روش کاهش نویز رندر در وی ری

آنچه در این مقاله میخوانید
مقدمه
V-Ray چیست؟
نحوه شناسایی نویز در نرم افزار وی ری چگونه است؟
راههای بهینه سازی و کاهش نویز در وی ری چیست؟
با موما همراه باشید تا با روشهای شناسایی و کاهش نویز در نرم افزار سه بعدی وی ری آشنا شوید.
V-Ray یک نرم افزار سه بعدی است که کار را برای طراحان و صنعتگران آسان کرده است. اما هنگام کار با نرم افزار وی ری ممکن است نویزهایی در روند کار مشاهده کنید که نیاز به بهینه سازی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با شناسایی نویز و نحوه بهینه سازی آن آشنا شوید.
شناسایی منابع نویز
کلید بهینه سازی مناسب در رندرگیری این است که به درستی تشخیص دهید کدام قسمت از یک صحنه باعث ایجاد نویز در نرم افزار وی ری میشود و اینکه انتخاب کدام گزینهها برای کاهش نویز در V-Ray مناسب است. برخی از صحنهها به نمونههای بیشتری برای Image Sampler نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به نمونههای بیشتری برای نمونه DMCبرای کاهش نویز نیاز دارند. به عنوان یک دستورالعمل کلی:
برخی تصاویر مانند جزئیات هندسی ظریف مانند مو، چمن، شاخ و برگ و غیره، جزئیات بافت بسیار ظریف مانند بافت، جزئیات نقشه برآمدگی کوچک، صحنههایی با عمق میدان کم یا تاری حرکت شدید برای کاهش نویز در نرم افزار وی ری باید حذف شوند.
شرایطی که DMC Sampler به مقادیر بیشتری از نمونههای ثانویه برای حذف نویز نیاز دارد عبارتاند از:
- منابع نوری بزرگ که سایههای ملایمی ایجاد میکنند.
- مواد با انعکاس یا شکست براق قوی.
- صحنههایی با روشنایی برجسته جهانی – به ویژه صحنههای داخلی.
نویز ناشی از Image Sampler خوشبختانه با چشم غیرمسلح بسیار آسان قابل تشخیص است. این نویز خود را در لبههای شیء ناهموار یا نامشخص، جزئیات بافت تعریفنشده یا افکتهایی مانند الگوهای Moiré، عمق میدان سایهدار یا تاری حرکت نشان میدهد.
نویز ناشی از DMC Sampler میتواند کمی پیچیدهتر باشد تا متوجه شوید دقیقا چه چیزی باعث آن شده است. خوشبختانه ما ابزارهای مفیدی در اختیار داریم تا به ما کمک کنند تا آن نویزها را در V-Ray بفهمیم که شامل عناصر Lighting ، Global Illumination، Specular،Reflection و Refraction میشوند. با مشاهده این عناصر مختلف رندر، میتوانید به سرعت سطوح نویز ناشی از هر یک از این جنبههای جداگانه صحنه خود را جداسازی و بررسی کنید. با نگاهی به عنصر رندر Reflection میتوان میزان نویز ناشی از بازتاب مواد را به تنهایی مشاهده کرد.

روشهای بهینه سازی کاهش نویز
بنابراین اکنون که درک کاملی از آنچه میتوان با استفاده صحیح از نمونهگیرهای V-Ray به دست آورد و چگونگی شناسایی منابع نویز در صحنه خود داریم، میتوانیم یک روش گام به گام را برای کمک به بهینهسازی هر صحنهای که ممکن است دنبال کنیم.
ایده کلی این است که با تنظیم Image Sampler (AA) Max به بالا، برای مشخص کردن وضوح هندسه، بافتها، عمق میدان و جزئیات حرکت تاری در صحنه خود شروع کنید و سپس هر یک از جنبههای نمونه DMC را تنظیم کنید. / Specular / Shadows، GI، Material Reflection / Refraction هر یک از اینها را برای کاهش نویز در نرم افزار وی ری امتحان کنید و اعداد آنها را تا اندازه کافی بالا ببرید.
در ادامه چگونگی مراحل انجام کار را توضیح میدهیم. برای این کار ما با تنظیمات پیشفرض V-Ray شروع میکنیم و رندر خود را برای شروع فرآیند بهینهسازی به حالت بسیار ابتدایی میآوریم:
در تنظیمات ابتدایی یا کارخانهای V-Ray تیک “Lights” را بردارید تا آنها را غیرفعال کنید و “Default Lights” را روی ON قرار دهید. سپس تیک Reflection/Refraction و Glossy Effects را بردارید تا آنها را غیرفعال کنید. در تب V-Ray’s GI (Illumination Indirect) – Global Illumination را غیرفعال کنید.
در فایلRender Elements SampleRate :V-Ray، Lighting، Global Illumination، Specular، Reflection، Refraction اضافه کنید. میتوانید برای بازخورد سریعتر در طول فرآیند بهینهسازی، اندازه قاب رندر خود را در نرم افزار وی ری کاهش دهید.
برای تنظیم تصویر یک نمونه را انتخاب کنید و به تدریج مقدار Image Sampler Max Subdivs را افزایش دهید تا زمانی که تمام لبههای هندسی، جزئیات بافت، عمق میدان و تاری حرکت در صحنه شما واضح به نظر برسند. عنصر SampleRate Render را برای نواحی قرمز بررسی کنید و با افزایش مقدار Image Sampler Subdivs Max، آنها را در صورت نیاز کاهش دهید تا زمانی که فقط در امتداد لبههای جزئیات شی و بافت شما قرار گیرند. هنگامی که این جزئیات خوب و واضح به نظر رسیدند، تنظیمات Image Sampler خود را به حال خود رها کنید.

تنظیم نور صحنه / سایهها / مناظر
در تنظیمات اولیه V-Ray برای فعال کردن مجدد آنها، “Lights” را علامت بزنید و “چراغهای پیش فرض” را به حالت OFF برگردانید. در این مرحله رندر شما باید دارای نور و سایههای معمولی باشد. توجه داشته باشید که نویز همراه با پیکسلهای قرمز بیشتر در عنصر رندر SamplerRate از فعال کردن نور صحنه شما دوباره به رندر وارد شده است.
مقدار Subdivs را در Lights خود افزایش دهید تا نویز در سایهها و نور به طور قابل قبولی صاف و واضح شود. با بررسی عنصر رندر Lighting خود، دیدن اثر افزایش این مقادیر Subdivs آسانتر است. همانطور که این مقادیر Subdiv را افزایش میدهید، پیکسلهای قرمز در عنصر رندر SampleRate شما باید دوباره به لبههای اشیاء و بافتهای شما برگردند.
تنظیم روشنایی صحنه
در نرم افزار وی ری در قسمت V-Ray’s GI نور غیر مستقیم Global Illumination را مجددا فعال کنید. میتوانید از Brute Force برای موتور اصلی و Light Cache برای موتور ثانویه استفاده کنید، مگر اینکه با موارد خاصی (مثل دوربینی که از آن عبور میکند) استفاده کنید. استفاده از یک روش GI کش مانند Irradience Map مناسبتر است. در این مرحله رندر شما باید دارای نور معمولی، سایهها باشد، اما همچنان مواد پراکنده داشته باشد. دوباره توجه کنید که نویز (همراه با پیکسلهای قرمز بیشتر در عنصر رندر SamplerRate از فعال کردن GI صحنه شما دوباره به رندر وارد شده است.
مقدار Subdivs Brute Force GI خود را تا زمانی افزایش دهید که هر نویز در Global Illumination به طور قابل قبولی صاف و واضح شود. مجدداً، با افزایش مقدارSubdivs، پیکسلهای قرمز در عنصر رندر SampleRate باید به لبههای اشیا و بافتهای شما برگردند در حالی که بیشتر مناطق دیگر به تدریج آبی یا سبز میشوند.

جمع بندی
V-Ray یک پلاگین تجاری برای برنامههای کاربردی نرم افزار گرافیک کامپیوتری سه بعدی شخص ثالث است. از نرم افزار وی ری برای تجسم و گرافیک کامپیوتری در صنایعی مانند رسانه، سرگرمی، تولید فیلم و بازی های ویدئویی، طراحی صنعتی، طراحی محصول و معماری استفاده میشود.
دیدگاهتان را بنویسید