در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

نصب کاغذ دیواری چگونه انجام می‌شود؟

برای نصب کاغذ روی دیوار به چه وسایلی نیاز داریم؟

زیرسازی‌های لازم جهت آویزان کردن کاغذ دیواری چیست؟

چگونه اطراف در و پنجره‌ها را با کاغذ پوشش دهیم؟

تا انتهای این مقاله آموزش نصب کاغذ دیواری با موما همراه باشید تا با نصب و اجرای راحت کاغذهای دیواری آشنا شوید.

کاغذهای دیواری یکی از ابزارهای اساسی برای تغییر دکوراسیون و زیبایی بخشیدن به خانه و اداره هستند. آن‌ها در طرح‌ها و الگوهای مختلفی تولید می‌شوند و شما با هرسلیقه‌ای که دارید می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. اگر می‌خواهید خودتان کاغذ دیواری را نصب کنید ابتدا باید زیرسازی‌ها و صاف کاری‌های لازم را روی سطوح اعمال کنید.

 

آموزش نصب و اجرای راحت کاغذ دیواری

 

برای نصب کاغذ دیواری ابتدا باید زیرسازی‌های لازم را انجام دهید. برای این کار نیاز به وسایلی دارید که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

وسایل مورد نیاز برای نصب کاغذ دیواری

 

  • کاغد دیواری با طرح و رنگ دلخواه
  • غلطک
  • بتونه
  • کاردک
  • مداد
  • نردبان
  • متر
  • تیزبر یا کاتر یا چاقوی تیز
  • خط‌ کش بلند
  • تراز
  • شاقول
  • چسب مناسب
  • قلمو کوچک و بزرگ
اجرای کاغذ دیواری-وبسایت موما

 

مراحل شروع کار برای نصب کاغذ دیواری

 

قبل از شروع به کار، باید اتاق خود را آماده کنید. قبل از شروع لایه برداری، باید بفهمید که آیا دیوار گچی دارید یا دیوار خشک. اگر دیوار خشک بیش از حد خیس شود، ممکن است آسیب ببیند، بنابراین مراقب باشید که بیش از حد آن را خیس نکنید. سپس دیوارها را پاک کنید و همه چیز را از روی دیوارها بردارید. اشیاء تزئینی و نازک را حذف کنید. تا جایی که ممکن است مبلمان را بردارید. آنچه باقی مانده را بپوشانید تا گرد و غبار نگیرند.

روی دیوار‌ها را به دقت بررسی کنید اگر دیوارها ترک یا سوراخی دارند آن‌ها را با بتونه و رنگ روغن بپوشانید و اجازه دهید بتونه خشک شود، سپس با سنباده آن را صاف کنید. سپس با استفاده از آب و مایع ظرفشویی و یک اسفنج یا دستمال نرم دیوارها را تمیز کنید وجود آلودگی و چربی و گرد و غبار مانع از چسبیدن درست کاغذهای دیواری روی دیوار می‌شود.

سپس اجازه دهید دیوارها کاملا خشک شوند و رطوبتی نداشته باشند. از پرایمر کاغذی استفاده کنید. این کار باعث چسبیده شدن کاغذ دیواری روی دیوار می‌شود و همچنین اگر موقع کار اشتباهی رخ دهد بدون آسیب زدن به دیوار و بدون پاره شدن کاغذ می‌توان آن را جدا و دوباره چسباند.

مراحل شروع کار برای نصب کاغذ دیواری-وبسایت موما

 

مراحل نصب کاغذ دیواری

 

ابتدا دیوارها را به کمک متر اندازه بگیرید و با کمک خط کش خط بکشید تا بتوانید به کمک این خطوط نقطه مرکزی برای شروع کار را پیدا کنید. برای این کار یک نقطه در کف و یک نقطه در سقف پیدا کنید و به کمک خط کش این نقاط را به هم وصل کنید، سپس همین کار را برای کناره‌های دیوار انجام دهید.

در مرحله بعد از نصب کاغذ دیواری هر سه خط را اندازه بگیرید و نقطه میانی آن‌ها را مشخص کنید این نقاط را به هم وصل کنید تا خط و نقطه مرکزی به دست آید. بعد از اندازه گیری دیوارها رول کاغذ دیواری را باز کنید و آن را 10 سانتی‌متر از مقدار اندازه گیری شده روی دیوار بیشتر برش دهید. تمام برش‌ها را روی کاغذ اعمال کنید تا همه تکه‌ها آماده شوند.

سپس به کمک قلمو پشت کاغذهای دیواری را با چسب پوشش دهید به گونه‌ای که هیچ نقطه‌ای روی کاغذ بدون چسب باقی نماند. زیرا نقاط بدون چسب باعث فاصله انداختن بین دیوار و کاغذ می‌شوند و به اصطلاح نمی‌چسبند و حباب ایجاد می‌کنند و این کار باعث می‌شود به مرور زمان کاغذ از دیوار جدا شود.

وقتی کاغذ دیواری را به چسب آغشته کردید آن را روبه روی نقطه مرکزی قرار دهید و به کمک کاردک یا غلطک از بالا به پائین بچسبانید. برای اینکه حبابی داخل کاغذ ایجاد نشود صاف کردن را از وسط به گوشه‌ها انجام دهید. این کار باعث خارج شدن حباب‌ها می‌شود. مقدار اضافی کاغذهای دیواری را به کمک کاتر برش دهید و با کاردک صاف کنید. نوار بعدی را بردارید و کنار نوار اول و در تراز با آن شروع به چسباندن کنید. توجه کنید که نوار اول تراز کار شماست و بقیه نوارها باید متناسب با آن چسبانده شوند. به هیچ وجه کناره‌های کاغذهای دیواری را روی هم قرار ندهید، زیرا این کار جلوه بدی به کار شما می‌دهد و از زیبایی کاغذ دیواری می‌کاهد.

این کار را تا پوشش کامل دیوارها انجام دهید. برای نصب کاغذ دیواری در پشت رادیاتور اگر امکان جدا کردن رادیاتور وجود دارد آن را جدا کنید و بعد از نصب آن را دوباره نصب کنید. اما اگر امکان جدا کردن آن وجود ندارد کاغذ را به پشت آن رد کنید و با کاردک صاف کنید. برای زیبایی کار با یک اسفنج کاملا تمیز و مرطوب چسب‌هایی که از بین درزها بیرون آمده‌اند پاک کنید.

برای نصب کاغذ دیواری دور چهارچوب و اطراف پنجره‌ها بهتر است چسب را دور این مناطق اعمال کنید. سپس کاغذ را روی آن بکشید و با کاردک صاف کنید تا حبابی در آن نماند. سپس با کاتر یا تیزبر به طور دقیق و کامل آن را برش دهید.

نکته آخر: اگر کاغذهای دیواری شما طرح و الگوی خاصی دارند دقت کنید آن‌ها را به گونه‌ای برش دهید و کنار هم بچسبانید تا طرح کلی ایجاد شود. این کار باعث چند برابر شدن زیبایی کار می‌شود.

مراحل نصب کاغذ دیواری-وبسایت موما

 

نحوه حذف کاغذ دیواری موجود به روش بخار

 

بخارشوی برقی را با آب پر کنید و اجازه دهید کاملا داغ شود. سپس بخارپز را روی کاغذهای دیواری نگه دارید تا چسب شل شود. اگر دیوار خشک دارید، مراقب باشید بیش از حد بخار نکنید. کاغذ  دیواری را با یک چاقوی بتونه پاک کنید. اگر بخار به کاغذهای دیواری نفوذ نمی‌کند، از ابزار‌های مخصوص برای ایجاد سوراخ‌های کوچک روی آن استفاده کنید.

فرآیند بخار دادن و سوهان زدن را تا زمانی که تمام کاغذ دیواری‌ها پاک شوند ادامه دهید. در مرحله بعد هر گونه باقیمانده کاغذ را با آب و صابون پاک کنید. اجازه دهید دیوارها کاملا خشک شوند. وقتی هر اثری از کاغذ دیواری را از روی دیوارهای خود پاک کردید می‌توانید نصب کاغذ دیواری جدید را آغاز کنید.

نحوه حذف کاغذ دیواری موجود به روش بخار-وبسایت موما

جمع بندی

 

کاغذ دیواری نوعی متریال است که برای پوشش و تزئین دیوارهای داخلی منازل، ادارات و سایر ساختمان‌ها استفاده می‌شود. یکی از جنبه های کاغذهای دیواری دکوراسیون داخلی است. نصب کاغذ دیواری نیاز به دقت و انجام زیرسازی‌های لازم دارد.