در این مقاله بخوانید

 

بندکشی کاشی با دوغاب(گروت)

 

– روش درست بندکشی کاشی به چه صورت است؟
– چگونه دوغاب مرغوبی را درست کنیم؟
– ابزار این کار چیست؟
اگر شما هم جزء افراد متخصص در حوزه کاشی کاری هستید حتما این مطلب را تا انتها بخوانید، به نوعی این مقاله یک آموزش تخصصی کاشی کاری می باشد و برای ارتقا کار شما مفید است.
کاشی کاری شغلی هنرمندانه است که در قسمت نازک کاری و ظاهر ساختمان قرار می گیرد. این یعنی، تمیز و مرتب بودن کار همیشه در دید عموم است.
برای اینکه یک پروژه به تمیزترین شکل ممکن جمع کنید باید نکاتی زیادی را رعایت کنید که در مقالات پیش می توانید مطالعه این موارد را داشته باشید. اما در پایان هر کاشی کاری بندکشی آن کار قرار دارد. بندکشی کاشی از کار های مهم و حساسی است که تاثیر بسزایی در زیبایی دارد.
در این مطلب شما را با نحوه صحیح بند کشی، ابزار کار مورد نیاز و نحوه درست کردن گروت مناسب آشنا می کنیم. پس همراه موما باشید…
 
  • وسایل مورد نیاز:

  1. سطل
  2. تفنگ درزگیر
  3. ماله مخصوص گروت (Grout float)
  4. حاشیه ماله
  5. حوله یا پارچه تمیز
  6. کاردک
  7. جاروبرقی
  8. اسفنج
  9. چاقو
  • مواد مورد نیاز:

  1. درزبندی
  2. گروت
  3. نوار ماسک

 

تمیز کردن بند کشی کاشی

 
مرحله بندکشی کاشی همیشه متعلق به انتهای کار نمی باشد و ممکن است گاهی در یک پروژه به مرور زمان بندکشی های کار تخریب شود و به انجام مجدد این کار نیاز باشد.
اگر پروژه شما تازه انجام شده است، نیازی به انجام این مرحله از کار را ندارید. اما اگر می خواهید عملیات ترمیم را انجام دهید این مرحله برای شما ضروری است.
ابتدا با جارو برقی خطوط دوغاب کار را کاملا را تمیز کنید، سپس با استفاده از یک چاقو قسمت هایی که گروت از درز بیرون زده است را خراش دهید و دوباره جارو برقی بکشید.
 
تمیز کردن بندکشی کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

 

پوشاندن کاشی های لبه

 
لبه و قسمت های پر جزئیات یا مهم کاشی را بچسبانید، گروت می تواند کار شما را خراب کند. برای راحت تمیز کردن، قسمت دیوار های رنگ شده و ابزار های مهم را با استفاده از یک نوار چسب بپوشانید تا بندکش کاشی به آنها آسیبی نرساند. قسمت هایی که دارای درز هستند می توانید چسب آن را با استفاده از یک چاقو برش بزنید.
 
چسباندن دیوار برای بندکشی کاشی

 

دوغاب بندکشی کاشی

 

مقداری دوغاب را از کیسه به داخل سطل بریزید و با کمی آب مخلوط کنید. ملات را مدام با ابزار حاشیه ماله هم بزنید تا جایی که به صورت پودری چیزی باقی نماند. با ابزار خود از کف سطل هم زدن را شروع کنید تا بهتر ترکیب شود. سطل را در هنگام هم زدن به صورت یک میکسر بچرخانید. حتما قسمت های خشک شده کف ظرف را بتراشید و با بقیه ملات ترکیب کنید، این کار را تا حدی انجام دهید که غلظت دوغاب شما به کره بادام زمینی برسد.
این نکته را به یاد داشته باشید که در فروشگاه ها، دوغاب با رنگ های گوناگون موجود می باشد که با توجه به تِم کار خود می توانید آن را تهیه کنید.
پس از رسیدن به غلضت مطلوب با استفاده از یک اسفنج کمی آب داخل سطل بچکانید. برای مخلوط کردن از دریل همزن استفاده نکنید، چرا که باعث خورد شدن دوغاب و وارد شدن هوا به داخل ملات می شود که در بندکشی کاشی ایجاد نوعی رنگ می کند.
زمان رسیدن به غلظت مناسب 10 دقیه به دوغاب استراحت دهید، این کار به مواد شیمیایی داخل ملات اجازه می دهد تا جادوی خود را انجام دهد. نادیده گرفتن این مرحله ممکن است بندکشی کاشی شما را شکننده و ضعیف کند.
احتمالا بعد از این مرحله کمی دوغاب شما سفت شود، ولی هرگز به آن آب اضافه نکنید. مجدداً ملات را با دست مخلوط کنید تا شل شود.
 
گروت بندکشی کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

 

اجرای دوغاب بر روی بندکشی کاشی

 

سطل را به سمت خود خم کنید و با ابزار ماله پلاستیکی مخصوص بندکش کاشی، مقدار از دوغاب را بردارید. دوغاب را به صورت مورب در سراسر کاشی ها بمالید تا زمانی که به عمق درزها نفوذ کند.
برای اجرای بندکشی همیشه از کاشی های دیوار شروع کنید و بعد به کاشی های کف بپردازید. از ماله برای فشردن گروت استفاده کنید و با زوایا مختلف این کار را انجام دهید. با این روش ملات زیادی رو زمین نمی ریزد.
 
اجرای گروت بندکشی کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

پاک کردن دوغاب اضافی

 
قسمت عمده دوغاب باقی مانده روی سطح کاشی را با یک حرکت مارپیچ ماله پلاستیک جدا کنید. این کار به توزیع یکنواخت دوغاب در بندکشی کاشی کمک می کند و از فرو رفتن لبه ماله مخصوص گروت در درز ها جلوگیری می کند.
تمیز کاری را زمانی شروع کنید که تمام درز ها را پر کرده باشید. ماله را با زاویه تند نسبت به کاشی ها نگه دارید تا عملیات پاکسازی راحت تر انجام بگیرد. یک زاویه تند و حرکت مارپیچ بهترین تکنیک برای این مرحله است.

 

پاک کردن گروت اضافی بندکشی کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

 

تمیز کردن سطح کاشی ها

 

یک اسفنج مرطوب ( خیس نباشد!) را به صورت مورب روی کاشی ها بکشید. اسفنج را مرتباً بشویید و این کار را تا زمانی که یک بخار نازکی از کثیفی باقی بماند انجام دهید. هنگامی که دوغاب شروع کرد به سفت شدن (20 تا 30 دقیقه بعد)، شروع به اسفنج زدن کنید. اسفنجی که استفاده می کنید مخصوص بندکشی کاشی باشد و از هر اسفنجی کمک نگیرید به خصوص از اسفنجی که در آشپزخانه است. اسفنج باید ظرفیت جذب آب بالایی را داشته باشد که احتمالا در فروشگاه های ابزار و یراق بتوانید پیدا کنید. احتمالا در مراحل اول لک های زیادی را ببینید که ایرادی ندارد. این عمل را چندین دفعه با شستن اسفنج در یک سطل تکرار کنید تا به تمیزی مناسبی برسید.
 حال نوبت آن رسیده که بندکشی کاشی را تمیز کنید. اسفنج را با انگشت اشاره خود فشار دهید تا خطوط ناهموار دوغاب را صاف کند. زیاد فشار وارد نکنید، هدف شما این است که به یک عمق یکسان برسید. هر قسمت از درزهای را که فکر می کنید ناهموار است، این عمل را برای آن تکرار کنید.
در آخر، بخار کثیفی باقی مانده روی سطح کاشی را با یک حوله تمیز که بهتر است نخی باشد، پاک کنید. این کار پس از گذشت نیم ساعت انجام دهید تا سطح کار خشک باشد.
مقداری از گروت های خود را برای ترمیم مجدد نگه دارید. به دلیل جذب رطوبت این مصالح، آن را داخل یک کیسه پلاستکی در بسته بریزید تا برای مدت طولانی بتوانید از آن استفاده کنید.
 
تمیز کردن بندکشی کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

 

درزبندی گوشه های کار

 

گوشه های کار را بندکشی نکنید چرا که عملیات بندکشی کاشی مقداری جذب آب دارد که ممکن است باعث ریختن کار شود. برای نتیجه بهتر گوشه ها را با چسب ها مخصوص آب بندی کنید تا از نفوذ آب در پشت کار جلوگیری شود. البته امروزه چسب های مخصوص زیادی هستند که بهتر است برای درست کردن گروت و در ترکیب مصالح خود از آنها کمک بگیرید.
این نکته را به یاد داشته باشید، اگر بندکشی کاشی شما دارای ضخامت کمی بود از دوغاب معمولی و اگر دارای ضخامت بالایی بود از دوغاب سمباده ای استفاده کنید. دوغاب سمباده ای در برابر انقباض و ترک خوردگی مقاومت بیشتری دارند.
 
آب بندی بندکشی کاشی-استودیو طرح و ساخت موما