در این مقاله بخوانید

 

وسایل مورد نیاز

قبلا در سایت، آموزشی تحت عنوان ساخت گلدان بتنی در خانه منتشر کردیم که افراد زیادی علاقه‌مند به آن بودند. قصد داریم آموزش‌ دست‌سازه‌ های بتنی و چوبی را در چندین مقاله ادامه دهیم تا لذت ببرید. در این آموزش به سراغ یک صندلی سه پایه زیبا رفته‌ایم. از این صندلی می‌توانید در قسمت‌های مختلفی مثل میز ناهار‌خوری و میز‌مطالعه استفاده کنید.
روش ساخت صندلی  بسیار راحت است و در خانه می‌توانید این مراحل را انجام دهید. اول از همه وسایل و ابزار‌های مورد نیاز را فراهم کنید. وسایلی که لازم دارید: سه عدد چوب با مقطع دایره‌ای شکل و طول 90 سانتی متر است. قطر این چوب ها باید 4 الی 5 سانتی متر باشد. البته قطر و طول چوب ها بسته به نظر خودتان می تواند تغییر کند.
نسبت به اندازه صندلی میتوانید طول و قطر چوب ها را کوچک یا بزرگ کنید فقط طوری اندازه ها را بگیرید که پایه ها ضعیف نباشند. برای اینکه پایه های چوبی به سطح زمین آسیب نزنند و مانع از صدا پایه ها شویم از تعدادی محافظ فلزی برای استفاده می کنیم. مصالح اصلی کار هم نباید فراموش شود. مقداری  و آب هم برای ساخت نشیمنگاه اصلی صندلی لازم داریم. میزان سیمان لازم را نمی توان دقیق گفت بسته به حجم قالب تهیه کنید. برای قالب نشیمنگاه هم از ظروف مختلفی می شود استفاده کرد. در این صندلی برای قالب از یک سطل گرد تقریبا بزرگ استفاده کرده ایم. در آخر برای زیباتر شدن کار کمی رنگ سفید هم لازم داریم که کاملا سلیقه ای است.

 

ساخت و مونتاژ صندلی بتنی

 
خب حالا باید صندلی بتنی را مونتاژ کنیم. ابتدا کار قالب مورد نظر خود را آماده کنید. با یک دستمال داخل قالب را کاملا تمیز کنید. با یک قلم مو ساده و یا اسپری روغن داخل قالب را آغشته به روغن کنید. روغن درون قالب نباید زیاد باشد به گونه ای که ته ظرف جمع شود. اگر روغن زیاد باشد باعث خراب شدن بتن می شود.
بعد از آماده شدن قالب سر وقت درست کردن مصالح می رویم. نسبت دو به یک سیمان و آب را با هم قاطی می کنیم. سیمان و آب را طوری مخلوط کنید که یک بتن یکدست را به دست بیاورید. بتن آماده شده را درون قالب بریزید. زمانی که مصالح را داخل قالب ریختید حتما با یک وسیله به دور ظرف ضربه بزنید.
این کار باعث می شود که بتن شما هواگیری بشود و زمان بیرون آمدن کار، بتن بدون سوراخی داشته باشید. بلافاصله بعد از این که مصالح را ریختید، چوب های پایه ای که در نظر گرفتید را با فاصله یکسان داخل مصالح فرو ببرید. تا این جا کار مونتاژ کردن صندلی بتنی به پایان رسید و باید منتظر خشک شدن کار باشیم.
روش ساخت صندلی بتن

 

خروجی کار

 
برای بیرون آوردن کار از قالب اصلا عجله نکنید. می توانید پس از گذشت بیست ساعت هم خروجی کار را ببینید ولی پیشنهاد من این است که بگذارید کمی بیشتر بماند که مشکلی پیش نیاید. این تایم می تواند بین یک الی دو روز باشد. برای بیرون آوردن کار کافیست با یک ابزار چند ضربه بر دور ظرف بزنید تا کار آزاد شود.
بعد از این که کار را از قالب خارج کردید نوبت پردازش بر روی کار است. ابتدا یک سمباده با بافت نسبتا درشت انتخاب کنید و سطح های بتنی و چوبی را کاملا صاف و تمیز کنید. همچنین لبه های کار را با سمباده کمی نرم کنید که زیباتر به نظر برسد. یک بطری آب را از قسمت بالا برش دهید و مقدار رنگ سفید را داخل آن بریزید.
پایه های چوبی صندلی بتنی خود را تا یک اندازه مشخص در رنگ فرو ببرید. با این کار پایه های شما از حالت سادگی در می آیند. مرحله آخر کار نصب محافظ فلزی پایه ها است.
پایه های چوبی صندلی بتنی را داخل این محافظ ها قرار داهید جوری که کاملا بی حرکت و محکم باشند. اگر محافظ ها در جای خود محکم نمی شوند می توانید با انبردست قسمت بالای آن را فشار دهید تا کاملا ثابت بشوند. صندلی بتنی شما آماده است و می توانید از آن در منزل خود استفاده کنید. این یک نمونه از کار هایی است که می توانید با بتن و چوب بسازید. با این متریال های دوست داشتنی مبلمان های زیادی را می توانید بسازید. تیم