در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

نصب کاغذ دیواری آسان است؟

چه وسایلی برای نصب آن لازم است؟

چه کارهایی برای آماده سازی اتاق‌ها لازم است؟

چگونه روی دیوار نقاشی شده می‌توان کاغذ دیواری چسباند؟

در این مقاله آموزش نصب کاغذ دیواری قصد داریم به آموزش اصولی صفر تا صد بپردازیم با موما همراه باشید.

کاغذ دیواری‌ها روشی محبوب برای دستیابی به جلوه‌های بافتی و طرح‌های مختلف برای افزودن شخصیت به اتاق‌ها هستند. تنوع روزافزون بافت، الگوها و رنگ‌های کاغذ دیواری‌، اضافه کردن یک عنصر جدید به خانه را آسان کرده است. کاغذهای دیواری در انواع طرح‌ها و جنس‌ها تولید و عرضه می‌شوند که جوابگوی تمامی سلایق هستند.

 

آماده سازی‌های لازم برای نصب کاغذ دیواری

 
  • این کار نیاز به آماده سازی اولیه اتاق دارد. ابتدا تمامی وسایل اتاق را بیرون برده یا در مرکز اتاق قرار دهید و روی آن‌ها را بپوشانید تا گرد و غبار و کثیفی به خود نگیرند.
  • تمام تابلوها و وسایل تزئینی روی دیوار را بردارید و میخ‌ها را از دیوار جدا کنید.
  • اگر دیوار دچار ترک خوردگی یا ناهمواری‌های سطحی است آن‌ها را با استفاده از بتونه پر کنید و برای اینکه سطحی یکدست ایجاد شود سمباده بزنید.
  • اگر دیوارها قبلا کاغذ دیواری شده‌اند، تمام کاغذ دیواری‌های موجود باید حذف شوند. دیوارها را با پاک کننده کاغذ دیواری‌ متیلان خیس کنید تا کاغذ دیواری‌ها نرم شوند. خیس کردن را از پایین شروع کنید و به بالا کار کنید. اجازه دهید داخل کاغذ خیس شود سپس شروع به جدا کردن کاغذ قدیمی کنید.
  • از مواد شوینده کمک بگیرید و آن را با آب مخلوط کنید و با پارچه یا اسفنج دیوارها را تمیز کنید تا هر گونه آلودگی و لکه‌ و چربی از بین برود. سپس اجازه دهید تا دیوارها کاملا خشک شوند.
  • از پرایمر کاغذی استفاده کنید. این کار اجباری نیست اما مزیت‌هایی دارد مثلا وقتی کاغذ دیواری‌ها اشتباهی چسبانده شوند پرایمر باعث می‌شود به راحتی کنده شوند و دوباره قابل نصب و اجرا باشند. می‌توانید برای دیوارهایی که رنگ روغن دارند از پرایمر روغنی استفاده کنید.
آماده سازی‌های لازم برای نصب کاغذ دیواری-وبسایت موما

 

آموزش اصولی نصب کاغذ دیواری

 

برای نصب کاغذ دیواری ابتدا به وسایلی نیاز دارید که ممکن است لازم باشد تا آن‌ها را تهیه کنید. با ما همراه باشید تا با وسایل مورد نیاز برای چسباندن کاغذ دیواری آشنا شوید.

وسایل مورد نیاز

  • کاغذ دیواری با طرح و رنگ دلخواه
  • چسب کاغذ دیواری
  • اسفنج
  • خط کش بلند فلزی
  • شاقول و تراز
  • قلموی بزرگ
  • متر
  • قیچی و چاقو یا تیز بر
  • مداد
  • نردبان یا چهارپایه بلند
  • کاردک پهن

 

مراحل نصب کاغذ دیواری

 

در مرحله اول نصب کاغذ دیواری با استفاده از متر و تراز عرض و ارتفاع دیوارها را اندازه بگیرید، سپس در نقطه مرکزی دیوار یک علامت بزنید. با شاقول یک نقطه در نزدیک سقف و یک نقطه در نزدیک کف ایجاد کنید سپس با استفاده از خط کش و مداد این دو نقطه را به هم وصل کنید. در دو ضلع کناری دیوار دو خط عمود مانند روش قبل ایجاد کنید. در این مرحله باید سه خط عمود در اطراف و وسط دیوار داشته باشید حالا این سه خط را اندازه بگیرید و نقطه میانی آن‌ها را مشخص کنید.

وقتی نقاط میانی مشخص شدند با استفاده از خط کش و مداد این نقاط را به هم وصل کنید تا خط افقی دیوار شکل بگیرد. حالا عرض و طول دیوار را محاسبه کنید. در مرحله بعد با داشتن طول و عرض دیوار تعداد نوارهای کاغذ دیواری را محاسبه کنید. سپس رول کاغذ دیواری‌ها را روی یک میز پهن کنید. ممکن است کاغذ دیواری شما طرح‌دار باشد، اگر می‌خواهید الگو و طرح مورد نظر در ابعاد مشخصی از دیوار جا بگیرند هنگام محاسبات آن را مد نظر داشته باشید. وقتی رول کاغذ را باز کردید 10 سانتی‌متر بیشتر از ارتفاع دیوار اندازه بگیرید و برش دهید. وقتی اولین نوار کاغذ دیواری برش خورد بقیه رول را به همان اندازه برش دهید و تمام نوارها را آماده کنید.

 

مراحل نصب کاغذ دیواری-وبسایت موما

 

حالا نوبت به چسب کاری می‌رسد، اگر کاغذ شما چسب آماده ندارد چسب مناسب این کار را تهیه و مناسب با دستور العمل آماده کنید. سپس پشت کاغذ دیواری‌ها را با قلمو چسب بزنید، توجه کنید هیچ نقطه بدون چسبی باقی نماند. زیرا اگر جایی بدون چسب باشد به مرور زمان از دیوار کنده می‌شود و به صورت حباب دیده می‌شود که جلوه خوبی نخواهد داشت.

نصب کاغذ دیواری از بالا به پایین انجام می‌گیرد. بنابراین اولین نوار کاغذ را بردارید و در مقابل خط عمودی که در وسط دیوار قبلا کشیده بودید قرار دهید. سپس با کاردک پهن شروع به چسباندن کاغذ به دیوار کنید. این کار را به آرامی و با حوصله انجام دهید. توجه کنید کاردک را روی کاغذ بکشید تا در تمام سطوح چسبانده شود. وقتی به انتهای دیوار رسیدید اضافی کاغذ را را با کاتر یا تیزبر برش دهید و با کاردک صاف کنید.

سپس با اسفنج چسب اضافی روی کاغذ دیواری‌ها را پاک کنید. برای این کار فقط لازم است اسفنج را روی کاغذ حرکت دهید. کل دیوار را متناسب با نوار اول که تراز کار شماست با کاغذ دیواری بپوشانید. به این نکته توجه کنید که نوار اول تراز کار شماست پس بقیه نوارها را متناسب با نوار اول بچسبانید. به هیچ وجه نوارها را روی هم نچسبانید در کنارهم و تراز باهم قرار دهید.

وقتی به نقاط تلاقی دیوارها یعنی گوشه‌ها رسیدید ابتدا فاصله آخرین نوار با نقطه تلاقی را در چند جا به طور عمودی اندازه بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا تراز و شاقول بودن گوشه‌ها را متوجه شوید. اگر گوشه‌ها تراز نبودند نوار بعدی را 10 سانتی‌متر بیشتر برش دهید. سپس طبق مراحل قبل پشت نوار کاغذ را چسب بزنید و از بالا به پائین بچسبانید و اضافی کاغذ را برش دهید. اگر کاغذ دیواری شما الگو دارد سعی کنید الگوها را کنار هم و به طور منظم بچسبانید تا دیوارها از نظم خاصی پیروی کنند.

آموزش صفر تا صد نصب کاغذ دیواری-وبسایت موما

 

جمع بندی

 

کاغذ دیواری‌ها امروزه محبوبیت بسیاری بین مردم پیدا کرده‌اند زیرا هم نصب آسانی دارند هم بوی تند رنگ و نقاشی را ندارند؛ اما نصب کاغذ دیواری برای هرکسی میسر نیست و رعایت یکسری اصول اولیه را می‌طلبد که ما در اینجا برای راحتی کار شما به آموزش اصولی صفر تا صد نصب آن پرداختیم تا شما هم بتوانید خودتان کاغذ دیواری خانه‌هایتان را نصب کنید.