در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

راینو بهتر است یا تری دی مکس؟

طراحان و مدل سازها همیشه به دنبال یک نرم افزار سه بعدی با قدرت بالا بوده‌اند نرم افزاری که  سرعت بالا در مدل سازی، پلاگین های متعدد، دقت فوق العاده و همچنین مزیت‌های دیگر را نیز دارا باشد.

در این بخش از مطالب ومقالات به مقایسه ی Rhino با تری دی مکس، قدرت طراحی این دو نرم افزار، رابط کاربری، بازار کار، رندر سازی، وسعت متریال های آماده و سایر موارد مربوطه می پردازیم تا بتوانید تفاوت های این دو نوع نرم افزار را تشخیص داده و برای اجرای طراحی های خود نوع بهتر نرم افزار را انتخاب نمایید، تا انتهای این مقاله آموزش راینو همراه موما باشید.

راینو بهتر است یا تری دی مکس؟

زمان کار با نرم افزارهای معماری وعمران برای آشنایی با نرم افزار سوالاتی در ذهن کاربران پیش می آید که کدام بهتر است Rhino یا تری دی مکس ؟

اما قبل از مقایسه یک معرفی کوتاه از این دو نوع نرم افزار برای شناخت بهتر داشته باشیم.

 

راینو چیست؟

 
یک نرم افزار مدل ساز سه بعدی که از قدرت وامکانات زیادی برخوردار بوده و طرح های سه بعدی خارق العاده ای را می‌توان با استفاده از آن خلق کرد. نرم افزار راینو از یک کلمه یونانی به معنی کرگدن آمده است وتجاری می باشد که با ترکیب وادغام‌ گرافیک و طراحی در رایانه تولید محتوا می کند. در Rhino احجامی را که با آن کار می‌کنیم بر پایه ی مدل ریاضی است که این ساختار پوسته های فرم آزاد را در اختیار کاربر قرار می دهد.
راینو چیست-وبسایت موما

 

نرم افزار تری دی مکس چیست؟

 

یکی دیگر از بهترین و پر کاربردترین نرم افزارهای معماری تری دی مکس می باشد که همانند راینو در زمینه ی خلق طرح های سه بعدی قابلیت بالایی را برخوردار است.

برای ساخت پویا نمایی های سه بعدی، بازی ها، مدل ها و تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد از قابلیت قدرتمندی برخوردار است که در رشته ی معماری هم استفاده می شود سرعت بالا، سازگار بودن با نرم افزارهای دیگر، یادگیری آسان، امکان شخصی سازی و برنامه ریزی از مزیت های نرم افزار تری دی مکس است.

تری دی مکس برنامه ای گرافیکی به صورت سه بعدی است که برای ساخت انیمیشن های سه بعدی، بازی ها وتصاویر، مدل ها واحجام‌  پیچیده به کار می رود.

در ادامه ی توضیحات به مقایسه ی این دو نرم افزار می پردازیم:

نرم افزار تری دی مکس چیست-وبسایت موما

 

قدرت در طراحی مدل

 

در مدل سازی این نرم افزارها دو روش وجود دارد: روش Mesh  که در این روش سطوح کوچک و بزرگ در کنار هم قرار گرفته و حجم ها را تشکیل می دهند روش دوم NuRBS  است که در این روش می توانیم به کمک اتصال خطوط نوربس سطوحی را ایجاد کرده که با کمک نقاط کنترلی قابل ویرایش می باشد.

در هردو نرم افزار از هر دو روش استفاده میشود با این تفاوت که محیط نرم افزار راینو بر اساس نوربس بوده ولی محیط نرم افزار تری دی مکس بر اساس مش است ضمن این که ابزارها و امکانات موجود در Rhino در هیچ یک از نرم افزارهای معماری مانند: اتوکد یا تری دی مکس و… وجود ندارد.

در این صورت قدرت مدل سازی راینو از تری دی مکس بیشتر است.

قدرت در طراحی مدل-وبسایت موما

 

رابط کاربری

 

در محیط نرم افزار تری دی مکس پیچیدگی خاصی وجود دارد که یاد گرفتن این نرم افزار توسط کاربران به سختی صورت می گیرد که در حین کار در برخی از قسمت ها با مشکلاتی  روبرو خواهند شد اما در نرم افزار راینو رابط کاربری ترکیبی از تری دی مکس و اتوکد است  یعنی در طراحی دید از تری دی مکس و در طراحی دستورها از اتوکد استفاده می شود که باعث دسترسی سریعتر به فرمان ها می شود پس در نتیجه نرم افزار Rhino از قدرت بالاتری نسبت به تری دی مکس برخوردار است.

بحث کردن در مورد رابط کاربری شخصی بوده وبا سلیقه ی افراد مطابقت دارد اما باتوجه به تلفیقی بودن نرم افزار راینو قدرت مدل سازی در این نوع نرم افزار بیشتر است.

رابط کاربری راینو-وبسایت موما

وسعت متریال های آماده

 

تنوع مدل برای هر دو نرم افزار وجود دارد اما باید به این موضوع توجه داشت که نرم افزار تری دی مکس مدت زمان بیشتری دربین کاربران بوده ومورد استفاده قرار گرفته که با این حساب تنوع مدل در تری دی مکس بیشتر است.

برای هر دو نرم افزار سایت های زیادی وجود دارد که یا به صورت رایگان و یا با دریافت هزینه مدل‌های آماده ی زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند اما بازهم تعداد مدل‌های آماده‌ی تری دی مکس بیشتر از راینو می باشد که صرفا به دلیل استفاده ی بیشتر از این نرم افزار می باشد.

قدرت رندر سازی

 

در حال حاضر اگر از کاربران و یا دوستان خود در مورد اینکه کیفیت رندر در کدام نرم افزار بهتر است بیشتر کاربران تری دی مکس را انتخاب می کنند بد نیست بدانید که با توجه به استفاده از پلاگین ها و نرم افزارهای مختص رندر تفاوتی بین این دو نرم افزار وجود ندارد زیرا هر دو رندرهای قدرتمندی را میتوانند ارائه دهند تنها تفاوتی که بین این دو وجود دارد وجود پلاگین قدرتمندی به نام Mentalray  بر روی تری دی مکس است.

در کل نتیجه این است که تفاوتی در این زمینه بین این دو وجود ندارد.

قدرت رندر سازی در راینو و تری دی مکس-وبسایت موما

بازار کار در دو نرم افزار

 

شاید این موضوع برای شما هم جالب باشد که در زمینه ی مدل های سه بعدی تعداد کار شرکت ها با نرم افزار تری دی مکس بیشتر است پس در مقایسه با راینو در این زمینه بازار کار تری دی مکس بیشتر می باشد.

نتیجه گیری

 

برای کار کردن با این دو نرم افزار بهتر است که برای انجام امور شرکتی اول نرم افزار تری دی مکس را فرا گرفته و پس از آن به فراگیری نرم افزار قدرتمند راینو بپردازید وشاهد قدرت بیشتر این نرم افزار باشید.