحی‌های دیگر از آن‌ها الهام بگیرید و کارتان را شروع کنید. البته به این نکته توجه کنید که الهام گرفتن با کپی کردن فرق دارد.

آموزش تئوری رنگ و کار با رنگ در طراحی گرافیک-وبسایت موما

 

چرخه تئوری رنگ

 

نمودار دایره‌ای که هر رنگ اولیه، ثانویه و سوم و همچنین رنگ‌ها، تن‌ها و سایه‌های مربوطه را نشان می‌دهد چرخ رنگ نام دارد. تجسم رنگ‌ها به این روش به شما کمک می‌کند طرح‌های رنگی را انتخاب کنید. این چرخه در سال 1666توسط سر اسحاق نیوتون توسعه یافت. هارمونی و تئوری رنگ به طراحان در انتخاب رنگ اصلی و رنگ‌های مکمل‌های کمک می‌کنند.

هارمونی رنگ یعنی قرارگیری هماهنگ رنگ‌ها کنار هم. با دانستن تئوری رنگ، انتخاب رنگ اصلی و هارمونی رنگ آسان‌تر می‌شود. در چرخه رنگ سه رنگ اصلی، ثانویه و رنگ درجه سوم کنار هم قرار می‌گیرند و طراحان با انتخاب رنگ اصلی هارمونی رنگ مناسب آن را کنار هم ایجاد می‌کنند.

 

انواع طرح‌های رنگی

 

برای اینکه بدانیم چگونه رنگ‌ها را کنار هم قرار دهیم باید هارمونی رنگ را بدانیم. تئوری رنگ در چرخه رنگ بهترین رنگ‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد.

  • تک رنگ (Monochromatic): تک رنگ یعنی انتخاب یک رنگ با شدت‌های مختلف آن. مثلا رنگ آبی پرنگ و کمرنگ و… آن. به طور کلی طرح‌های رنگی، تک رنگ از یک رنگ با سایه‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند تا ظاهر و احساسی ثابت ایجاد کنند.
  • رنگ‌های مشابه: طرح‌های رنگی مشابه با جفت کردن یک رنگ اصلی با دو رنگ که مستقیما در کنار آن در چرخه رنگ قرار دارند، تشکیل می‌شوند. می‌توانید از یک ساختار مشابه برای ایجاد یک طرح رنگی با رنگ‌های پاییزی یا بهاری استفاده کنید. این طرح رنگ با ایجاد هارمونی رنگ گرم‌تر (قرمز، نارنجی و زرد) یا سردتر (بنفش، آبی و سبز) ایجاد می‌شود. طرح‌های مشابه اغلب برای طراحی تصاویر به جای اینفوگرافیک‌ها یا نمودارهای میله‌ای استفاده می شود زیرا همه عناصر به خوبی با هم ترکیب می‌شوند.

مکمل: یک طرح رنگ مکمل مبتنی بر استفاده از دو رنگ مستقیما در مقابل یکدیگر در چرخه رنگ و ته رنگ‌های مربوط به آن رنگ‌ها است.

تئوری رنگ و انواع طرح‌های رنگی-وبسایت موما

 

جمع بندی

 

رنگ اگر مهم‌ترین جنبه طراحی نباشد، یکی از جنبه‌های مهم آن است و می‌تواند بر معنای متن، نحوه حرکت کاربران در اطراف یک طرح‌بندی خاص و احساسی که هنگام انجام این کار دارند، تأثیر بگذارد. با درک تئوری رنگ و هارمونی رنگ می‌توانید تصاویری با کیفیت مطلوب و تاثیرگذاری فوق العاده ایجاد کنید.