در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

چرخه رنگ چه کاربردی دارد؟

اصول و مبانی رنگ شناسی چیست؟

تئوری رنگ چیست؟

چرخه رنگ توسط چه کسی اختراع شد و در هارمونی رنگ‌ها چه تاثیری دارد؟

رنگ‌های گرم و سرد کدام رنگ‌ها هستند؟ در این مقاله آموزش رنگ شناسی در معماری با موما همراه باشید تا به پاسخ سوالاتتان دست یابید.

رنگ بخش جدایی ناپذیری از زندگی ماست. طبیعت از رنگ برای هشدار دادن به شکارچیان احتمالی، جذب گرده افشان‌ها، جذب جفت و نشان دادن آمادگی میوه برای خوردن استفاده می‌کند. هرکسی که در شهری رانندگی می‌کند از قوانین ترافیکی که با رنگ‌های قرمز، سبز و زرد تعریف شده‌اند، پیروی می‌کند. با ما همراه باشید تا با تئوری رنگ و چرخه رنگ آشنا شویم.

 

تئوری رنگ چیست؟

 

تئوری رنگ هم علم و هم هنر استفاده از رنگ است. این توضیح می‌دهد که چگونه انسان رنگ را درک می‌کند و جلوه‌های بصری نحوه ترکیب، تطبیق یا تضاد رنگ‌ها با یکدیگر را بدانند. تئوری رنگ همچنین شامل پیام‌هایی است که رنگ‌ها چگونه با هم ارتباط برقرار می‌کنند و به طورکلی هارمونی رنگ را به ما نشان می‌دهد.

 

آشنایی با مبانی رنگ

 

چرخه رنگ مدلی گویا از تئوری رنگ، رنگ‌های رنگی در اطراف یک دایره است. روابط بین رنگ‌های اولیه، ثانویه و میانی/ثالثیه را نشان می‌دهد و به نشان دادن دمای رنگ کمک می‌کند.

تئوری رنگ می‌تواند به طراحان کمک کند تا مشخص کنند کدام رنگ‌ها با هم خوب به نظر می‌رسند. در قلب تئوری رنگ، چرخه رنگ است که در اواخر قرن هفدهم توسط سر اسحاق نیوتن ایجاد شد. نیوتن که بیشتر به خاطر پیشرفت‌های فیزیکش شناخته می‌شود، طیف رنگ‌ها را در یک دایره ترسیم کرد.

امروزه چرخه رنگ می‌تواند به هنرمندان و طراحان کمک کند تا ترکیبات رنگی هماهنگ را براساس روابط هندسی نشان داده شده در چرخه رنگ پیدا کنند. به عنوان مثال، یک طرح رنگ سه گانه شامل سه رنگ با فاصله مساوی در چرخه رنگ است. همچنین یک طرح رنگ چهارتایی شامل چهار رنگ است که به طور مساوی در چرخه قرار گرفته‌اند.

تئوری رنگ چیست-وبسایت موما

 

انواع رنگ

 

اولین اصل تئوری رنگ در چرخه رنگ با سه رنگ اصلی – قرمز، زرد و آبی شروع می‌شود. رنگ‌ها با فاصله مساوی روی چرخ قرار می‌گیرند. رنگ‌های اولیه پایه و اساس همه رنگ‌های دیگر هستند و هر رنگی را می‌توان با استفاده از ترکیب رنگ‌های اصلی ساخت.

رنگ‌های ثانویه با ترکیب دو رنگ اصلی از چرخه رنگ ساخته می‌شوند. نارنجی، سبز و بنفش – بین رنگ‌هایی که ترکیب شده‌اند در مرکز قرار می‌گیرند تا آن‌ها را روی چرخ قرار دهند.

آخرین گروه از رنگ‌ها، رنگ‌های سوم، از ترکیب یک رنگ اصلی و ثانویه ایجاد می‌شود. هر رنگ یک نام دو کلمه‌ای دارد، مانند قرمز-نارنجی، آبی-بنفش یا آبی-سبز. رنگ‌های درجه سوم بین رنگ‌هایی که برای تشکیل هر کدام در چرخه رنگ استفاده می‌شوند قرار می‌گیرند.

 

طرح رنگ

 

  • مکمل: رنگ‌هایی که در موقعیت‌های مخالف در چرخه رنگ قرار دارند مکمل یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند. قرمز و سبز، زرد و بنفش و آبی و زرد نارنجی در تئوری رنگ رنگ‌های مکمل هستند.
  • طرح رنگ مشابه: طرح‌های رنگی مشابه از رنگ‌های مجاور چرخه رنگ استفاده می‌کنند. نتیجه یک نمایش رنگی از نظر بصری دلپذیر و آرامش بخش است. یکی از رنگ‌ها در یک طرح رنگ مشابه به عنوان یک رنگ غالب استفاده می‌شود. رنگ دوم را برای حمایت از رنگ غالب و رنگ سوم را برای استفاده به عنوان تن انتخاب می‌شود.
  • طرح‌های رنگ سه گانه و چهارتایی: طرح‌های رنگ سه‌گانه، که از سه رنگ در فاصله مساوی از یکدیگر در چرخه استفاده می‌کنند، از محبوب‌ترین رنگ‌هایی هستند که توسط طراحان استفاده می‌شود. طرح‌های رنگی سه‌گانه به دلیل استفاده از رنگ‌های مختلف، حس برابری و امنیت را ایجاد می‌کنند. یک طرح رنگ چهارگانه (یا مستطیل)، که از ترکیب چهار رنگ استفاده می‌کند، شبیه سه گانه است. باید یک رنگ غالب داشته باشد. ترتیب رنگ‌ها از دو مجموعه رنگ مکمل می‌آید، به این معنی که چهار رنگ به طور مساوی در اطراف چرخه رنگ قرار نمی‌گیرند. یک طرح مستطیلی ممکن است از ترکیب قرمز و سبز با قرمز-نارنجی و آبی-سبز استفاده کند.

دمای رنگ

 

رنگ‌های سمت قرمز چرخه رنگ گرم هستند. سمت سبز چرخ، رنگ‌های سردتری دارد. این تعیین دمای رنگ مطلق است. روابط ظریف‌تر دمای رنگ نسبی هستند، به این معنی که هر رنگ در سمت گرم چرخ می‌تواند به عنوان سرد شناخته شود و رنگ‌های سمت سرد چرخ بسته به رابطه با رنگ همسایه‌شان می‌توانند به عنوان گرم شناخته شوند. رنگ‌های یک رنگ، به عنوان مثال قرمز، می‌توانند گرم‌تر یا سردتر از یکدیگر باشند.

دمای رنگ‌ها هم از نظر روانی و هم از نظر ادراکی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند و به ما کمک می کنند تا نحوه قرارگیری رنگ در طراحی‌ها و دکوراسیون‌ها را تعیین کنیم.

رنگ‌های گرم

  • رنگ‌های گرم شامل قرمز، نارنجی و زرد و تنوع این سه رنگ است.
  • قرمز و زرد هر دو رنگ اصلی هستند و نارنجی در وسط قرار می‌گیرد.
  • رنگ‌های گرم در تئوری رنگ نزدیک‌تر به رنگ غالب هستند.

رنگ‌های سرد

  • رنگ‌های سرد شامل سبز، آبی و بنفش و تنوع این سه رنگ است.
  • آبی تنها رنگ اصلی در طیف سرد است.
  • سبزها برخی از ویژگی های زرد را به خود می‌گیرند و بنفش برخی از ویژگی‌های قرمز را.
  • آن‌ها اغلب آرام‌تر از رنگ‌های گرم هستند.
  • رنگ‌های سرد دورتر از رنگ غالب هستند.

خنثی‌ها

چرخه رنگ‌های خنثی شامل سیاه، سفید، خاکستری، برنزه و قهوه‌ای است. آن‌ها معمولا با رنگ‌های روشن‌تر ترکیب می‌شوند، اما می‌توانند به تنهایی در طراحی‌ها نیز استفاده شوند. معانی و تاثیر رنگ‌های خنثی بیشتر به رنگ‌های اطراف آن‌ها بستگی دارد.

 

دمای رنگ-وبسایت موما

تاثیر فیزیولوژیکی رنگ‌ها

 

تاثیر فیزیولوژیکی نوعی زبان رنگ است که نماد رنگ‌های فیزیکی است.

سفید = خلوص، صلح، ایمان، شادی، پاکیزگی

قرمز= شور، خشم، گرما، شادی، شهادت، انقلاب

آبی=آرامش، خنکی، آسمان، پایداری، عزاداری

سیاه = تاریکی، یأس، اندوه، ماتم

سبز = بهار، امید، آرامش، ثمربخشی، خنکی

زرد = گرما، نشاط، ثمربخشی، حسادت

خاکستری = فروتنی، توبه

بنفش = عدالت، سلطنت، افسردگی، رنج، رنگ کلیسا

تاثیر فیزیولوژیکی رنگ‌ها-وبسایت موما

جمع بندی

 

به طور کلی سه دسته اساسی از تئوری رنگ وجود دارد و آن‌ها چرخه رنگ، هماهنگی رنگ و نحوه استفاده از رنگ‌ها هستند. طراحان با استفاده از این سه اصل اساسی می‌توانند هارمونی رنگ مناسب برای طراحی‌های خود را ایجاد کنند.