در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

راجع به نرم افزار راینو چه می‌دانید؟
آیا تا کنون در کلاس‌های آموزش نرم افزار راینو شرکت کرده‌اید؟
کاربرد نرم افزار راینو چیست؟

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی بسیاری از مردم به دنبال نرم افزاری کامل و جامع در حیطه طراحی ­های سه بعدی هستند، که طرح انتخابی مد نظر آن­ها را به صورت بسیار واقعی و با دقت رسم کند. راینو سبب شده است بسیاری از مهندسان، طراحان و فیلم سازان که به نرم افزاری با قابلیت تحرک­سازی برای فضای سه بعدی نیاز داشتند بتوانند در کار خود فضای آزادتری داشته باشند. امروز در مقاله آموزش راینو به بیان کردن نکاتی در مورد این ابزار قدرتمند می پردازیم. پس همراه موما باشید…

این نرم افزار مدل­های سه بعدی را کاملا کاربردی و واقع گرایانه طراحی می­کند و استفاده از خطوط نریز این امکان را برای نرم افزار فراهم کرده است و آن را از مدل­های قبلی خود و نرم افزارهای هم سبک خود متمایز می­کند. خوشبختانه نرم افزار راینو در حیطه طراحی­ طلا و جواهرت بسیار خوب و خلاقانه عمل کرده است و طرح­هایی با نهایت ظرافت را ارائه می­دهد. همچنین علاوه بر آن در حیطه طراحی صنعتی، خودرو، معماری و فیلم سریال نیز می­توان از آن استفاده کرد.

 

کلیاتی راجع به نرم افزار راینو

 

یکی از نرم افزارهایی که در سال­های اخیر با توجه به بروزرسانی­هایی که داشته است بسیار مورد توجه قرار گرفته نرم افزار راینو است. این نرم افزار با حجم بسیار کم خود و قابلیت اجرا بر روی هر گونه سیستمی به راحتی برای شما قابل استفاده است و می­توانید تمامی طرح‌های پیچیده سه بعدی که بسیاری از نرم افزارهای دیگر نمی­توانند رسم کنند را با آن ترسم کرده و به کار گیرید.

نرم افزار راینو با نام انگلیسی Rhinoceros در سال 1998 توسط شخصی به نام مک نیل طراحی شد. بعد از آن در سال 2007 ورژن­ سوم و در سال 2015 ورژن 5 آن روانه بازار شد. به مرور بعد از آن نیز با پیشرفت کامپیوترها و برنامه نویسی ­های فوق العاده بخش­ها و ابزارهای دیگری به این برنامه اضافه شد که در ورژن 2020 آن کامل­ترین نسخه به کار گرفته شده و به بازار عرضه شد.

در آخرین نسخه این برنامه از خطوط نریز که نوعی خطوط بر پایه منطق و ریاضی است و طراحی را در فضای و زوایای مختلف راحت‌تر می­کند استفاده می­شود. این خطوط سبب شده طرح­ مدنظر با بالاترین انعطاف و منحنی رسم شود و بسیار کاربردی و واقعی به نظر برسد و هیچ گونه  ناهمگونی در آن وجود نداشته باشد.

کلیاتی در مورد نرم افزار راینو-وبسایت موما

 

آموزش نرم افزار راینو را به صورت گام به گام

 

برای آشنایی با نرم افزار راینو بهتر است گام به گام قسمت­های مختلف این نرم افزار را بشناسید. برای این کار تا حدودی سعی کرده­ایم آموزش نرم افزارRhino را در این قسمت به صورت ساده برای شما شرح دهیم. در هر برنامه­ای برای آشنایی بیشتر باید ابتدا از جزئیات و کلید ابزارهای آن استفاده کرد. از این بهتر است برای آشنایی کامل ابتدا نوار ابزار راینو را معرفی کنیم.

  • اولین نوار ابزار که هنگام کار با این برنامه به چشم می­خورد عنوان پنجره ویندوز است که نام مدل و حجم فایل در حال ساخت را نشان می­دهد.
  • در قسمت پایینی عنوان پنجره ویندوز نوار فرمان را می­بینید که نشان دهنده تمامی دستورات قبلی اجرا شده است.
  • نوار ابزار راینو که مهم‌ترین بخش نرم افزار راینو است به صورت دو نوار افقی و عمودی قرار دارد که در نوار ابزار افقی تمامی تب­های ویرایشی و مدیریتی این برنامه را مشاهده می­کنید و در نوار ابزار عمودی ابزارهایی از ترسیم برنامه قرار دارد که برای ترسیم در حالت دو بعدی و سه بعدی است.
  • یکی از قابلیت­های راینو زاویه دید است. در این برنامه به راحتی می­توانید طرح خود را در هر زاویه­ای مشاهده کنید.
  • نوار کنترل یا osnap بخش مهم ترسیمات است. در این نوار نقاط اتصال خطوط به راحتی به هم وصل می­شوند.
  • منوی اصلی بخشی از منوی کاربردی هر برنامه­ای است که شما می­توانید فایل را با فرمت مختلف در آن ذخیره کنید و یا برای ویرایش یک فایل در آن ابزارهای مختلفی وجود دارد.
  • در کنار همه این نوار ابزارها نرم افزار راینو دارای نوار ابزار باز کردن و جابه جایی بین تب­ها، آیکون باز شوی تنطیمات زوایه دید و نوار ابزار وضعیت است.
تکنیک های نرم افزار راینو-وبسایت موما

 

کاربرد پلاگین در نرم افزار راینو چیست؟

 

یکی از قابلیت­های که سبب شده آموزش نرم افزار راینو و استفاده از آن به علاقه مندان بسیار شیرین باشد وجود انواع مختلف پلاگین­ها در این برنامه است. در این برنامه پلاگین­های مختلفی طراحی شده که کار مهندسان و طراحان را بسیار راحت کرده است و آن­ها به سادگی می­توانند طرح­های مختلف خود را با زوایای دید مختلف طراحی کنند. در بین پلاگین­های مختلف نرم افزار راینو پلاگین گرس هاپر از مهم‌ترین و کارآمد­ترین پلاگین­ها است.

این پلاگین تحلیل سازه را در اقلیم و شرایط مختلف امکان پذیر می­کند. همچنین از این پلاگین در معماری استفاده می­شود و به راحتی می­توان تغییرات پارامتری در آن ایجاد کرد.  

از دیگر  پلاگین­های نرم افزار راینو پلاگین visualARQ است که امکان نقشه کشی معماری را فراهم می­سازد و می­توان نقشه ­ها را در مدل­های سه بعدی طراحی کرد. برای کار با این پلاگین باید آن را بر روی نرم افزار راینو نصب کرد و در فضای راینو ابزارهای آن را برای طراحی به کار گرفت.

بعد از نصب این پلاگین بر روی راینو دو نوار ابزار با تب­های مختلف برای شما باز می­شود که امکانات جدید برای ساخت و ساز مثل لایه بندی و تنظیم levelها را فراهم می­کند.

با استفاده از این مطالب و آموزش نرم افزار راینو به صورت پیشرفته‌تر می‌توانید به مدلسازی و طراحی بپردازید.

پلاگین های راینو-وبسایت موما

 

جمع بندی

 

هر یک از اجسام و نماها و یا هر چیزی که در اطراف خود می­بینید ابتدا یک ایده در ذهن بوده­اند. سپس به مرور زمان به طرح و اجرا در آمده‌اند. در طول زمان­های مختلف ابزارهایی برای اجرایی شدن ایده­های ما وجود داشته­اند که امروز یکی از این ابزارها نرم افزار راینو است. شما با کمک این نرم افزار سه بعدی می­توانید طرح­های خود را در زمینه­های مختلف دکوراسیون، خودرو، صنعت و… در زوایای مختلف به کار بگیرید و سپس آن­ها را در فضای واقعی اجرا کنید.