در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

نرم افزار راینو چیست؟

آیا ابزارهای راینو را می‌شناسید؟

مزیت‌های منحصربه فرد راینو را می‌شناسید؟ تاثیر فوق العاده نرم افزار راینو در معماری چیست؟ آیا با کارکرد ابزار مدلسازی منحنی و خطوط راینو آشنا هستید؟ با موما همراه باشید تا به همه این سوالات پاسخ داده شود.

نرم افزار راینو  یکی از محبوب‌ترین ابزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی مبتنی بر منحنی و آزاد امروزی است. راینو در سال 1980 توسط یک شرکت مخفیانه متعلق به کارمندان آمریکایی به نام رابرت مک نیل و همکارانش اختراع شد. این به طور کلی شامل مدل ریاضی NURBS (غیر یکنواخت مبنا منطقی) است، که روشی جالب برای این است که تصویری دقیق از منحنی‌ها ایجاد کنید.

 

آشنایی با راینو

 

نرم افزار راینو با تعداد زیادی ابزار پیچیده مدل‌سازی سه بعدی، به شما امکان می‌دهد تا اشکال غیرقابل تصوری را با دقت و جزئیات بسیار چه از نقاشی، یک طرح یا حتی یک اسکن سه بعدی ایجاد کنید. راینو اساسا یک نرم افزار توسعه مدل سطح آزاد است که برای ایجاد مدل‌های مختلف نیازی به کد نویسی دستی ندارد.

 

ابزار و پلاگین های راینو

 

در راینو یک سطح سه بعدی با دستکاری منحنی‌ها ایجاد می‌شود که به نوبه خود یک شبکه تطبیقی ایجاد می‌کند و به فرد اجازه می‌دهد هر جنبه‌ای از سطح جسم را کنترل کند. نرم افزار راینو دارای طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها در مجموعه ابزار خود مانند نقاط، منحنی‌ها، ابزارهای مدلسازی دایره و بیضی، سطوح، جامدات، مش‌ها و سایر ابزارهای عمومی و تبدیل است. پس از ایجاد مدل، نرم افزار راینو  عناصر را با هم ترکیب می‌کند تا مش‌هایی ایجاد کند که به سطوح قابل نمایش و رندر تبدیل ‌شوند.

نرم افزار راینو علاوه بر مدل‌سازی سه بعدی برای طراحی دو بعدی نیز استفاده می‌شود. این امر تطبیق پذیری بیشتری را به این نرم افزار پویا اضافه می‌کند که توانسته است با اقدامات ساده، موهبتی برای تولید هندسه‌های پیچیده باشد. با ما همراه باشید تا با برخی از ابزارهای راینو آشنا شوید.

  • Grasshopper 3D: ابزار اسکریپت نویسی در نتیجه، طراحی محاسباتی را با اجازه دادن به برنامه برای کنترل بصری برای طراحان قابل دسترسی می‌کند. وقتی مردم راینو را با طراحی پارامتریک فانتزی مرتبط می‌دانند، اساسا این Grasshopper است که به خوبی اجازه می‌دهد این اتفاق بیفتد.
  • Ladybug: علاوه بر Grasshopper، Ladybug ابزاری فوق العاده برای معمارانی است که نیاز به تجزیه و تحلیل اقلیمی طرح‌های خود دارند. این ابزار ساختمان را در سایت خود با تمام داده‌های زیست محیطی مرتبط قرار می‌دهد و تجزیه و تحلیل‌های دقیقی ارائه می‌دهد، که کار را به سمت پایداری هوشمندانه سوق خواهد داد.
  • VisualArq: این پلاگین قابلیت BIM را به نرم افزار راینو می‌دهد و در نهایت مشکل عمده‌ای که کاربران با طرح بندی و مستندات داشتند را حل می‌کند. این ابزارهای راینو باعث می‌شوند تا مجموعه‌های مستندات دقیقی را از مدل سه بعدی خود ایجاد کنید، در حالی که به معماران با عناصر اولیه معماری آماده برای استفاده (پله‌ها، پنجره‌ها و…) کمک می‌کند.
  • ابزار مدلسازی منحنی: این ابزار از ابزارهای راینو می‌تواند منحنی‌ها، سطوح و جامدات NURBS، هندسه تقسیم‌بندی، ابرهای نقطه‌ای و مش‌های چندضلعی را ایجاد، ویرایش، تجزیه و تحلیل، مستندسازی، رندر، متحرک و ترجمه کند. هیچ محدودیتی در پیچیدگی، درجه یا اندازه فراتر از سخت افزار وجود ندارد.
  • ابزار مدلسازی خطوط: به کمک ابزارهای راینو مخصوصا ابزار مدلسازی خطوط می‌توانید انواع مختلف خطوط را از تک خطی گرفته تا چند خطی رسم کنید. با این نرم افزار می‌توان خط مماس بر یک یا چند منحنی، خط عمود و… را به دست آورد.
پلاگین های راینو-وبسایت موما

 

رابط راینو

 

رابط نرم افزار راینو به دو  نوع اصلی رابط کاربری و کمک‌های ساخت و ساز تقسیم می‌شود.

رابط کاربری دارای مناطق فرمان، کنترل‌های فرمان، دستورات بازشو، لایه‌ها، نمایش، نوار ابزارهای بازشو قابل تنظیم، نوار ابزار شفاف و سایر ویژگی‌های اساسی است. Construction Aids دارای دستورات اساسی است که در نرم افزارهای دیگر مانند واگرد، ازنو، ورودی‌های عددی، فیلترهای نقطه‌ای، snaps اشیاء، ارتو، ابزار لایه، ابزار شی، رنگ، نوع و غیره به نمایش در می‌آیند.

 

نرم افزار راینو در معماری

 

نرم افزار راینو به طور گسترده در حرفه معماری و طراحی استفاده می‌شود. با توجه به اینکه معماران دائماً برای ایجاد فرم‌های جدید و جالب در تلاش هستند. آن‌ها به نرم افزارهایی مانند راینو نیاز داشتند تا به ایده پردازی‌های خود ادامه دهند و به تماشای خلق شدن این ایده‌ها بنشینند.‌ راینو ابزاری عالی برای طراحی ایده‌ها با دقت و جزئیات کافی است تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها قابل اجرا هستند.

معماران توانستند با استفاده از این نرم افزار مدل‌های سه‌بعدی کامل ‌شده را که در متن و کاغذ قرار داشتند، به مشتریان خود نشان دهند. پس از محبوبیت نرم افزار راینو در بازار، معماری در دهه 2000 شاهد جهش بزرگی در سبک بود. بسیاری از طرح‌های زیبا و منحصر به‌فرد در سرتاسر جهان ظاهر شدند و همه آن‌ها یک چیز مشترک داشتند: آن‌ها توسط Rhinoceros 3D  ممکن شده بودند. ابزارهای راینو به معماران این امکان را می‌دهد تا فرم‌های پویا ایجاد کنند و مردم می‌توانند از معماری‌های نفیس ایجاد شده شگفت زده شوند.

نرم افزار راینو در معماری-وبسایت موما

مزایای نرم افزار راینو

 
  • می‌توانید تقریبا هر چیزی را با آن ایجاد کنید. این نرم افزار یک رابط یکپارچه است و ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد که مدل سازی پیچیده‌ترین مدل‌ها را ممکن می‌کند و می‌تواند کل زمینه طراحی را روی یک پلت فرم واحد بیاورد.
  • نرم افزار راینو دارای طیف بی‌پایانی از سازگاری با سایر فرمت‌های نرم‌افزاری است که گردش کار بدون وقفه را ایجاد می‌کند.
  • راینو توانایی بیشتری نسبت به رقبای خود ارائه می‌دهد.
  • یکی از بهترین ابزارهای راینو برای ساخت و چاپ سه بعدی است و امکان کار در فرمت‌های STL و OBJ را فراهم می‌کند، که هر دو توسط اکثر چاپگرهای سه بعدی استفاده می‌شوند.
  • دارای یک رندر داخلی با عملکرد خوب است که با برجسته کردن تمام جزئیات لازم، مدل‌ها را به زیبایی رندر می‌کند.
  • مدل‌سازی سه ‌بعدی با هندسه‌های پیچیده به دلیل ابزار‌های فراوانی که برای کاوش دارد امکان‌پذیر شده است.
  • نرم افزار راینو به کاربر این امکان را می‌دهد که به جای چند ضلعی با منحنی‌ها و اسپلاین‌ها کار کند.

 

مزایای نرم افزار راینو-وبسایت موما

جمع بندی

 

نرم افزار راینو  یک راه‌حل مدل‌سازی سه بعدی همه ‌کاره، محبوب و بسیار توانمند است. از آسمان‌خراش‌ها گرفته تا قایق‌های تفریحی، مبلمان، کفش، هواپیما و فضاهای داخلی دریایی، برای جواهرات و محصولات، طراحی صنعتی و بسیاری موارد دیگر توسط ابزارهای راینو قابل طراحی هستند. از راینو برای ساخت فرم آزاد و طراحی پارامتریک نیز استفاده می‌کنند.