در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

تا الان خیلی زیاد از دانشجویان رشته های معماری و مهندسی این سوال را شنیده ام که;
یادگیری تری دی مکس خیلی سخت است؟؟
من کلاس اموزش تری دی مکس رفتم یاد نمی گیرم باید چه کار کنم؟؟
در چند ماه می توانم حرفه‌ای این نرم افزار را یاد بگیرم؟؟
اگر شما هم جزء این افراد بودید که این سوالات ذهن شما را به خود مشغول کرده است تا انتهای این مقاله با من همراه باشید تا فوت کوزه‌گری را به شما یاد بدهم.

 

چرا تری دی مکس

 
من خودم از دانشجویانی بودم که در اسکیس زدن دستی بر قلم نداشتم و مجبور بودم برای ارائه کانسپت های طراحی شده‌ام از ماکت‌های مطالعاتی استفاده کنم، ولی در ماکت‌سازی هم متاسفانه آنچنان خبره نبودم. همین موضوع باعث شد که به سمت نرم‌افزارهای سه بعدی مثل اسکچاپ یا حتی محیط سه بعدی اتوکد کشیده بشم. برای اول کار شاید استارت خوبی بود اما خوب خیلی وقت‌ها در دانشگاه کانسپت‌های پیچیده‌ای داشتیم. نمی توانستم با این نرم‌افزار‌ها مدلسازی را انجام بدهم. همین باعث شد که به سمت یک اموزش جامع تری دی مکس برم و از دیگر نرم‌افزار‌ها دست بکشم. پس اگر می خواهید تیر خلاصی بر مدلسازی سه بعدی بزنید این نرم‌افزار فوق العاده است.

 

نرم‌افزار معمار پسند…

 
خیلی از فارق التحصیلان معماری به دنبال رتبه‌های نرم‌افزار هستند تا بتوانند برترین نرم‌افزار را برای کار کردن در بهترین شرکت های معماری و یا اپلای شدن در دانشکده‌های بزرگ انتخاب کنند. طبق آماری که blackspectacles یکی از کمپانی‌های معتبر معماری جمع‌آوری کرده است نرم افزار تری دی مکس(3ds max) در جهان رتبه چهارم را دارد. البته یادتان باشد که این آمار یک نگاه جهانی داشته و اگر بخواهیم در کشور ایران این نرم افزار را رتبه‌بندی کنیم به احتمال زیاد رتبه دوم را بعد از اتوکد می تواند داشته باشد. در سایت folk نیز نموداری در مورد رتبه‌بندی نرم‌افزار‌های معماری قرار داده شده است که مجدد این نرم افزار رتبه چهارم را دارد و زیاد تفاوتی با کمپانی blackspectacles ندارد. فقط توجه داشته باشید این آمار ها در سال 2017 بروزرسانی شده اند و شاید اکنون تری دی مکس چند پله صعود کرده باشد.
تری دی مکس را یاد بگیرید

 

تری دی مکس چه سودی دارد؟

 

از مشکلات کانسپت زدن در دوران دانشجویی برای شما گفتم و اینکه چقدر این نرم‌افزار می تواند کمک شما کند. همه‌ی موضوع فقط دوران دانشجویی نیست که با خود بگویید; (خب یه جوری حلش می کنم اصلا میدم بیرون انجام بدهند). نه شما خیلی بیشتر از این حرفا به این نرم‌افزار نیاز دارید. پس باید دیر یا زود این نرم‌افزار را یاد بگیرید. تری دی مکس یک منبع درآمد پولساز برای معماران است و چه کسی است که از پول متنفر باشد. می توانیم شغل‌های زیادی را نام ببریم که وابستگی به این نرم‌افزار دارند، اما مهم ترین حوزه ای که معمار‌ها عاشق‌اش هستند طراحی داخلی و طراحی نما است. برای این که بتوانید یک دیزاینر خوب باشید و پروژه های بزرگی را انجام دهید مطمئناً به فایل سه بعدی نیاز خواهید داشت. نرم‌افزار تری دی مکس در این زمینه به کمکتان خواهد امد.

 

یادگیری سخت یا راحت!

 

تا زمانی که شما از دور به یک حرفه یا هنر نگاه کنید به نظرتان خیلی پیچیده و سخت می آید. دلیل این سختی آموزش ندیدن و یاد نداشتن است. اگر شما وارد آن حرفه شوید و یک آموزش درست و اصولی ببینید می‌توانید خیلی راحت یک متخصص و کار بلد شوید. نرم‌افزار تری دی مکس هم از این قاعده مستثنا نیست. با دیدن یک اموزش درست و رعایت کردن اصولی که در پایان به آنها اشاره کردم می توانید به راحتی آب خوردن تری دی مکس را یاد بگیرید. تیم موما سعی کرده آموزش‌های اصولی را تهیه کند تا حرکت شما در رسیدن به هدفتان سرعت بخشد. من هم زمانی مثل شما بودم و این مسیر را از صفر شروع کردم و همه راه حل‌ها را به شما می گویم پس جای نگرانی نیست.
تری دی مکس را یاد بگیرید

یک برنامه درست و حسابی برای یادگیری 

 
رسیدیم به نکات طلایی که توی مسیر یادگیری می تواند خیلی کمکتان کند و مسیر را برای شما هموارتر سازد.
 
  • از یادگیری نترسید:

هیچ وقت از دور قضاوت نکنید چرا که وقتی قضیه را از نزدیک‌تر می‌بینید شاید اصلا آنطور که فکر می کردید نبوده است. در یادگیری هم این قانون پایدار است. نرم‌افزار تری دی مکس شاید از دور خیلی به سخت و پیچیده به نظر برسد ولی زمانی که اقدام به یادگیری می کنید می بینید که چقدر راحت و روان است.

  • دوره آموزشی با کیفیت:

برای یادگیری اصولی تری دی مکس باید یک آموزش خوب ببینید که طبق اصول تدریس کرده باشد. یک دوره آموزشی خوب چند تا ویژگی مهم باید داشته باشد که طی تجربه ای که به دست آورده ام برای شما می گویم تا بتوانید دوره‌های موجود در بازار را با یک دیگر مقایسه کنید.

  • آموزش کوتاه و مفید:

یکی از ویژگی‌های دوره اموزشی خوب کوتاه و مفید بودن آن است. در بازار آموزشی الان دوره‌های زیادی را می‌توانید ببینید که مقدار ساعت آموزشی آنها با هم متفاوت است. گاها در بعضی دوره‌ها می‌شود که ساعت آموزشی بالایی را داشته باشد و دوره‌ای مشابه همان دوره ساعت کم‌تر، نمی‌توان گفت دوره‌ای که ساعات آموزشی بیشتری دارد بهتر است و این قیاس کردن دقیق نیست. باید به دنبال دوره‌ای باشید که در تایم کم نکات مفیدی را گفته باشد.

  • آموزش‌های پروژه محور:

هر نرم‌افزار برای یادگیری گزینه‌ها و ابزار‌های زیادی را دارد. توضیح دادن تک تک این ابزار‌ها به صورت تئوری کاری کسل کننده است. از طرف دیگر زمانی که این نکات و ابزار‌ها زیاد می‌شوند درک آنها خیلی سخت‌تر می‌شود. اگر آموزش به صورت تئوری باشد یعنی شما نمی‌دانید که از هر گزینه در چه مرحله ای استفاده کنید. آموزش پروژه محور به این صورت است که در هر جلسه آموزشی ابزار ها وگزینه‌های همان جلسه بر روی یک پروژه معرفی می‌شوند. این کار باعث درک عمیق و تکنیکی نرم‌افزار می‌شود.

  • دوره ای کامل و جامع:

به علت گستردگی نرم‌افزار‌ها هیچ مدرسی نمی‌تواند تمام نکات را در یک پکیج آموزشی بگنجاند. اما در این بین شما باید دوره‌ای انتخاب کنید که تا حد ممکن نیاز شما را برطرف کند. همچنین می‌توانید با مراجعه به اموزشگاه وبسایت ما دوره‌های مختلف را ببینید و اموزش مورد نیاز خود را تهیه کنید.

  • نت برداری ممنوع:

نت برداری هنگام اموزش فقط باعث کند شدن شما می‌شود. بهتر است همیشه در مرحله اول یک بار آموزش را کامل و با تمرکز بالا ببینید و بعد از آن اگر لازم به نت برداری بود مجدد ویدئوی آموزشی را مشاهده کنید. نظر کلی من این است که اصلا نیازی به جزوه نویسی نیست چرا که نگاه کردن با تمرکز بالا همه چیز را در حافظه شما ثبت می‌کند.

  • تمرین رکن اصلی:

نگاه کردن تنها به فیلم فقط مطالب را به حافظه ما تزریق می‌کند. برای این که مفهوم یک ابزار را در نرم افزار کامل درک کنید نیازمند تمرین هستید. تمرین را سعی کنید در همه مراحل کاری داشته باشید. این کار نه تنها باعث درک بهتر می‌شود بلکه شما را به سمت حرفه‌ای شدن نزدیک می‌کند. من همیشه این مثال را برای تمرین کردن در ذهنم دارم که می‌گوید; گر خواهی شوی یک خوشنویس، بنویس و بنویس و بنویس…

  • داشتن برنامه:

برای اینکه هر یادگیری به صورت هدفمند انجام شود باید یک برنامه ریزی درست داشته باشد. برای خودتان تایم‌های خالی را یادداشت کنید و بهترین تایم‌هایی که انرژی خوبی را دارید بگذارید برای آموزش دیدن، فقط یادتان باشد یک زمان مشخص هم برای تمرین کردن کنار بگذارید. به این برنامه ریزی پایبند باشید تا نتیجه را در کمترین زمان ببینید.