در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

انواع پنل سه بعدی کدامند؟

پنل یا دیوار پوش سه بعدی چیست؟

پنل سه بعدی چه مزایا و معایبی دارد؟

پنل سه بعدی همان دیوار پوش است که امروز برای زیبا سازی منازل و دکوراسیون­ محیط­های مختلف از جمله محیط رستوران، هتل، کافی شاپ، ادارات و… مورد استفاده قرار می­گیرد. انواع پنل­ سه بعدی در جنس­ها و طرح­های مختلف برای زیباسازی دیوار به کار می­روند، از این رو امروزه بازار فروش و استفاده از این­ پنل‌ها برای زیباسازی منازل بسیار افزایش یافته است. موما قصد دارد در این مقاله آموزش دیوارپوش سه بعدی، انواع آنها را به شما معرفی کند.

 

پنل یا دیوار پوش سه بعدی چیست؟

 

دیوار پوش سه بعدی نوعی پنل است که جهت محافظت از دیوارها و زیباسازی دکوراسیون داخلی به کار می‌رود. این پنل­ها به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می­شوند. پنل­های خارجی در قسمت بیرونی ساختمان کارایی دارند و در برابر عوامل بیرونی مانند سیل، باد، باران و نور خورشید دارای مقاومت بالایی هستند. پنل­های داخلی نیز به پنل­های گفته می­شود که در قسمت درونی ساختمان به کار می­رود و دارایی خاصیت عایق حرارتی، صوتی و… است. از این رو انواع پنل سه بعدی در جنس­های مختلف و در حیطه خارجی و داخلی وجود دارد.

انواع پنل سه بعدی کدامند؟

 

دیوار پوش سه بعدی خود دارای انواع مختلفی در سایز، طرح و جنس است که با توجه به محیط به کارگیری آن می­توانید طرح­های مختلفی را انتخاب کنید. از جمله انواع پنل سه بعدی می‌توان به پنل چوبی، پنل چرمی، پنل سنگی، پنل آلومینیومی، پنل کاغذی، پنل پی وی سی، پنل فایبرگلاس، پنل اکوستیک و پنل بتنی اشاره کرد.

  • پنل چوبی: دیوارپوش­های چوبی با ظاهر طبیعی که دارند امروزه برای بخش­های مختلفی از جمله آشپزخانه و راه پله ­ها بیشترین استفاده را دارند. این نوع دیوار پوش­ها دارای مقاومت بالای هستند و عایق حرارتی و صوتی خوبی نیز محسوب می­شوند. از این رو در صورتی که قصد استفاده از این نوع پنل در بلند مدت را دارید بهتر است برای آن از روکش استفاده کنید.

پنل و دیوارپوش چوبی-وبسایت موما

  • پنل چرمی: پنل­های چرمی یکی از انواع پنل سه بعدی هستند که نصب آن‌ها­ به راحتی و به دو صورت انجام می­شود. در هنگام نصب این نوع دیوار پوش سه بعدی زیرکاری را با قطعات چوبی نئوپان و ام دی اف انجام می­دهیم و یا در صورتی که دیوار کاملا مسطح باشد و هیچگونه تو رفتگی نداشته باشد مستقیم این پنل­ها را بر روی دیوار نصب می­کنیم. برخی از تولیدکنندگان دیوارپوش­های چرمی در پشت­ آن­ها چسبی قرار می­دهند که به راحتی می­توان آن‌ها را به دیوار چسباند و محکم کرد.

پنل و دیوراپوش چرمی-وبسایت موما

 
  • پنل سنگی: یکی دیگر از انواع پنل­ سه بعدی پنل­های سنگی هستند که امروزه بسیار مورد توجه قرارگرفته­اند. این پنل­ها برای نقاط مرکزی منازل مانند دیوار پشت تلوزیون، کنار شومینه و… بیشتر استفاده می­شوند. دیوارپوش­های سنگی در ابعاد و رنگ­های مختلفی وجود دارند و دارای خاصیت ضد خراشیدگی و ضد ضربه هستند. این پنل­های سنگی را می­توان به راحتی با چسب­های سیمانی به دیوار چسباند.

پنل و دیوارپوش سنگی-وبسایت موما

  • پنل آلومینیومی: یکی از انواع پنل سه بعدی نوع آلومینیومی آن است که در انواع تک رنگ، ترکیبی و طرح­دار وجود دارد. این نوع پنل آلومینیومی کامپوزیتی است و ضخامتی در حدود 4 میلی­متر دارد که به راحتی به دو روش می­توان آن­ها را بر روی دیوار نصب کرد. در زمان نصب این نوع دیوار پوش سه بعدی درصورتی که سطح دیوار صاف و عاری از هرگونه فرورفتگی باشد آن را مستقیم به دیوار می‌چسبانیم، اما در صورتی که دیوار نیاز به زیرسازی داشته باشد از پروفیل امگا استفاده می­کنیم، سپس آن را به دیوار می­چسبانیم.

پنل و دیوارپوش آلومنیومی-وبسایت موما

  • پنل کاغذی: پنل کاغذی همان کاغذ دیواری سالیان سال در بین مردم رواج داشته است. پنل­ کاغذی در رنگ و طرح­های مختلفی وجود دارد و با چسبی که در پشت آن­ها قرار دارد به راحتی قابلیت نصب بر روی دیوار را دارند.

پنل و دیوارپوش کاغذی-وبسایت موما

  • پنل pvc: پنل پی وی سی یکی از انواع پنل سه بعدی است که در انواع مختلف طرح‌ها و رنگ‌ها ساخته می­شود. این گونه پنل­ها در برابر آلودگی و رطوبت بسیار مقاوم عمل می‌کنند و همچنین قابلیت شستشو دارند. این نوع پنل با داشتن مقاومت طولانی و عمر بادوام خود بسیار مقرون به صرفه هستند.

پنل و دیوارپوش سه بعدی-وبسایت موما

  • پنل فایبرگلاس: دیوار پوش سه بعدی فایبرگلاس یکی از انواع پنل سه بعدی است که با مواد طبیعی مثل کربنات، کوارتز و سیلیس به حالت الیاف شیشه­ای ساخته می‌شود. این پنل به حالت تار و پودی با نوعی چسب بر روی دیوار می­چسبد و دارای استحکام و مقاومت بالایی است. یکی از خاصیت­های دیوارپوش­های فایبرگلاس که نوعی الیاف نسوز محسوب می­شود عایق حرارتی بودن آن است. این پنل همچنین در برابر اشتعال، مواد شیمیایی و عوامل مختلف بسیار مقاوم است. یکی از ویژگی­های مهم پنل‌های فایبرگلاس خاصیت ضد کپک و قارچ کشی آن‌هاست، از این رو به راحتی می­توان در محیط­های مرطوب از آن استفاده کرد.

پنل و دیوارپوش فایبرگلاس-وبسایت موما

  • پنل اکوستیک: پنل اکوستیک نیز یکی از انواع پنل سه بعدی است که از پارچه­هایی از جنس پلی استر و اولفین ساخته می­شوند و دارای خاصیت عایق صوتی بسیار بالایی است. از این رو بیشتر در مکان­هایی مانند سالن­های تئاتر، سینما و اتاق جلسات به کار گرفته می­شود.

پنل و دیوارپوش آکوستیک-وبسایت موما

  • پنل بتنی: پنل بتنی همانطور که از اسمش پیداست از غالب­های بتنی در ابعادی به ضخامت 4میلی‌متر ساخته می‌شود و در انواع طرح­ها و رنگ­ها وجود دارد. این نوع دیوار پوش سه بعدی بیشتر برای راهرو منازل استفاده می­شود و دارای مقاومت بالایی نسبت به ضربه و خراشیدگی است. همچنین شما بعد از نصب این نوع پنل­ها به راحتی می­توانید رنگ آن­ها را عوض کنید.

پنل و دیوارپوش بتنی-وبسایت موما

 

مزایای دیوار پوش سه بعدی

 

انواع پنل سه بعدی دارای مزایایی همچون عایق حرارتی، عایق صوتی و خاصیت ضد آب هستند. از دیگر مزایای دیوار پوش سه بعدی می­توان به قابلیت شستشو با مواد شوینده، امکان تغییر رنگ بعد از نصب، دارای امکان فراهم ساختن قابلیت نصب سیم کشی بعد از نصب پنل­های سه بعدی، خاصیت انتی باکتریال و ضدپوسیدگی است.

 

جمع بندی

 

پنل سه بعدی نوعی دیوارپوش است که در جنس­هایی با طرح­ و رنگ­های مختلف ساخته می‌شود. انواع پنل سه بعدی با خاصیت­های مختلفی که دارند در قسمت­های داخلی ساختمان به کار می­روند و نمای چشم نوازی را در محیط ایجاد می­کنند.