چگونه توسط سیستم ضعیف با موتور رندر وی ری (V-ray) رندر بگیریم؟

آنچه در این مقاله میخوانید
مقدمه
چگونه توسط سیستم ضعیف با V-Ray رندر بگیریم؟
نرم افزار رندر سه بعدی وی ری چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
روشهای رندرینگ کدامند؟
تا انتهای این مقاله آموزش موتور رندر ویری با موما همراه باشید تا با نحوه رندرگیری وی ری با سیستم ضعیف آشنا شوید.
آشنایی با نرم افزار V-Ray
V-Ray یکی از بهترین نرم افزارهای رندر سه بعدی در بازار است که دارای رندرهایی با سرعت بالا و با کیفیت است. نرم افزار رندر سه بعدی وی ری یک ردیاب پرتوی بایاس است که میتواند از CPU و GPU (RT) برای محاسبات brute force و ردیابی مسیر استفاده کند. میتوانید آن را در مجموعه وسیعی از مجموعههای مدل سازی سه بعدی ادغام شده پیدا کنید. از یک طرف، این نرم افزار رندر سه بعدی به اندازه کافی در دسترس است که هنرمندان فردی و گاه به گاه مدل سازهای سه بعدی میتوانند نتایج عالی از آن به دست آورند.
از طرفی وی ری مجموعهای از ویژگیهای جامع نیز دارد، یعنی تیمهای حرفهای میتوانند با آن به کیفیت فوق العادهای دست یابند. با این حال، اگر میخواهید در این زمینه تلاش کنید، موفقیت با V-Ray به سرعت به دست نمیآید زیرا ویژگیهای پیشرفته منحنی یادگیری شدیدی دارند. بهتر است صبر و پشتکار را سر لوحه کار خود قرار دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
نسخههای اخیر ادغامهای V-Ray با سازگاری با استاندارد توصیف صحنه جهانی (USD) Pixar، عملکرد برنامه را با سایر ابزارهای مدلسازی در خط تولید گسترش میدهد. هر ادغام همچنین با افزونههای دیگر در نرمافزار مدلسازی بومی به خوبی اجرا میشود و نرم افزار رندر سه بعدی وی ری را به بخشی یکپارچه از گردش کار هر طراح تبدیل میکند.
به طور کلی، مجموعه V-Ray با ارائه انعطاف پذیری خلاقانه و آزادی کامل برای دسترسی فوری به 15 محصول Chaos با یک مجوز واحد، امکانات بی حد و حصری را ارائه میدهد. این به شما امکان میدهد آزادانه بین برنامههای سه بعدی مختلف، شبیه سازی سیال، کاوش صحنه در زمان واقعی و رندر واقعی عکس کار کنید.

چگونه با سیستم ضعیف با وی ری رندر بگیریم؟
همانطور که میدانید نرم افزار رندر سه بعدی وی ری جز بهترین موتورهای رندر در چند سال اخیر است. ویژگیهایی که این نرم افزار دارد باعث محبوبیت آن در بین طراحان، معماران، رسانه و تلویزیون و… شده است. برای اینکه بتوانید با V-Ray در یک سیستم ضعیف رندرگیری کنید بهتر است ابتدا temp Windows را خالی کنید. این کار باعث میشود تا سیستم فضای کافی برای انجام محاسبات و… داشته باشد.
وقتی پنجره temp باز شد c:\user\username\appdata\local\temp تایپ کنید تا فایلها برای شما به نمایش درآیند و آنها حذف کنید ممکن است برخی فایلها حذف نشوند که کاری با آنها نداشته باشید. بهتر است هنگامی که با نرم افزار رندر سه بعدی وی ری کار میکنید دیگر هیچ نرم افزاری مثل فتوشاپ، اتوکد و… را باز نکنید.
در قسمت تنظیمات رندر گزینه conserve memory را فعال کنید، این کار باعث میشود حین رندر از رم کمتری استفاده شود. برای اینکه V-Ray هنگام رندر احجام داینامیک به مقدار رم مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد در قسمت Render Setup قسمت تنظیمات گزینه dyn meme limit روی صفر تنظیم کنید. همچنین تا حدالمقدور از متریالهای Displacement maps و Hair & Fur بیش از اندازه استفاده نکنید و به جای آنها از مپهای نرمال و بامپ استفاده کنید.
نکته آخر اینکه سایز رندر را بیش از حد بالا نبرید بهتر است سایز رندر را در ۱۹۲۰*۱۰۸۰ انتخاب کنید. با رعایت این نکات به راحتی میتوانید با نرم افزار رندر سه بعدی وی ری در سیستمهای ضعیف نیز رندرگیری کنید.

روشهای رندرینگ
دو روش رندر اصلی وجود دارد. هر کدام مزایا و معایب خود را برای کاربردهای مختلف دارند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
-
روش رندر: شطرنجی سازی
Rasterization استانداردی برای گرافیکهای بلادرنگ مانند بازیهای رایانهای است. نرم افزار رندر سه بعدی وی ری، کرونا رندر و… برای این کار مناسب هستند زیرا عملکرد بلادرنگ را با سطح کیفیت قابل قبولی متعادل میکنند. نکته منفی این است که این روش نمیتواند به خوبی با شرایط پیچیده نور مقابله کند. برای حل این محدودیت، چندین تکنیک در طول سالها توسعه یافته است. به عنوان مثال، “پخت” نور در بافت، فشار بر قدرت رندر را کاهش میدهد.
-
روش رندر Ray Tracing
بسیاری از فناوریهای مورد بحث در لیست نرم افزارهای رندر سه بعدی ما به شاخه ردیابی پرتوهای رندر سه بعدی تعلق دارند. Raytracing نسبت به شطرنجی سازی کیفیت بالاتری را به همراه دارد. این فرآیند تلاش میکند مسیر پرتوهای نور از جمله جهش اشیا، مواد و سایر متغیرها را در یک صحنه بازآفرینی کند.
کلید ردیابی هر پرتو نوری است که به لنز دوربین مجازی برخورد می کند تا منبع آن باشد. این رویکرد شامل محاسبات پیچیدهای است که حتی تصاویر واقعی را با استفاده از بازتابها و انکسارها امکان پذیر میکند. معمولا برای فیلمهای انیمیشن و جلوههای بصری استفاده میشود.
با این حال، این رویکرد برای رندر نیاز به قدرت پردازش بالاتری دارد. تا همین اواخر، این گزینه در برنامههای بیدرنگ مانند بازیهای ویدئویی نبود، با این حال پیشرفتهای اخیر در پردازش گرافیکی تغییری را ایجاد کرده است و گرافیک واقعی فوتورالیستی را تسهیل میکند. یک روش کاملا مرتبط با ردیابی پرتو «رادیوسیته» است که انتشار و انکسار نور را محاسبه میکند.
-
رندر مبتنی بر فیزیکی
اصطلاح مهم دیگری که باید به آن توجه کنید رندر مبتنی بر فیزیکی (PBR) است. این روش یک روش سایه زن را تعیین میکند که خواص فیزیکی موجود در مواد دنیای واقعی مانند specularity یا انکسار را تقلید میکند. برخی حفظ انرژی را مهم ترین عامل میدانند. این بدان معناست که یک جسم نمیتواند بیش از آنچه که دریافت میکند، نور منعکس کند.
جمع بندی
طراحان برای تجسم بهترین فضاهای داخلی جهان به نرم افزار رندر سه بعدی وی ری روی آوردهاند زیرا بهترین و با کیفیتترین تصویر سه بعدی را ارئه میدهد. این نرم افزار برای Sketch Up، 3ds Max، Maya، Unreal، Cinema 4D، Modo و غیره قابل اجرا است. به طور کلی V-Ray یک رندر معروف در صنعت نرم افزار رندر است.
دیدگاهتان را بنویسید