در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

تاریخچه جوشکاری یا چسباندن قطعات فلزی به همدیگر به پنج قرن قبل از میلاد بر میگردد که آن زمان از روش های مدرن استفاده نمیشد اما باز هم حرارت دادن به فلزها و آهنگری کردن و فشار نقش مهمی در جوش داشتند اولین ستون های آهنی که متعلق به پنج قرن پیش از میلاد میشوند در کشور هند ساخته شدند و مورد استفاده قرار گرفتند. در اصل قدمت جوشکاری به عصر برنزی باز می‌گردد زمانی که مصریان یاد گرفتند با به کار گیری ابزار آهنگری و روش های مختلف، لبه های جعبه های مستطیل شکل را با فشار به همدیگر متصل کنند و بچسبانند.

برای مطالعه مطالب جالب این مقاله آموزش جوشکاری تا انتها همراه موما باشید.

 

تاریخچه جوشکاری در قرون وسطی

 

در قرون وسطی جوشکاری پیشرفت بیشتری کرد و برای چسباندن و متصل کردن فلزات به همدیگر از فلزهای گرم شده استفاده میشد که توسط فشار و کوبیده شدن به هم دیگر متصل می‌شدند. در اصل جوش دادن به روش قوس الکتریکی اولین بار توسط دانشمند روسی مورد آزمایش قرار گرفت او با استفاده از دو تکه ذغال و یک باتری پی برد که می‌توان با استفاده از انرژي الکتریکی و قوس الکتریکی حرارت و گرما تولید کرد که باعث سوختن یا ذوب شدن مواد می‌شود.

 

تاریخچه جوشکاری از سال  1800 به بعد

 

آزمایشات در مورد روش های مختلف جوش و جوش ادامه یافت و باعث پیشرفت بیشتر صنعت جوشکاری شد تا سر انجام در سال هزار و هشتصد و هشتاد و یک شخصی به اسم موسیان روشی ابداع کرد که با آن فلزات را ذوب کند روشی به نام قوس کربنی. پنج سال پس از این اختراع مهم روشی بهتر ابداع شد که در آن از الکترودهای ذغالی برای جوش فلزات استفاده می‌شد هرچه زمان جلوتر میرفت روش‌های بهتری برای جوش قطعات فلزی مورد استفاده قرار می‌گرفت. تا در سال هزار و هشتصد و نود و یک، یک دانشمند روسی دیگر به نام اسلاویانوف با استفاده از روش ذوب  الکترود فلزی جوش را انجام داد اما به دلیل قرار گرفتن نوک الکترود و شکاف فلز در معرض هوا جوش به سرعت اکسید میشد و ناپایدار بود اما این صنعت باز هم پیشرفت کرد. یک صنعتگر سوئدی الکترود روکش دار را در سال هزار و نهصد و  پنج اختراع کرد. روکش این الکترودها از کربنات و سیلیکات بود.هنگام ذوب این الکترود گازهایی منتشر می‌شد که از جوش و فلزات در برابر آثار بد و منفی هوا جلوگیری می‌کرد. این جوش‌ها استحکام و مقاومتی برابر با فلز پایه داشتند.

تاریخچه جوشکاری از سال  1800 به بعد-وبسایت موما

 

نقش جوشکاری در جنگ جهانی اول و دوم

 

در جنگ‌های جهانی اول و دوم وسایل نظامی نیاز به اتصالات محکم داشتند و اینکه این کار در زمان کمی انجام بشود هم مورد توجه قرار داشت و به همین دلیل این صنعت در زمان جنگ جهانی اول و دوم هم پیشرفت چشمگیری داشت. در سال هزار و نهصد و سی، روش جوش زیر پودری ابداع شد که خود یک پیشرفت بزرگ در این صنعت به حساب می آمد. البته روش جوشکاری زیر پودری آن موقع مانند الان نبوده بلکه در سال هزار و نهصد و سی به شکل امروزی خود درآمده.

نقش جوشکاری در جنگ جهانی اول و دوم-وبسایت موما

 

صنعت جوشکاری در کشور های اروپایی

 

جوشکاری در صنایع مختلفی کاربرد دارد. از جوش و جوش در ساخت اسکلت ساختمان‌ها، جوش دادن سقف خانه‌ها و ساختمان‌ها، کشتی سازی، تعمیرات، ماشین سازی و… استفاده میشود. به خاطر وجود داشتن شرکت‌ها و صنایع گسترده در کشورهای اروپایی، کشور کانادا و استرالیا و وجود داشتن موقعیت‌های شغلی زیاد، محاجرت شغلی به این کشورها محبوبیت زیادی دارد همچنین این کشورها خواهان نیروهای کاری متخصص و با تجربه در زمینه‌های مختلف صنعتی مانند جوشکاری هستند و افرادی که به این کشور ها محاجرت می‌کنند می‌توانند اقامت دائم آن کشور را بگیرند.

 فرآیند جوشکاری اصطکاکی

 

برای جوش اصطکاکی به جای استفاده از انرژی الکتریکی از انرژی مکانیکی استفاده می‌شود؛ به این صورت که یکی از دو قطعه فلز به سرعت در حال چرخش است و به قطعه دیگر فلز که ثابت است تماس پیدا می‌کند و در این شرایط اصطکاک باعث ایجاد گرما و ذوب شدن دوقطعه میشود سپس با اعمال فشار بر لبه ها، لبه ها به همدیگر متصل می‌شوند این روش یکی از روش‌های جوشکاری جامد است که در آن  بدون ذوب کردن و با تحت فشار قرار دادن لبه ها با حرارت انجام می‌گیرد.

 فرآیند جوشکاری اصطکاکی-وبسایت موما

فرایند جوشکاری با گاز

 

در جوش گاز با استفاده از یک یا چند شعله و استفاده از استیلن یا پروپان و اعمال فشار و گاهی اوقات با استفاده از فلزهای پر کننده انجام می‌شود البته در بعضی از جوش های قوس الکتریکی گاز نقش محافظ را بازی می‌کند به این صورت که هنگام ذوب شدن الکترود گاز تولید می‌شود که باعث محافظت جوش از هوا و اکسید شدن آن می‌شود که نوعی متفاوت از جوشکاری گازی است.

فرایند جوشکاری با گاز-وبسایت موما

فرایند جوشکاری مقاومتی

 

اساس کار جوشکاری مقاومتی ذوب کردن قطعه کار بین دو قطعه فلز است برای ذوب کردن قطعه کار هم از جریان الکتریکی استفاده می‌شود. با عبور یک جریان بالا از قطعه کار قطعه کار از خود مقاومت نشان می‌دهد و این مقاومت باعث ایجاد حرارت و ذوب شدن قطعه کار می‌شود. این نوع جوش کاری روش و های مختلفی مانند: جوش نقطه ای، درز جوش

فرایند جوشکاری مقاومتی-وبسایت موما

جوشکاری قوس پلاسما

 

این روش جوش دادن در سال هزار و نهصد و پنجاه و هفت ابداع شد و مورد استفاده صنعتگران قرار گرفت. پلاسما به معنای گاز یونیزه شده میباشد و هنگامی که در درجه حرارت بالایی قرار می‌گیرد دیگر از قانون گازها پیروی نمی‌کند همچنین این گاز یک نوع گاز خنثی است که باعث بیشتر شدن تمرکز قوس می‌شود و روشی پایدار تر نسبت به جوشکاری با گاز محافظ و الکترود است.

جوشکاری قوس پلاسما-وبسایت موما

نتیجه

 

از زمان‌های قدیم انسان ها برای درست کردن سازه‌ها، وسایل نظامی، وسایل حمل و نقل و… از فلزات کمک گرفتند به دلیل مستحکم بودن متریال فلز و فراوانی آن بیشتر از دیگر فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای جوش دادن فلزات به همدیگر در زمان های قدیم  از روش‌های آهنگری و حرارت دادن به فلزات استفاده می‌کردند در طول تاریخ و با گذشت زمان و پیشرفت‌های بزرگ صنعتی روش های مختلف جوش فلزات ابداع شد و مورد استفاده قرار گرفت روش‌های مختلف که به طور کلی در دو دسته جوشکاری ذوبی و جوشکاری غیر ذوبی قرار دارند.