در این مقاله بخوانید

 

نظافت کاشی


– نظافت کاشی رو چجوری انجام بدم؟
– مواد شوینده می زنم کاشی ها خراب میشن یا زرد میشن؟
– لای بندکشی کاشی ها کپک زده چجوری تمیز کنم؟
کاشی و سرامیک یکی از متریال های پر کاربرد در سراسر خانه است که معمولا در سرویس های بهداشتی، حمام و کف آشپزخانه های زیاد استفاده می شوند. این فضا ها در خانه شاید جزء قسمت های کثیف به شمار روند و کاشی های آنها در معرض آلودگی های شدیدی باشند.
هنگام خوردن غذا در آشپزخانه ممکن است فرزند دلبندتان ظرف غذایی را ناخواسته بر روی زمین بریزد و تکرار همچنین اتفاق هایی به مرور زمان باعث کثیفی های واضح در سطح کاشی ها می شود.
یا حتی در حمام به خاطر وجود رطوبت زیاد و نبود نور، پس از مدت طولانی با وجود برخی کپک ها و یا قارچ ها در بین بند کشی ها روبرو می شوید. کپک موجود در بین بند کشی باعث وجود بیماری می شود و شما باید هر چه سریعتر اقدام به پاکسازی آنها کنید.
راه های مراقبت کاشی در بعد از نصب آن بسیار زیاد هستند از جمله این که نباید کاشی ها بشکند یا چجوری بتوانید به طور اصولی کاشی را سوراخ کنید. اما یکی از مهم ترین مراقب ها، نظافت کاشی است.
نظافت کاشی یکی از موارد مهم مراقبت از کاشی ها است که طبق اصول خاصی باید انجام گیرد زیرا امروزه در بازار مواد شوینده شیمیایی زیادی وجود دارند که استفاده نادرست از آنها ممکن است برای شما خطر آفرین باشد.
در این مقاله آموزش کاشی کاری و سرامیک کاری قصد داریم اصول و تکنیک های نظافت کاشی را کامل برایتان توضیح دهیم تا همیشه خانه ای درخشان و سالمی را داشته باشید. پس همراه موما باشید…
 
نظافت کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

 

نظافت انواع کاشی

 
شما نمی توانید سطح یخچال را با مواد شوینده مخصوص کاشی و سطوح لعاب دار بشویید، همین مفهوم در مورد کاشی ها هم صدق می کند. در حالی که کاشی های کف بسیار با دوام هسستند، اما انواع مختلف آنها به روش خاصی تمیز می شوند. نظافت کاشی های سرامیکی و چینی کف نسبتاٌ راحت تر است، در حالی که کاشی های درشت مانند تخته سنگ، مرمر، گرانیت یا سنگ آهک نیاز به مراقبت و تمیز کننده های خاص خود را دارند.

 

نظافت کاشی چینی

 
کاشی های سرامیکی و چینی فوق العاده با دوام هستند.چند نکته در مورد نظافت کاشی های چینی می تواند کف شما را بسیار براق و درخشنده کند. دستورالعمل های زیر را مطالعه کنید:
  • زباله های سست را تمیز کنید: کف کاشی خود را به طور منظم جارو و یا جارو برقی بکشید تا از کدر شدن آنها جلوگیری شود. کاشی های سرامیکی ممکن است در برابر کثیفی مقاوم باشند، اما شن و ماسه می توانند سطوح لعاب دار را کدر کنند.
  • کف شوی مناسب را انتخاب کنید: کاشی ها را با مواد شیمیایی مناسب و آب تمیز به همراه یک دستمال پارچه ای تمیز کنید. یکی از ابزار های مناسب برای نظافت کاشی، استفاده از موپ یا همون جارو های حوله ای است. در حین استفاده از جارو های موپ به طور مداوم آب سطل را عوض کنید وگرنه آب کثیف ممکن است در بندکشی کار نفوذ کند.
  • لکه های کاشی را پیدا کنید: اگر در کاشی تغییر رنگی را مشاهده کردید، ابتدا سعی کنید نوع لکه را مشخص کنید و این که از چه ماده ای ایجاد شده است. پس از بررسی، برای از بین بردن لکه مورد نظر از مواد شوینده مناسب استفاده کنید.
  • باقی مانده مواد شوینده: در هنگام نظافت کاشی با مواد شوینده یا همان مواد باز مانند صابون ممکن است مقداری از آنها رو سطوح کاشی بماند و به خوبی تمیز نشود. برای اینکه تمیزکاری کامل شود می توانید از پاک کننده های چند منظوره یا حتی مواد اسیدی ملایم مثل آبلیمو استفاده کنید.
  • کاشی ها را خشک کنید: اجازه ندهید که بعد از نظافت کاشی، آب آن با مجاورت هوا خشک شود زیرا ممکن استفاده از آب های کثیف و یا رسوب دار باعث ایجاد لک روی سطح کاشی ها شود. با استفاده از یک حوله تمیز و مناسب بلافاصله پس از تمیز کردن، کاشی ها را خشک کنید تا مشکلی پیش نیاید.
  • نکات ایمنی را رعایت کنید: هنگام انجام تمیز کردن کاشی ها مراقب لغزش ها باشید. لعاب کاشی در هنگام رطوبت داشتن و خیس بودن ممکن است باعث لغزش و ضربه خوردن شما شود. بهتر است هنگام کار از صندل های مخصوص پلاستیکی استفاده کنید تا با زمین اصطکاک لازم را ایجاد کند. در هنگام استفاده از مواد شوینده اسیدی و یا باز، از ماسک استفاده کنید و یک محفظه برای تبادل هوای تازه باز بگذارید تا به ریه های شما آسیبی نرسد. برای خشک کردن کاشی ها، بر روی زانو های خود فشار وارد نکنید، این کار را با کف پا هم می توانید انجام دهید.

نظافت کاشی های چینی-استودیو طرح و ساخت موما

 

نظافت کاشی سنگی

 

در این قسمت منظور از کاشی سنگی همان سنگ ها طبیعی است که برای دیزاین داخلی خانه ها استفاده می شود مانند سنگ مرمر یا گرانیت که به هر تیکه از سنگ ها تایل یا کاشی می گویند.
هنگام کار با کاشی های سنگ طبیعی مانند تخته سنگ، گرانیت یا مرمر بسیار مراقب باشید. مواد شیمیایی موجود در پاک کننده ها می تواند به سطح این کاشی ها آسیب برساند. در عوض، سنگ های طبیعی خود را با پاک کننده های مخصوصی که وجود دارد تمیز کنید. این مواد مخصوص را می توانید از فروشگاه های مربوط تهیه کنید.
  • کاشی تخته سنگ: برای نظافت کاشی تخته سنگ می توانید از مواد شوینده ای که اسیدی نباشند مانند لیمو یا سرکه استفاده کنید. اگر کاشی تخته سنگی شما دارای روکش لعاب دار است، بلافاصله پس از تمیز کردن آن را با حوله تمیز خشک کنید تا لکه های آب بر روی آن باقی نماند.
  • کاشی مرمر: سنگ های مرمر زیبایی خیره کننده ای را در دیزاین داخلی خانه شما ایجاد می کند. اما مراقب از این نوع کاشی هم بسیار حساس است. در شستشو سنگ مرمر از پاک کننده های شوینده با PH بالا یا همان اسیدی استفاده نکنید. همچنین برای تمیز کردن از به کار بردن وسایل زبر مانند برس های مویی خودداری کنید زیرا ممکن است سطح سنگ را کدر کند.
  • کاشی گرانیتی: کاشی گرانیتی مانند مرمر در برابر پاک کننده های اسیدی حساس است و باید از پاک کننده های خنثی کمک بگیرید. استفاده از پاک کننده های اسیدی باعث ایجاد رگه و یا تغییر رنگ بر روی سطح این سنگ می شود.

نظافت کاشی سنگی-استودیو طرح و ساخت موما

 

نظافت کاشی ارتجاعی

 

کاشی های ارتجاعی از موادی مانند وینیل، چوب پنبه و لاستیک ساخته شده است،این نوع کفپوش ها یک ایده عالی برای داشتن یک کاشی کف زیبا، ارزان، بدون نیاز به تعمیر و نگهداری خاص است. در قسمتی ذیل نکات مهمی را برای نظافت کاشی ارتجاعی بیان کرده ایم:
  • کاشی وینیل: نگهداری از این کفپوش انعطاف پذیر بسیار آسان است. به سادگی زباله ها را جارو کنید و با محلول تمیز کننده وینیل یا آب و سرکه سطح آن را پاک کنید. هرگز از مواد پاک کننده قوی و ابزار زبر که باعث سایش این کفپوش می شوند استفاده نکنید.
  • کاشی مشمع: اگر چه اغلب با کفپوش وینیل اشتباه می شود، اما این ماده بسیار متفاوت است که تمیز کاری آن نیز راحت است. پس از جارو کردن این کفپوش، آن را با مواد شوینده مخصوص مشمع تمیز بشویید و بگذارید تا زمین خشک شود. برای محافظت بهتر، هر 3 تا 6 ماه یک بار سطح این کفپوش را با واکس مایع براق کنید.
  • کاشی چوب پنبه: نظافت کاشی چوب پنبه ای نسبت به سطح آنها متفاوت می باشد. اگر سطح کاشی شما با پلی اورتان مهر و موم شده است با آب و مواد شوینده ملایم یا سرکه سفید آن را تمیز کنید سپس با آب بشویید.

نکته: هرگز از بخارشوی برای تمیز کردن هیچ یک از انواع کاشی استفاده نکنید، زیرا آنها مقاومت زیادی در برابر گرمای شدید و رطوبت بیش از حد ندارند.

 

نظافت کاشی ارتجاعی-استودیو طرح و ساخت موما

 

نظافت دوغاب کاشی

 

پس از نظافت کاشی، راز داشتن یک کف زیبا، بندکشی تمیز است. از آنجایی که دوغاب کاشی متخلخل است و چربی و لکه ها را به خود جذب می کند، تمیز نگه داشتن آن بسیار دشوار است. در این قسمت تکنیک تمیز کردن بندکشی را برای شما توضیح داده ایم:
  1. یک پاک کننده دوغاب درست کنید: سعی کنید از پاک کننده های آماده صرف نظر کنید و به جای آن خمیری مخصوص از ترکیب جوش شیرین و آب درست کنید.
  2. اسکراب دوغاب: پس از آماده شدن ماده شوینده آن را توسط یک اسکراب یا یک برس مخصوص شستشو بر روی بندکشی ها بکشید. یادتان باشد از برس فلزی هرگز استفاده نکنید چون به سطح کاشی و دوغاب آسیب می رساند.
  3. مهر و موم کردن بندکشی: پس از پایان تمیز کاری از یک سیلر سیلیکونی کمک بگیرید و برای جلوگیر از لک شدن مجدد درز های را توسط آن کاملا مهر و موم کنید.

توجه: اگر دوغاب کاشی های شما قدیمی نمی باشد و کاملا آب بندی شده است برای تمیز کردن آنها از بخارشو هم می توانید استفاده کنید، اما برای کاشی های قدیمی توصیه نمی شود و ممکن است تخریب دوغاب را تسریع بخشد!

 

نظافت دوغاب کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

 

نظافت کاشی هر چند مدت؟

 

برای اینکه نظافت کاشی شما همیشگی باشد و نتایج آن را ببینید یک برنامه دقیق تمیز کاری را باید برای خودتان در نظر بگیرید.
  • تمیز کردن خشک: حداقل یک بار در هفته یا هر زمان که بتوانید آشغال ها را به وضوح بر روی سطح کاشی ها ببینید (یا احساس کنید نیاز به تمیزکاری است) آنها را جارو برقی بکشید. برای اتمام کار از جارو دستی و گرگیر استفاده کنید.
  • تمیز کردن مرطوب: برنامه خود را جوری تنظیم کنید که حداقل هر دو هفته یک بار کف آشپزخانه و هفته ای یک بار کاشی های حمام را نظافت کنید ( معمولا سرعت رشد میکروب ها در حمام زیاد است). برای تمیز کردن دوغاب بندکشی ها نیز هر چند ماه یک بار یا هر زمان که کثیف به نظر می رسد تمیز کاری را انجام دهید.

تمام تکنیک ها و موارد مهم مربوط به نظافت کاشی را کاملا برای شما بیان کردیم. با استفاده از تمیز کاری با برنامه کاشی های خانه خود، زیبایی آنها را چند برابر خواهید کرد. امیدوارم این مقاله آموزش برای شما مفیده بوده باشد.

 

برنامه ریزی نظافت کاشی-استودیو طرح و ساخت موما