در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

آیا نرم افزار راینو را می‌شناسید؟

ویژگی‌های نرم افزار Rhino چیست؟

کاربرد و مزایای نرم افزار Rhino کدامند؟

در سال­های اخیر طراحی­های سه بعدی در میان علاقه‌مندان اهمیت زیادی پیدا کرده است. به نحوی که هرساله بر تنوع طرح­ها افزود می‌شود و محبوبیت زیادی را برای علاقه­مندان در این حرفه ایجاد می­کند. در حیطه طراحی­های سه بعدی نرم افزارهای مختلفی در بازار وجود دارند که با توجه به کارایی خود متفاوت عمل می­کنند.

از این رو امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی بسیاری از مردم در این حوضه به دنبال نرم افزاری کامل و جامع در حیطه طراحی­های سه بعدی هستند که طرح انتخابی مد نظر آن­ها را به صورت بسیار واقعی و با دقت رسم کند. یکی از این نرم افزارها که در سال­های اخیر با توجه به بروزرسانی­هایی که داشته است بسیار مورد توجه قرار گرفته نرم افزار راینو است. خصوصیات و ویژگی­­های نرم افزار Rhino سبب شده است که طرفداران زیادی در حوضه طراحی سه بعدی داشته باشد. در ادامه این مقاله آموزش نرم افزار راینو همراه موما باشید.

 

معرفی نرم افزار راینو

 

در سال 1990 شخصی به نام مک نیل با طراحی نرم افزار سه بعدی خود در جامعه طراحان غوغا به پا کرد. این شخص با معرفی اولین ورژن نرم افزار راینو با نام  Rhinoceros  که به معنی کرگدن است به بازار عرضه شد. این نرم افزار سبب شد بسیاری از مهندسان، طراحان و فیلم سازان که به فکر نرم افزاری با قابلیت تحرک­سازی برای فضای سه بعدی بودند بتوانند در کار خود فضای آزادتری داشته باشند و موفق­‌تر عمل کنند.

با توجه به کارایی زیاد نرم افزار Rhino نسخه­‌های کامل­‌تر آن به مرور در سال­های دیگر رونمایی شد. در این نسخه‌­ها بخش‌­های هندسی و کاربرد هندسه NURBS را به صورت کامل­تر به بازار ارائه دادند. کامل‌ترین ورژن نرم افزار راینو با ایجاد بخش­‌های هندسه نربز وGrasshopper در سال 2020 به بازار ارائه شد. در این ورژن با استفاده از خطوط نریز شکل هندسی سه بعدی ما بسیار واقعی­ و با دقت طراحی می‌­شود.

معرفی نرم افزار راینو-وبسایت موما

 

ویژگی‌های­ نرم افزار راینو

 

ویژگی­های نرم افزار Rhino سبب شده است که این نرم افزار در بین علاقه­مندان بیشترین طرفدار را داشته باشد. در واقع این نرم افزار به گونه­ای طراحی شده است که مدل­های سه بعدی را کاملا کاربردی و واقع گرایانه طراحی می­کند. اصول اولیه آخرین ورژن این نرم افزار بر پایه خطوط نریز که نوعی خطوط بر پایه منطق و ریاضی است طراحی شده است.

این خطوط سبب شده‌اند طرح­ مدنظر با بالاترین انعطاف و منحنی رسم شود و قابلیت استفاده در زمینه طراحی معماری، جواهرات، دکوراسیون داخلی، طراحی صنعتی، گرافیکی و مکانیک را دارد. از ویژگی­های نرم افزار Rhino می­‌توان به بخش freeform آن اشاره کرد که در آن به کدنویسی به صورت دستی نیاز ندارد و شما از این امکان به راحتی می­توانید در طراحی­های خود استفاده کنید و طرح­های پیچیده را با دقتی بالا رسم کنید.

همچنین یکی دیگر از ویژگی­های نرم افزار Rhino امکان تبدیل طرح دو بعدی به سه بعدی است که در این نرم افزار به راحتی امکان پذیر است.

ویژگی‌های­ نرم افزار راینو-وبسایت موما

 

کاربردها و مزایای نرم افزار راینو

 

ویژگی‌­ها و مزایای نرم افزار راینو آن بسیار زیاد است. در این قسمت تنها بخشی از این ویژگی­‌ها را به طور مختصر شرح می­دهیم.

  • در نرم افزار راینو امکان برجسته سازی و بولد کردن جزئیات فراهم شده است. از این رو در طراحی سه بعدی خود به راحتی می­توانید جزئیات طرح را برجسته کنید و در نمای سه بعدی به راحتی آن را رسم کنید.
  • داشتن سرعت بالا در رسم و طراحی سه بعدی این نرم افزار از ویژگی‌­های بسیار خوب آن است که سبب شده است بتوانید طرح­‌های پیچیده مشتریان را با کمترین زمان رسم کنید.
  • یکی از ویژگی­‌های مهم این نرم افزار نیاز به فضای کم برای نصب است و فایل­‌های تولیدی آن دارای حجم بسیار کمی هستند که می­توانند بر روی سیستم اجرا شوند.
  • با اینکه این یک نرم افزار سه بعدی است اما به راحتی می­تواند طرح­های دو بعدی را نیز با دقت و جزئیات کامل رسم کند.
  • از ویژگی‌­های نرم افزار Rhino امکان جمع و تفریق در جمع سازی و طراحی است که سبب شده بتوانید طرح خود را در ابعاد مناسبی چاپ سه بعدی کنید.
  • نرم افزار راینو دارای پلاگین­های زیادی است که سبب می­شود به راحتی بتوانید نسبت به فعالیت خود از این بخش استفاده کنید.
  • یکی از مزایای خوب این نرم افزار امکان هماهنگی آن با نرم افزارهای دیگر مثل اتوکد است. در این حالت شما می­توانید دستورات اتوکد را به این نرم افزار وارد کنید و از آن استفاده کنید.
  • در صورت چاپ سه بعدی باید تمامی قسمت‌­های باز طراحی شما بسته شوند، از این رو در این نرم افزار شما به راحتی می­‌توانید قسمت­‌های باز را پیدا کنید و ببندید.
کاربردها و مزایای نرم افزار راینو-وبسایت موما

 

بررسی انعطاف پذیری نرم افزار راینو  

 

همانطور که گفته شده ویژگی­‌های نرم افزار Rhino سبب شده است که علامندان زیادی در حوضه­‌های مختلف طراحی از آن استفاده کنند. یکی از این ویژگی‌­هایی که بسیار مهم است انعطاف پذیری و تغییر فایل ساخته شده به فرمت­‌های دیگر و سازگاری فایل است. در این نرم افزار می­‌توانید فایل طراحی سه بعدی خود را به راحتی  به فرمت­‌های دیگر تبدیل کنید و آن را بر روی هر سیستمی اجرا کنید.

مثلا فایل ساخته شده شما در فرمت  3Dاست اما شما به راحتی می­توانید آن را با قابلیت­های ماکروسافت و MAS OS اجرا کنید. علاوه بر این به راحتی می‌­توانید هر فایل را به فایل­‌های تصویری و در قالب­های CDC مانند: skp, pov, ai, 3ds, dwx/dxf ذخیره کنید.

بررسی انعطاف پذیری نرم افزار راینو -وبسایت موما

جمع بندی

 

نرم افزار راینو یکی از نرم افزارهای طراحی سه بعدی است که با ابزارهای کاربردی آن می‌توانید به راحتی طراحی‌­های خود را در حیطه معماری، طراحی خودرو، مهندسی سازه، عمران، جواهرات و کشتی سازی طراحی و اجرا کنید. ویژگی‌­های نرم افزار Rhino سبب شده است که نسبت به دیگر نرم افزارهای سه بعدی قابلیت­های بیشتری در اجرای جزئیات و واقعی نشان دادن طرح‌ها داشته باشد و برخلاف آن­ها از قابلیت خطوط نریز استفاده می­کند.